Monday, May 6, 2013

Tsunami Cina: Tidak akan ada satu pun wakil MCA dalam Kabinet - Soi Lek



Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek menegaskan parti itu akan mengotakan janji untuk tidak akan ada satu pun mengisi sebarang jawatan dalam Kabinet Kerajaan Persekutuan berikutan prestasi buruk dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Dalam tweet terbaru beliau di laman Tweeter, beliau berkata:

"MCA akan menghormati keputusan pengundi bahawa jika kami gagal memperbaiki prestasi berbanding PRU lalu, kami tidak akan mengisi sebarang jawatan dalam kerajaan."

MCA hanya menang di lima kerusi Parlimen - Tanjung Malim, Labis, Ayer Hitam di Johor, Bentong dan Tanjung Piai - berbanding 15 kerusi pada 2008, itupun kawasan majoriti orang Melayu.


Sementara itu Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kemenangan Barisan Nasional (BN) hari ini selepas pilihan raya paling sengit akan tetapi mengakui gabungan tersebut tidak menyangka “tsunami Cina” yang menyaksikan kehilangan undi komuniti tersebut dengan drastik.

Pengerusi BN itu, walau bagaimanapun, menyalahkan pembangkang di atas tsunami berikut, mengatakan sentimen kaum dimainkan untuk memenangi undi etnik kedua terbesar itu.

“Saya fikir mereka terpengaruh dengan sesetengah perkara yang dibawa oleh pembangkang … dan sebab itu terdapat peralihan … dan terdapat banyak sentimen di sana, sesetengahnya, perkauman, yang dimainkan dalam pilihan raya ini, yang tidak sihat untuk negara ini,” katanya semasa sidang akhbar jam 1 pagi di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.“Saya menjangkakannya, tetapi tidak menjangka seteruk ini. Tiada siapa menjangkakan ketahap ini.


“Akan tetapi, walaupun terdapat kehilangan undi, BN tidak jatuh,” tambah beliau.

Sehingga pukul 12.50 pagi ini, BN menang PRU13 dengan 112 kerusi Parlimen berbanding PR 58.


33 comments:

Anonymous said...

PM...please tabur duit kat kubu2 kuat BN..develop the supporters of UMNO and BN...terbukti Cina tidak menyokong rancangan transformasi dah jasa kerajaan yang banyak tabur duit

Anonymous said...

Sesungguhnya Bangsa Cina itu tidak boleh dipercayai langsung...senang cakap tikam belakang.

Kalau Puak Cina nie lemah dorang akan tunjuk sokongan kepada kita tapi bila puak dia kuat dorang akan tunjuk 'Who The Boss' macam lepaskan anjung tersepit jee...

Bagi aku senang jee bangsa Cina nie jenis " Kesetian yang tidak boleh dipercayai Langsung " ....hati2 bangsa melayu

Anonymous said...

We should know they have their own agenda...Just to conquer this country..Look at Penang as well...They all (chinese)not asking for anything else just...Conquer & Power!!!

Anonymous said...

SO NAJIB...SEKARANG DAH NAMPAK SENDIRI KAN? MULAI SEKARANG JAGA HATI UMAT MELAYU DAN BUMIPUTERA SABAH DAN SARAWAK BAIK2. BAGI KITA ORANG SEMUA HAPPY. IN SYA ALLAH..PRU14 DAN SETERUSNYA BN AKAN TETAP MENANG..SOKONGAN TERHAPA UMNO MAKIN KUAT..SO BALAS BUDI TERHADAP KAMI...ABAIKAN SAJA CINA BUAT MASA INI. JUST GIVE THEM A LESSON..

Anonymous said...

