Wednesday, May 8, 2013

Dua laporan polis terhadap Utusan Malaysia Oleh Cina DAP


Dua laporan polis dibuat terhadap akhbar Utusan Malaysia kerana menyiarkan artikel bertajuk Apa lagi Cina mahu? yang didakwa berbaur hasutan hari ini.

Kedua-dua laporan tersebut dibuat di Balai Polis Travers, Bangsar di sini oleh masing-masing seorang pengurus dan peguam.

Laporan pertama dibuat oleh seorang pengurus, Chok Ying San, 39, yang beralamat di Bukit Kiara di sini.

Pengadu menyifatkan artikel itu cuba membakar sentimen perkauman dan permusuhan kaum di negara ini dan meminta agar siasatan dijalankan terhadap akhbar berkenaan.

Pengadu kedua pula ialah seorang peguam, Sin Yoong Ming, 43, yang beralamat di Pelabuhan Klang, Selangor.

Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Muhammad Azlee Lee Abdullah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan tersebut dan sudah membuka kertas siasatan di bawah Akta Hasutan 1948.

"Polis sudah membuka kertas siasatan dan menyiasat lanjut aduan tersebut," katanya.

Utusan Malaysia hari ini menyiarkan laporan muka hadapan bertajuk Apa lagi Cina mahu? yang mempersoalkan kenapa masyarakat Cina di negara ini tidak memberi sokongan kepada Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) walaupun mereka diberi layanan begitu istimewa oleh kerajaan BN.



Apakah itu dikira perkauman? sedangkan Malaysiakini, China Press,  terang-terang menghentam orang Melayu tidak pula dikatakan perkauman.

27 comments:

  1. Bila lagi kita nk guna kuasa beli kita (krn Melayu rajin membeli) kalo bukan skrg!!

    BUY CHINE$E LAST!!!

    BUY CHINE$E LAST!!!

    BUY CHINE$E LAST!!!

    ReplyDelete
  2. Sila BN saman pula Malaysiakini, China Press. An eye for an eye. Bukankah itu dalam Alquran?

    ReplyDelete
  3. Let see what Najib going to do about this

    ReplyDelete
  4. sebab x ada org yg melaporkan akhbar2 ni pada polis.cuba laporkan tgk apa tindakan akan diambil.

    ReplyDelete
  5. Betul, kekadang kita sendiri rasa penyokong kerajaan ini dianak tirikan oleh Menteri BN sendiri. Cuba lihat berapa banyak posting provokasi yg keluar sebelum PRU13? Adakah setiap kali kita perlu buat laporan? Menunjukkan ketidak berkesanan pihak berkuasa dan double standard mereka!

    ReplyDelete
  6. JANGAN LAYAN BAHULU NI BUY CHINA LAST OR ASAL BUKAN CINA

    ReplyDelete
  7. Melayu bodoh, Kerajaan malaysia bodoh. Betul Malaysiakini, China Press dan banyak akhbar Cina yang hasut dilepaskan. Taniah KDN

    ReplyDelete
  8. Selepas ni kita pantau akhbar cina dan jika ada artikel berbaur perkauman, kita jangan teragak-agak buat laporan polis. Orang melayu jangan jadi bacul, sesama bangsa melayu tunjuk kuat tapi depan cina buat2 bodo je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utusan melayu meloya cmne plak..x de langsung perkauman ka....

      Delete
  9. dont mess with the best dap die with the rest

    ReplyDelete
  10. sebiji cina komunis...kapiak betoi

    ReplyDelete
  11. gelak guling aku akan putar belit pecacai2 di atas nunnn...

    ReplyDelete
  12. Apa pulak hasutan. Itu soalan.

    ReplyDelete
  13. Hari ini aku tak boleh bukak utusan. Adakah sebab ini?

    ReplyDelete
  14. harap yb dpt kembali menyusun saf,membina kembali kekuatan..hanya ada 5 tahun sahaja..lepas itu,entahlah...5tahun ini sgt penting..bayangkan tahun 2020..putrajaya mereka pegang....

    ReplyDelete
  15. Dah dah. Kau jangan nk mengada gak SRO. Kalau kau pun sama nk maen perkauman, aku report kt Polis Batu Gajah. Jangan ingat PAS Batu Gajah taktau kau sapa !!

    ReplyDelete
  16. Apakah itu dikira perkauman? sedangkan Malaysiakini, China Press, terang-terang menghentam orang Melayu tidak pula dikatakan perkauman..persoalannya adakah laporan polis dibuat terhadap akbar2 ini admin..

    ReplyDelete
  17. Biarkan polis menyiasat dgn bijaksana kesahihan fakta dari apa yg ditulis oleh Utusan Malaysia.
    Kalau ada kes bawa ke mahkamah. Tapi pastikan Hakimnya seorang yg betul2 adil. Kalau Utusan di pihak yg betul, berikan hukuman yg setimpal kpd kedua2 pengadu ini sbg pengajaran.

    ReplyDelete
  18. kera di hutan di susukan anak sendiri mati kelaparan.

    ReplyDelete
  19. kita cuma ada 5 thn ni je..kalau tak buat sesuatu...habislah bn n umno...5 thn ni..kita bersiap sedia menghadapinya...pembangkang akn asyik mencipta isu..fitnah dan tuduhan..bg menyebabkan kita byk menghabiskan masa melayan kerenah mereka hingga terlupa tugas sebenar..iaitu membangunkan malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah kasi masa 56 tahun...apa yg dibangunkan...tahap org melayu d mana...puak2 tertentu ja semakin kaya raya x hengat dunia....x cukup lagi...

      Delete
  20. Abolition of the division of "bumiputra" and "non-bumiputra" and the implementation of ethnic equality....dlm website dap....dah jelas niat mereka..sedih melihat melayu sokong dap

    ReplyDelete
  21. Mlyu dicaci hina senyap je tp bila sentuh je cina cepat nau diambil tindakan. Mlyu dianaktiri dibumi sndiri sdgkn ianya dilindungi oleh prlembagaan negara.. entah laa

    ReplyDelete
  22. Akhbar utusan tulis mcm tu ja dah kalut.... Yok oo oo je buat report. Buy malay first...buy chinese last....

    ReplyDelete
  23. melayu seperti melukut ditepi gantang

    ReplyDelete
  24. Sodap botul pas makan duit dap........sanggup nak hancurkan saudara seagama dan sebangsa.

    ReplyDelete
  25. tengok website DAP..mereka adalah S.I..socialist international..S.I adalah proksi zionist...melayu kene sedar..siapa mereka ini...boleh rujuk website dap official..rujuk polisi perlembg
    agaan mereka..tgk history dia....sedarlah umatku

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.