Tuesday, May 14, 2013

Pas Akan membantu DAP Untuk Mempertahankan Sekolah Vernakular cina


Pas akan membantu cina DAP bagi mempertahankan sekolah vernakular cina, susulan ada ura-ura cadangan untuk memansuhkan sistem persekolahan itu kerana sekolah cina puca cina jadi perkauman.


Cadangan ini telah ditimbulkan oleh Tan Sri Abdul Rahman Arshad bahawa sekolah vernakular cina yang mengajar sepenuhnya dalam bahasa cina perlu dimansuhkan jika mahu perkauman dikalangan cina dihentikan.

Manakala Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata kenyataan Pro-Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM ) tersebut adalah satu hasutan dan boleh ditangkap kerana memberi cadangan seperti itu
“Atas sebab ini, PAS dan cina DAP sudah bersedia dengan peguam terhandal untuk melawan undang-undang ini di mahkamah dan mendapatkan sokongan dari semua rakyat Malaysia termasuk penyokong Pas untuk melindungi sekolah vernakular Cina", kata Lim Guan Eng

Manakala Haji Hadi Awang pula berkata tidak salah sekolah aliran cina dibiarkan beroperasi kerana mereka juga mahukan bahasa ibunda mereka terjaga.

Tan Sri Abdul Rahman berkata sekolah vernakular cina merupakan batu penghalang kepada perpaduan di negara ini, serta mengatakan keputusan pilihan raya umum ke-13 menunjukkan tidak ada perpaduan di Malaysia dan jurang perkauman yang lebih besar sekarang.

Pada PRU13 yang lalu kaum cina tidak memberi undi langsung kepada calon BN yang dikatakan menyokong pemerintahan orang Melayu, kaum cina lebih selesa mengundi parti cina DAP dan parti Pas yang merupakan balaci yang paling setia kepada DAP.

Tan Sri Abdul Rahman menyenaraikan Indonesia, Thailand dan Filipina sebagai negara-negara jiran yang telah menerima pakai penggunaan bahasa tunggal dalam dasar pendidikan mereka untuk mengukuhkan perpaduan.

Di Singapura pun sekolah aliran cina tidak dibenarkan walaupun majoriti penduduk Singapura adalah kaum cina kerana menurut Lee Kuan Yew jika sekolah aliran cina dibuat maka cina akan menjadi lebih perkauman seperti yang berlaku di Malaysia.

20 comments:

  1. WAHAI PM(melayu), ini lah masa terbaik untuk kau cipta sejarah menghapuskan sekolah cina diMalaysia ini. Kamu akan di sanjung oleh bangsa mu sendiri. Peluang ini mungkin tidak datang banyak kali. Fikir fikir lah. Jangan terlepas peluang ini. Anda akan di kenang sebagai pejuang bangsa....PAK HARUN

    ReplyDelete
  2. Saya setuju kenyataan Tan Sri Abdul Rahman Arshad.

    ReplyDelete
  3. feather touch no longer applicable! hit
    what ever block our path! peribumi harus diutamakan! istihar tanah warisan dikawasan bandar! i

    ReplyDelete
  4. Saya sebagai rakyat setuju 100% sekolah yg menempatkan org cina sahaja dimansuhkan demi mempertingkatkan perpaduan kaum di malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pula nak mencdangkan uitm pula dibuka kepada kaum2 lain dimalaysia ni,ape mcm?

      Delete
    2. Siape stuju ngan saya?uitm cuma utamakan bngse melayu sahaja,even skolah cina@skolah tamil ada,masih ramai org melayu kita hantar anak blajar kat sane,sebab ape?pembelajaran di sekolah cina adalah lebih bgus jika dibndingkan dngan skolah kebngsaan,..lg 1,uitm tu kita patut bubarkan kerana terang2an rasisnye,kerana hanya mengambil org melayu sahaja yg belajar di sana

      Delete
    3. Tengok baik2 sebelum kata org Melayu saja. Faham Perlembagaan.

      Delete
    4. Kepala bapak kau setuju.. ingat kau tu anak haram hasil hubungan luar tabie...