Maaf Datuk Sri. Kenyataan DS yg. DS tidak menyangka kaum cina tidak lagi mmehak kpd. BN adalah ssuatu yg. janggal bagi saya sebagai seorg ahli umno tegar(tetapi tidak tgar pada tahun2008). Bagi saya yg. melihat tren 2008 lagi tlh tdak lagi merasa yakin trhadp bangsa cina msia. Dri tahun trsebut color plitik cina tlah jelas baik cina mca atau cina gerakan. Mraka ini walaupun beradal dlm. BN ttapi apa2 yg. di bwa dan dittuntut oleh dap atau ngo2 cina wlaupun bercanggah dng. Perlmbagaan Msia mca dan gerakan ttp brada di belakang unt. mnyokong tuntutan2 yg. ktrlaluan itu. Cntohnya tntutn dari ngo cna Zong Dong?(saya krang pasti).
Jadi saya hraplah oleh kerana saya rasa kputusan prul3 ini tlh menydarkan ds realiti kaun cina ini.

Ds baru trsedar rupanya. tetapi saya tlah lama trsdar. Jdi fikir2kanlah, jngan trlalu lmbut sepas ini. Sbnarnya tiada apa lagi yg nak dibggakan skrang. segala2nya tlh kita londehkan kpa. kaum cina ini.

Sbnrnya kita hnya menang sorak ttapi maruah kita tlh trgadai. Dan tdak mustahil kmpung kita juga
akan trgdai suatu hari nnti. Ckup2lah DS. Hrgailah sisa2 kepercayaan yg. dibrikan oleh org. mlayu kpd Ds. Jngan abaikan kami org.melayu. Sbnarnya kaum cina baik dlm mca dan gerakan skrang sdang bergembira dngan penguasaan merka dlm. polotik msia skrang. Mca dan gerkan mmpu tdur lena sbnarnya skrang krna dap tlah dpt mggantikan mreka dlm. politik msia skrang.

Mesej jlas dari kputusan pru 13 sbnarnya adalah cina ttap cina. mereka tdak sdikitpun ada rasa jiwa sbagai rakyat msia dibumi msia ini. Fikir2kanlah wahai ds.

Anonymous said...

Utamakan india sebagai rakan oongsi utama
Berikan segala peruntukan yang mereka perlukan
Membela kumpulan kecil lebih baik dari membela kumpulan besar yang dah meliar
Bawa masuk pas dalam barisan bersama
Melayu dan india boeh buat cina buka mata

Anonymous said...

Good. MCA takde wakil dlm kabinet. Padan muka presiden mca. Lancang sgt sentuh pasal isu islam sblm ni. Tak tau ke umno ni pun islam jgk. Bkn pas aje yg islam. Selamba rock komen2 pasal islam, tak tau nak hormat ke kat umno,parti yg terkuat skrg ni. Kepada org2 melayu umno,pas,pkr,bebas dan atas pagar, pilihan raya dah habis. Kita berdamai la semula. Bersatu dan berganding bahu. Kita semua sama2 islam. Tak dpt bayangkan bila kita semua bersatu, betapa kuatnya kita. Cukup la dgn melayu dah bersatu,kita blh perintah negara ni walaupun bangsa lain tak nak menyokong.

Ghazali said...

DAP sememangnya memainkan isu perkauman sejak dari mula kewujudan parti itu. Malang sungguh masyarakat yang mendokongi parti ini tidak ada rasa kesedaran nikmat dan rahmat serta peluang yang diberikan untuk mereka tetapi masih mahu mengikut selera perkauman yang dibawa oleh DAP. YAB PM, bantulah orang Melayu yang benar-benar susah dan memerlukan bantuan kerana DAP dan PKR & PAS tidak akan mampu melakukannya....walaupun dihati kecil mereka mungkin ingin melakukannya.

