Friday, April 22, 2011

Keganasan Komunis tidak dapat dilupakan oleh orang Melayu


Masih terbayang selama 14 hari pada tahun 1945, Tanah Melayu pernah diperintah oleh Parti Komunis Malaya (PKM). Keanggotaan PKM lebih ramai dari orang Cina kerana perasaan benci terhadap Jepun yang telah menakluki negara China pada ketika itu.

Perjuangan awal PKM di Tanah Melayu lebih kepada perjuangan untuk membebaskan Tanah Melayu dari jajahan Jepun. Malah PKM turut mendapat bantuan serta kerjasama daripada British. Hubungan kerjasama ini dapat dibuktikan apabila British membebaskan tahanan politik yang berhaluan kiri dan pembukaan Sekolah Latihan Khas 101 di Singapura. Walau bagaimanapun, setelah berjaya mengalahkan serta mengusir Jepun dari Tanah Melayu wujud konflik di antara dua pihak apabila polisi sebenar tentera British ialah anti-komunis.

Menyingkap semula sejarah wujudnya ideologi komunisme adalah berpandukan kepada pemikiran Marxisme, Leninisme dan cetusan fikiran Mao Tse Tung. Semua pengikut fahaman ini perlu bersumpah setia kepada ideologi komunisme buat selama-lamanya dan kepercayaan tunggal adalah kepada ideologi komunis. Dengan perkataan mudah kita fahaman apa-apa pun kehidupan pengikut fahaman ini akan menjurus kepada ideologi komunis.

3 konsep yang dipegang oleh pengikut ideologi komunis iaitu (1) penyembahan Tuhan, (2)memfitnah semua Tuhan; dan (3) memfokuskan diri sebagai Tuhan. Kesimpulannya idelogi ini tidak percaya dan mengakui bahawa wujudnya Tuhan. Tapi bila mana kita teliti sikap pengikut komunis mereka tetap akan mengatakan bahawa mereka ada Tuhan tapi siapakah pula Tuhan yang mereka maksudkan? Kebanyakan pemimpin-pemimpin besar komunis pernah dituhankan oleh pengikutnya seperti Stalin di Uni Soviet (Rusia), Mao Ze Dong (Mao Tse Tung) di RRC, Kim II Sung di Korea Utara. 

Penubuhan PKM di Tanah Melayu secara rasmi adalah pada tahun 1930. Penubuhan parti ini banyak melibatkan sejarah China dan ekoran daripada permusuhan antara China-Jepun. Mou Tse Tung adalah tokoh yang membawa hubungan kerjasama antara parti Komunis China dengan Parti Komunis Malaya. Walau bagaimanapun, gerakan PKM di Tanah Melayu dan Singapura amat dipengaruhi oleh Komunis Antarabangsa yang diselenggarakan oleh komunis Rusia. Inilah susur galur penubuhan PKM yang pastinya ideologi komunis yang tersusun untuk menakluki dunia.

Kembali semula ke Tanah Melayu, 14 hari Malayan People’s Anti-Japanese Army (MPAJA) @ Bintang Tiga merupakan pertubuhan PKM telah memerintah Tanah Melayu; ramai orang Melayu dibunuh. Ini disebabkan pada waktu pemerintahan Jepun, majoriti yang menganggotai Pasukan Polis Jepun yang dikenali sebagai‘Jookidam’ adalah orang Melayu . Dendam ahli Bintang Tiga kepada Jepun adalah lanjutan daripada pembunuhan orang Cina di Nanjing. Untuk melepaskan amarah yang terbuku dihati setiap pengikut Bintang Tiga maka dilempiaskan kepada bekas anggota Jookidam di Tanah Melayu.

Modus operandi Bintang Tiga kepada anggota Jookidam ialah dengan mengumpulkan mereka ditepi hutan dan diarah mengali lubang. Kemudian mereka dipukul dengan kayu, besi atau belakang cangkul dan ditanam ke dalam lubang yang telah siap digali. Ada juga yang ditembak ditepi lubang dalam keadaan berlutut. Ape pun seksaan yang dilakukan oleh Bintang Tiga kepada Jookidam lebih kepada dendam ke atas Jepun. Namun seksaan amat dirasai oleh penduduk asal Tanah Melayu. 

Kemuncak keganasan Bintang Tiga berlaku dengan pembunuhan tiga pengurus ladang berbangsa Inggeris di Sungai Siput pada tahun 1948. Ekoran tragedi tersebut, kerajaan istihar DARURAT di seluruh Tanah Melayu dan selang sebulan kemudian PKM telah diharamkan. Pengharaman ini dibuat oleh British kerana menganggap PKM adalah parti politik yang radikal. Maka tercetuslah ketidakpuasan hati ahli PKM dan rasa British telah melupakan jasa mereka semasa menentang dan mengusir Jepun dari Tanah Melayu.