      Delete
  5. salam..
    sekarang adalah masa yang sangat sesuai untuk menutup sekolah aliran vernakular cina. ini adalah kerana kesan yang telah dilahirkan oleh sekolah aliran ini sangat2 buruk. 1Malaysia tidak berjaya dan hancur kerana banyak faktor dan salah satu yang paling mempengaruhi keadaan ini adalah kerana dasar kerajaan yang membenarkan sekolah vernakular ini..tidak bermakna bahasa mereka akan lupus/hapus jika sekolah jenis aliran cina ditutup. mereka masih boleh bercakap bahasa mereka di mana saja mereka mahu. dan di sekolah pun ada pilihan bahasa yang mereka boleh ambil. jadi apa salahnya sekolah vernakular ditukar kepada kebangsaan penuh dan bahasa Melayu dijadikan bahasa rasmi sekolah ini. sudah tentu perkara ini akan mendapat tentangan yang hebat. tapi saya pasti dengan keputusan PRU 13 ini momentum untuk mewujudkan sekolah satu aliran di seluruh negara akan menjadi satu kenyataan.
    HARAPAN SAYA DATO' NAJIB DAPAT MENEYELESAIKAN MASALAH YANG TELAH BERLARUTAN SELAMA NEGARA MERDEKA LAGI. SEKARANG DAH DAPAT LIHAT KESANNYA.. JIKA DITUNGGU LAGI DALAM MASA 50 TAHUN AKAN DATANG SAYA RASA SEMUA CINA TIDAK LAGI FASIH ATAU MUNGKIN TIDAK DAPAT BERKOMUNIKASI DALAM BAHASA MELAYU. BAHASA MELAYU ADALAH BAHASA KEBANGSAAN KITA AKAN LENYAP JIKA LANGKAH BIJAK DIDAK DIBUAT..
    Fikirlah wahai semua rakyat malaysia...

    ReplyDelete
  6. saya sokong 1000% cadangan Tan Sri Abdul Rahman Arshad. hapuskan sekolah vernakular cina ini dan gantikan dengan sekolah kebangsaan seperti yang lain..

    ReplyDelete
  7. Pas akan sanggup buat apa saja utk Dap tp jgn harapla Dap akan buat apa saja utk Pas.SETUJU....

    ReplyDelete
  8. Sangat-sangat setuju demi mencapai harmoni kaum. Sekolah kebangsaan akan ada kelas untuk subject bahasa ibunda bukan melayu. Bahasa Ingeris kekal menjadi bahasa kedua penting untuk lulus peperiksaan dari darjah satu sehingga tingkatan 5. Kerajaan perlu cekal melaksanakan penutupan sekolah vernacular. Pelik kan bila Negara jiran tidak ada sekolah vernacular untuk kaum tertentu. Agenda mereka untuk makmurkan pendidikan aliran cina untuk "dilute" dan menghina sekolah kebangsaan. Pelajar sekolah SRKJC ramai yang melanjut pelajaran ke Taiwan. Bila balik ke Malaysia mereka pun nak bekerja kan? Kalau nak jadi guru kena ramaikan pelajar SKJ dan membesarkan lagi sekolah vernacular. Dari perkara di layan dan menambahkan lagi polarisasi kaum, tutup ajer. Kerajaan kena tegas. Kalau mereka tak suka, dan berkeras nak anak mereka belajar di sekolah jenis cina, biar dia orang migrate ke Taiwan ker, macau ker, atau China....Lagi bagus, kurang kaum ni di Malaysia. Kalau depa nak kansel kerakyatan, lagi ok kan.

    ReplyDelete
  9. Cukup-cukup melayan ugutan dan kerenah mereka ini. Demi masa depan Negara dan bangsa Melayu, tutup sekolah vernacular. Kaum india tidak akan ada masalah. Kaum cina yang akan melawan. Biar kita lawan. Kita lawan di Parliament dan di Mahkamah.....