Anonymous said...

suatu hari ah jib jumpa dong zhuang. maka berlakulah perbualan.
dong zhuang : si u ah jib (dalam hati mampu u ah jib).
ah jib : see you to. you are so marvelous ... I like you. I love you. You are so kind.
dan dengan penuh teruja dan kasih sayang yang amat dipeluknya dong zhuang. sambil berulang-ulang berkata : "I love you ..."
sambil tersenyum gembira ah jib memandang muka dong zhuang. dan dong zhuang memandang ah jib dan membalas dengan senyum sinis dan mencebik dengan sekilas.
melihat senyuman dong zhuang itu ah jib merasa cukup gembira dan bangga. merasa seakan dunia dia yang punya. tidak ternampak pun cebikan dari dong zhuang. betapa gembiranya dia. dan dengan penuh ceria dia mengambil wang sejumlah RM 10,000.00 yang dibawanya dari rumah dan dengan penuh gembira diberinya ke pada dong zhuang. Duit itulah satu-satunya yang dia ada dan tiada berbaki lagi.
Ah jib bertanyanya kepada dong zhuang, "cukup tak ... er I yakin you tak cukup ... tak apa ..."
Ah Jib memandang kepada mamat disebelahnya dan berkata, "Mat RM berapa you ada".
Sahut Mamat, "kejap saya cuba tengok dalam dompet saya"
Mamat pun mengeluarkan dompet dari poket seluarnya. Setelah mengeluarkan semua wang dalam dompetnya termasuk duit syiling, duit lama zaman maharaja melaka ... dan mengira-ngira maka dapatlah jumlah semuanya RM 1,000.00. Mamat pun memberitahu Ah Jib jumlah wang yang dia ada.
Dengan pantas Ah Jib berkata, "Er ... itu tak cukup Mat ... apa lagi yang kita ada ..."
Ah Jib memandang keliling, dan dia ternampak sebuah kereta wak segan buruk yang dinaikinya tadi bersama Mamat.
"Hah itu pun dia ...", kata Ah Jib.
Dengan tersenyum gembira Ah Jib berkata kepada Dong Zuang, "Hem ... nih saya tambah RM 1,000.00 dan kereta ini hadiah persahabatan saya kepada kamu Dong Zuang.
Dong Zuang hanya tersenyum sinis memandang Ah Jib. Gembira tak terkata Ah Jib melihat senyuman Dong Zuang hatinya berdetuk-detap.
Ah Jib kemudiannya berpaling kepada Mamat, dan berkata, "Mat perjalanan kita masih jauh ... jom kita pergi ... "
Kemudiannya Ah Jib memandang mesra kepada Dong Zuang dan berkata, "Terima kasih kerana sudi menerima pemberian saya"
Ah Jib kemudiannya berkata kepada Mamat, "Hah Mat apa kita tunggu lagi jomlah"
Mamat pun berkata, "Kita mahu meneruskan perjalanan ini dengan apa, semua wang kita dah beri kepada dong zuang, kereta kita pun dah kita beri kepada dong zuang, yang kita tinggal hanya kudrat empat kerat dan kaki yang dah tak larat dan kita perlu wang untuk isi minyak dan untuk isi perut."
Ah Jib pun berkata kepada Mamat, "Ah ... itu small matter sahaja ... dong zuang kang ada kita buleh minta tolong dia"
Ah Jib pun memandang kepada dong zuang dan berkata, "tentu kamu buleh tolong saya ... kerana kamu saya kenal sebagai orang yang amat baik."
Dong zuang pun berkata, "Saya buleh tolong kamu ... tetapi jika wang yang kamu minta ... kamu kenalah bayar balik dan bunga untuk pinjaman tu saya tetapkan sebanyak 10% ... kereta yang saya ada tu saya buleh bagi sewa ... murah sahaja ... RM 100.00 sehari."
sambil menunjukkan kepada kereta Wak Segan yang baru diberi oleh Ah Jib tadi dan sambil mengambil wang yang baru dihulur oleh Ah Jib sebentar tadi.





...... faham maksud hamba .....

Orang Muo said...