Keganasan yang dilakukan oleh Bintang Tiga tidak berakhir begitu sahaja walaupun wujud sekatan daripada British. Buktinya satu lagi keganasan yang cukup menyentuh hati rakyat Tanah Melayu iaitu serangan Komunis di Bukit Kepong pada tahun 1950. Serangan ini telah mengorbankan 17 orang anggota polis yang berusaha mempertahankan balai polis Bukit Kepong. 200 orang anggota komunis telah mengepong balai polis tersebut. Serangan ini diketuai oleh Muhammad Indera, Komunis Melayu yang pada awalnya hanya mendapat arahan bahawa serangan ini hanya sebagai amaran, namun ia bertukar menjadi tragedi buruk bila arahan dimanipulasikan oleh komunis Cina.

Kematian 17 anggota polis Bukit Kepong turut diikuti dengan kematian ahli keluarga mereka iaitu 3 orang isteri kepada konstabel dan seorang anak lelaki konstabel. Selama 5 jam pertempuran berlaku di Bukit Kepong. Pada detik akhir pertempuran, komunis telah membakar berek penginapan dan balai polis. Anggota polis yang terkorban dan yang cedera telah pula dicampak ke dalam api dan seorang anak lelaki Konstebal Abu Bakar dicampak hidu-hidup ke dalam api sebelum mereka mengundurkan diri ke dalam hutan.

Maka sejarah Tanah Melayu satu persatu diukir daripada wujud Undang-undang DARURAT, penubuhan pasukan Kawalan Tempatan (Home Guard), pengenalan kawasan HITAM dan PUTIH, ISA, Kad Pengenalan wajib dibuat bagi yang berumur 12 tahun, Rancangan Briggs dan lahirlah konsep Kampung Baru. Semua ini dikaitkan dengan gerakan PKM.

DAP adalah satu pertubuhan politik yang ada kaitannya dengan komunis apabila beberapa pemimpinnya mempunyai talian persaudaraan dengan ChinPeng. DAP pernah menganugerahkan tanah hingga 999 tahun kepada penghuni kampung baru di negeri Perak.

7 comments:

Anonymous said...

semasa rusuhan kaum tahun 69 mereka yang memulakan,orang melayu bertindak balas dengan membakar gedung perniagaan mereka,orang melayu mesti bersedia untuk satu lagi 69 mei,kali ini kita menikam terus kejantung mereka dengan membakar dan menghancurkan terus sekolah sekolah cina dibumi ini dan jangan dibiarkan bertapak lagi,ayuh semua yang mengaku melayu ,kalau kita berpakat semua sekolah cina boleh hangus dalam masa1 hari setengah.dalam daerah aku ada 5 sekolah cina yang tu gerenti hangus.

Anonymous said...

Sudah sampai masanya utk Melayu menjadi kominis pulak.
Asyik nak menjaga hati saja....dah berpuloh2 tahun....bukan nak lebih aman tapi bertambah celaru....dah dasar bangsa kominis mcm itu.......yg Melayu bangang bagi banyak muka pasal apa?
Tapi kita jgn lupa siapa yg membuat keadaan jadi begini....Abdullah Badawi dan menantu.....jgn lupa supaya kita tak buat silap lagi.
Najib pun nampaknya mcm tikus membaiki labu.
Nasib le Melayu bangsa yg paling baik dlm dunia.

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Assalamualaikum,

Kerana Chin Penglah saya memaksa diri untuk menulis buku "Coretan Xnuripilot" walaupun gaya penulisan, ada rakan mengatakan, 'talking writing'.

Anonymous said...

Selagi Melayu tidak bersatu dan berpecah belah, padah lah yang akan menimpa. Wahai Melayu di bandar2, bersiaplah untuk kamu diusir nanti bila Melayu telah hilang kuasa. Sekarang kamu hidup senang lenang dan bersekongkol dengan DAP parti yang ada pertalian waris dengan Komunis. Lupakah kamu, semasa 13 mei 69 penyapu diarak untuk mengusir Melayu dari Kuala Lumpur. Jangan tunggu nasi menjadi bubur. Ingatlah apa yang Serbia lakukan kepada oprang Bosnia. Mahukah kamu melihat isteri dan anak-anak kamu dirogol dihadapan mata kamu dan kemudiannya dibunuh ? Ingat lah, saat itu semakin menghampiri kamu. Jangan lah nanti pulang ke desa untuk menagih simpati akibat ke alfaan kamu.

Anonymous said...

Jgn lupa hapuskan sekali Melayu liberal yg sokong mereka!

- bekas ahli DAP yg sedar

Anonymous said...

Boleh saya dapat tahu dari mana sumber sejarah yang admin dapat? Kerana sekarang ni hampir semua perkara ingin dipolitikkan sehingga sejarah sendiri mereka tidak percaya kerana menganggap sejarah telah diubah oleh sebahagian pihak. Sehingga nak jadi rujukan pun susah.

Anonymous said...

Sumber sejarah kepala hotak ko. Politik atau tidak, ideology pun dah sesat. Nak jugak kata komunis tu bagus. Bagus lagi la British, agama dan adat melayu dia org tak kacau pun. Aku tak faham btul melayu skrg ni. Buta segala buta.

Post a Comment

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.