    ReplyDelete
  10. Pas tak abis2 jadi barua,penjilat bontot cina.Mungkin kampung hadi di marang takde cina jadi hadi tak tahu perangai cina.

    Sekolah vernakular ini memang nyata sudah terang lagi bersuluh menjadi agen perpecahan kaum yg utama di Malaysia.Cina mahu pertahankannya sebab cina tak mahu jadi orang malaysia tapi mahu kekal 100% serupa sebiji dengan nenek moyang mereka ketika turun dari tongkang di tanah melayu dulu.Ini adalah kerana cina sangat tebal semangat perkaumannya.

    Kita perlu membawa usul ini ke mahkamah kerana mempraktikkan sekolah vernakular adalah pengkhianatan kepada perpaduan rakyat Malaysia dan menyalahi perlembagaan.Lihatlah betapa majoriti cina tak mahu bergaul dengan selain daripada bangsa mereka.Kebanyakan cina tak tahu pun bercakap melayu.Bangla dan nepal yg baru bekerja di sini pun jauh lebih baik penguasaan bahasa malaysianya dari cina yg mengaku konon2 rakyat malaysia.

    Kesimpulannya sekolah vernakular adalah sangat merbahaya terhadap kelangsungan malaysia sebagai sebuah negara sekiranya dibiarkan terus berleluasa.

    ReplyDelete
  11. Buat mamat May 15, 2013 at 12:18 AM yang pakai topeng anjing tu cadangan awak saya setuju dengan syarat dihapuskan dulu semua sekolah jenis kebangsaan.

    ReplyDelete
  12. مهمد شفاريزMay 15, 2013 at 4:54 PM

    Aku tetap akan sokong cina walaupun aku orang Melayu kerana aku kerja dengan cina dan mereka yang bagi aku makan

    ReplyDelete
  13. UiTM tidak rasis kerana tenaga pengajarnya juga terdiri daripada orang Cina dan India. Pernahkah anda mendengar dari mulut pensyarah-pensyarah bukan Melayu ini yang UiTM adalah rasis? Tentu sekali tiadakan? Jadi kenapa perlu dibubarkan?

    ReplyDelete
  14. Kepada مهمد شفاريز May 15, 2013 at 11:09 AM,

    UiTM dari dulu lagi bukan hanya untuk Melayu. Sebab ia juga dibuka untuk Bumiputra lain seperti Kadazan, Dusun, Melanau, Iban, Murut, Kedayan, Orang Sungai, Orang Asli, Suluk, Kenyah dan lain2 suku Sabah/Sarawak yang merupakan Pribumi Malaysia.

    Objektif penubuhan UiTM adalah untuk membantu golongan Bumiputra yang bukan saja Melayu, dalam bidang pendidikan. Bahkan golongan pengajar/pensyarah/profesor terdiri daripada pelbagai kaum.

    Untuk info golongan Bumiputra khasnya semua suku pribumi Sabah/Sarawak tergolong dalam kategori Austronesia (termasuk Melayu Semenanjung & Melayu di Sabah/Sarawak). Jadi ini lebih kepada "penyatuan"/menyatukan Rumpun Melayu a.k.a. Austronesia/Malayo-Polinesia.

    ReplyDelete
  15. Percaya sangat la dgn PAS tu. Dulu selepas 13 mei, org PAS ada berjumpa dgn tun dr ismail mencadangkan semua perniagaan cina diambil alih oleh org Melayu. Mana ada melayu sokong sek.cina.majoriti semuanya x suka sek.cina.

    ReplyDelete
  16. Isu sekolah vernacular yang membabitkan SJK Cina memang hangat diperdebatkan terutamanya sebelum dan selepas PRU 13 yang dulu. Tetapi ramai yang terkeliru disebabkan elemen poltik menguasai sentiment.

    Namun demikian, jika anda memikirkan dengan hati yang tenang dan penuh fakta tanpa dipengaruhi oleh emosi, maka anda akan memperolehi sesuatu infor yg dirasakan rasional.

    Sila baca kupasan saya dalam,”Isu sekolah vernacular : kemana haluan SJK Cina”

    http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.