Aku harap Dato Najib dan Tan Sri Mahyuddin sedar bahawa habuan yang kita beri kepada orang cina cuma satu PEMBAZZIRAN POLITIK. Mulai detik ini boleh lupakan kaum cina dan kita bela orang orang di Sabah dan Sarawak yang SANGAT MEMERLUKAN kemajuan , juga orang Melayu yang di bandar. Orang cina TIDAK AKAN MENYOKONG BN keranaa mereka lebih rasis.

Anonymous said...

PM TUNAIKAN PERMINTAAN PENGERUSI MCA DAN JANGAN LANTIK SEORANG PUN DARI MCA UNTUK JAWATAN KABENIT. JANGAN TERLALU MENABUR KEMEWAHAN KEPADA SEKOLAH-SEKOLAH CINA KERANA BANGSA INI TIKAM BELAKANG ORANG MELAYU TERUTAMA UMNO. PROTES UNDI MELAYU SALAH SATU FAKTOR PERLU DIAMBIL KIRA KERANA PM SAYANGKAN SOKONGAN KAUM CINA YANG MEMANG ANTI MELAYU/ISLAM.

BAGI PIHAK PAS SEDARLAH KAMU ADALAH TONGGANGAN DAP. BERAPA BANYAK KERUSI YANG DIMENANGI OLEH PAS JIKA DIBANDINGKAN DENGAN DAP?

Anonymous said...

Tolong henti bantuan ke Sekolah Jenis Kebangsaan China, persatuan2nya dan tempat2 ibadatnya. Bukan kerajaan zalim tapi mereka yg minta sendiri.

Anonymous said...

Tabur duit apa...depa bayak duit dah...la ni na kuasa la pulak.dah lama dok idam..akj doa penang kena tsunami..wash away semua chinki kapir harbi

AkuPun Tak Faham said...

Belajarlah dari kesilapan. Dulu Gerakan, sekarang MCA. Tapi yang sudah tu sudahlah. Perbetulkan apa yang perlu

Anonymous said...

ask CSL resign lah.

Anonymous said...

Saya sokong Anonymous at 7.30 am. Sudah terang lagikan bersuluh isi hati kaum Cina yang telah meludahkan sistem perpaduan negara yang cuba dibina. Melayu, terutamanya UMNO patut hilang dinegara ini sekiranya masih belum sedar keadaan bangsa kita. Dan sekiranya wakil2 yang terpilih lebih mengutamakan periuk nasi sendiri dari kepentingan rakyat dan negara maka perhitungan lima tahun lagi akan membawa gempa Melayu pula.

Anonymous said...

Bagus begitu. Biar org Melayu & India sahaja dlm kabinet. Sudah2lah janji dgn Org Cina.

Anonymous said...

Kali ni NAJIB kena TEGAS jangan ambil calon dari MCA dalam kabinet pasai depa dah janji tak mau apa2 jawatan kalau kalah teruk! Kalau NAJIB ambil juga nampak sangat cina lagi naik kepala pasai kiri kanan depa dapat, ada paham?

Anonymous said...

Cina memang tidak mengenang budi orang2 melayu yang banyak berjasa terhadap mereka. Mulai hari ini aku dan semua bussiness partner (computer part & networking) tidak akan membeli stok barangan daripada kaum cina dan akan cuba bekerjasama dengan bangsa melayu dan india walaupun mungkin dengan harga yang sedikit mahal. Kita semua perlu memboikot perniagaan china atau 'Buy Chinese Last'. Itulah balasan setimpal ke atas mereka yang tidak tahu dek untung dengan mengaut segala keistimewaan di negara ini malah sanggup mempersoalkan hak2 kaum melayu yang telah termaktub dalam perlembagaan.

Anonymous said...

Chua Soi Lek tak rugi apa2 yang untung bangsa cina.

Anonymous said...



Jangan lupa pada Sabah & Serawak yang banyak membantu utk kemenangan BN diPRU13

Anonymous said...

Saya setuju.Lepas ni kerajaan kena banyak bantu orang melayu dan india yang ternyata setia dan menunaikan janji menyokong kerajaan.Puak satu lagi tu biarlah parti yang mereka sokong uruskan segala hal berkaitan mereka.

razak.sabri said...

pembangunan fiskal bukan ukurannya.Rakyat lebih memerlukan kelestarian hidup yg lebih harmoni dan sejahtera. Apa makna pembangunan jika rakyat menderita menanggung sengsara berikutan kos sara yang sangat tinggi. Adakah rakyat mampu tersenyum melihat projek-projek mega yang gah. Sedang kan kehidupan menderita untuk membayar segala kos yang tinggi.

Anonymous said...

Eloklah tu jangan ada seorang pun Cina dlm Kabinet.
Cina2 inilah yg selalu berbisik di telinga Najib suruh beri kpd sekolah2 Cina duit berjuta2 kononnya utk mengambil hati kaum Cina.
Tapi spt mencurah air di daum keladi aje!
Melayu mudah lupa????????

Anonymous said...

Pada pendapat aku, bkn sekadar MCA aje tak payah dlm kabinet. MIC pun. Jawatan menteri perlu diberi pada parti yg kuat SAHAJA. Skrg dah terbukti, walaupun tanpa mca, umno masih utuh berkuasa. Isikan aje jawatan menteri dgn org2 melayu ngan bumiputera sabah dan sarawak. Akhirnya melayu@bumiputera memperoleh semula sepenuhnya kuasa sebagaimana nenek moyang yg terdahulu.

Anonymous said...

Buy Chinese Last!!

Anonymous said...

Saya dari selangor menyokong... lebih baik menjaga hati orng yng berada dibelakang kita masa kita susah...

Anonymous said...

PRU 13 sudah terang lagi bersuluh tentang Masyarakat Cina Malaysia dari segi sokongan mereka kepada BN....

Saya amat berharap PM yang saya sayangi berfikir dan merenung perkara ini secara mendalam pada apa yang telah di beri oleh BN kepada Masyarakat Cina Malaysia..

Bantuan Persekolahan dan pendidikan diberi sama banyak dan pelbagai yang mereka tuntut telah di penuhi namun tiada langsung ucapan terima kasih digambarkan dalam PRU 13.

Selepas ini setelah Kabinet di bentuk sebaiknya Dato Sri Najib menjaga hati bangsa Melayu, India dan Siam yang lebih memihak kepada BN. bangunkan kampung-kampung walaupun di Hulu Sungai untuk kemudahan mereka yang memihak kepada BN, hentikan segala peruntukan kepada Msyarakat Cina kerana tanpa mereka pun BN berjaya membentuk Kerajaan Persekutuan.

Saya bukanya bersifat perkauman tetapi penulisan saya berdasarkan PRU 13, yang saya cukup terkilan ...

Berikan segala kemudahan di kampung-kampung yang menyokong BN, Berikan kemudahan apa sahaja asalkan selagi mereka menyokong BN.. Dan hentikan mengharap sokongan Masyarakat Cina kerana mereka tidak perlukan BN lagi disebabkan mereka telah maju dan berjaya dari segi ekonomi..

Ubah haluan ke Sabah dan Sarawak kepada Kaum Pribumi dan Kedah kepada Masyarakat Siam yang kurang meminta tetapi penyokong tegar BN yang sahih.

Apa sahaja yang kita berikan kepada Masyarakat Cina mereka tidak akan pernah berterima kasih malah menyindir dengan mengatakan itu tanggungjawab Kerajaan memerintah...

Berikan peruntukkan tambahan buat Sekolah Kebangsaan Tamil dan Melayu, bangunkan bangsa India dengan lebih baikkan lagi kerana Lebih baik tabur kepada Masyarakat India dari di beri kepada Masyarakat Cina yang tidak mengenang budi.

Anonymous said...

Kepada wakil rakyat bn yang menang mulai saat ini beeubahlah jangn lagi berlagak dengan kereta mewah baju kot dan sebagainya.kerap lah turun padang bercampur dengan masyarakat setempat.buat macam sebelum mendapat gelaran yb.buangkan protokol rakyat bukan mahu wang ringgit.mereka mahu budi bahasa kita.tiap tiap hari bila beejumpa dengan rakyat jangan sombong dan bongkak x kira orang itu penyokong sesiapa.insyaallah anda akan dihormati

Anonymous said...

Tahniah kepada bn dan syukur pada allah kerna malaysia masih agi d pimpin oleh bn umno..
Apa yng pasti,kebenaran sudah terbukti kaum cina yg rasis dah pun menjadi realiti..
untuk tatapan perdana menteri najib..kini tibalah masanya untuk menunjukan kepada kaum cina kiasu..betapa melayu boleh menjadi rasis kerana sudah dikhianati..semus dokongan pm najib sudah di berikan..tapi balasanya amat amat mendukacitakan..
pda penggal ini..rasanya pm najib kena buktikan kepada penyokong melayu.. hapuskanlah atau tarik blik apa yg sudah dijanjikan dan dperuntukan untuk kaum cina.mereka mmg sudah kaya raya..bantuan kepda mereka tiada makna.
apa yg pasti.pda msa hadapan.di cadangkan supaya mn mn bandar yg dibangunkan pm najib mesti tetapkan kuota penduduk.50% melayu dan bumiputra, 30% india dan 20% untuk cina .kuatkuasakan pada semua bahagian.pemilikan banggunan.tanah dan sebagainya...kalau cara ini dkuat kuasakan.perkara ini tidak berlaku pada masa sekarg..lihatlah dengan jelas..semua bdr mju yg diusahakan dan d bangunkan selama bertahun tahun oleh kerajaan sudah menjadi milik cina kiasu..ekonomi di bandar smua sudah di kontrol oleh mereka..biarlah..cina nak kata melayu rasis..sebab cina itu sendiri.lebih dari rasis..contohi singapore..melayu di pecahkan pda byk kwsan.
jelas sekarg cina mmg nak pegang politik malaysia..inilah satu2 nya yg tinggal untuk orang melayu..yg lain smua cina dah kontrol..
mudahan melayu sedar..kuasa pting utuk melayu kerana malaysia adalah bumi melayu...dan tanah tumpah darah orang melayu dulu kini dan mendatang...

Anonymous said...

Sebelum pilihan raya,siap pakai baju tradisional cina,buat banner,buat iklan semua....
Selepas menang,inilah kata-kata yang diluahkan oleh orang yang pernah menjerit "SATU MALAYSIA!"...Tsunami cina.....Pedih hatiku melihat.

Kami bukan nak minta benda free.
Kami bukan nak rampas Malaysia.

Kami nak layanan dan kebaikan yang sewajarnya diterima oleh semua rakyat Malaysia tidak kira bumiputera ke atau bukan bumiputera.

Kami nak sebuah negara yang boleh duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara2 lain.Mencapai Wawasan 2020.
Itulah yang dimaksudkan dengan UBAH.

Tapi selama ini,nampaknya permintaan ini diabaikan hanya kerana kami ni bukan kaum bumiputera.Sebaik saja kami menyuarakan pendapat,kami disuruh untuk balik ke negara China,kami dinamakan sebagai pendatang luar.

Apakah definisi bumiputera?

Anonymous said...

aku harap kerajaan lepas ni majukan sabah dan sarawak. ini masa balas budi rakyat di sana. majukan kawasan hingga ke pendalaman. budget untuk orang cina, bawak semuanya ke sana. sila tutup sekolah jenis kebangsaan. hidupkan semula sekolah wawasan.

مهمد شفاريز said...

Mu sangat kelakar

Post a Comment

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.