Wednesday, July 31, 2013

Perlukah Kerajaan Tunduk Kepada Cina Malaysia Bahawa Pendidikan Vernakular Cina Baik Untuk Negara


Hujung minggu lalu, Persatuan-Persatuan Cina Malaysia telah bersidang di Dewan Besar SJKC Chung Kwo bagi membincangkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2015.  Persidangan tersebut melibatkan hadirin seramai 2,500 orang dari 728 NGO.  

Turut hadir ialah Dr Yap Sin Tian (Pengerusi Dong Zong), Teresa Kok Suh Sim (AP Seputeh), Mahfuz Omar (AP Pokok Sena), Nurul Izzah (AP Lembah Pantai), Dr Tan Seng Giaw (AP Kepong), Kulasegaran (AP Ipoh Barat), Tan Sri Robert Pang (pembawa beg duit rasuah), Tian Chua (stuntman dari Batu), Fong Kui Lun (AP Bkt Bintang), Chow Sow Hong (Timbalan Pengerusi Dong Zong), Dr Loh Yoong Keong (New Era College), Arumugam (Wakil Tamil Foundation) dan Liew Chee Woon (wakil Hua Zong).    
Untuk makluman, Hua Zong boleh dikatakan sebagai ‘wakil MCA’. 

Di pendekkan artikel, persidangan tersebut diakhiri dengan kesemua yang terlibat sebulat suara menentang Pelan Pendidikan 2013-2015atas alasan ia tidak memberi ruang yang cukup untuk bahasa nenek moyang orang Cina.  

Sedikit pun Cina-Cina Malaysia ini tidak mengambil peduli hakikat bahawa Pelan tersebut telah dikaji dan disusun dengan begitu teliti bagi mengatasi masalah polarisasi kaum yang semakin meruncing di negara ini.  Sebaliknya mereka menyerang sebarang usaha murni untuk menyatupadukan semua kaum sebagai rasis dan diskriminasi. 

Kita harap kerajaan tidak mengambil pendekatan ‘defensive’ dalam menangani kelancangan mereka ini, sebaliknya menyerang puak-puak Cina ekstremis ini secara bertubi-tubi atas hakikat bahawa mereka tidak layak menuntut sesuatu yang bukan menjadi tanggungjawab kerajaan.   

Bukan mereka tidak tahu yang kerajaan telah terlalu banyak memberi dan bertolak ansur dalam membicarakan soal pendidikan vernakular walhal kerajaan punya kuasa untuk menghapuskan terus sistem tersebut. 

Justeru, kepimpinan tidak perlu takut atau segan untuk bersemuka dan berdiri atas kebenaran. 

Apatah lagi dengan hakikat bahawa Cina-cina yang terlibat dalam persidangan tersebut tidak mungkin akan memberi undi kepada kerajaan Barisan Nasional tidak kira sama ada tuntutan mereka dipenuhi ataupun tidak. 

Sudah terang lagi bersuluh bahawa kaum Cina negara ini benar-benar bertekad untuk memisahkan diri dari arus nasional.    Dengan itu, mereka pun mengemukakan ‘usul’ dalam persidangan tersebut, seperti berikut: 

1.      Malaysia sebuah negara berbilang kaum, bahasa, budaya dan agama. Semua aliran sekolah adalah aset negara. Kerajaan harus laksanakan dasar pendidikan pelbagai aliran

2.      Menyeru kerajaan betulkan Pelan Pendidikan 2013-2025 mengikut dasar pendidikan yang termaktub dalam Ordinan Pelajaran 1957

3. Menyeru rakyat, institusi pendidikan dan pertubuhan memberi sokongan kapada kempen tandatangan untuk membuat aduan terhadap dasar2 Pelan Pendidikan 2013-2025.

‘Usul’ yang mereka kemukakan ini berupa tuntutan yang tidak berasas sama sekali kerana ia tidak disandarkan atas alasan kukuh tentang kenapa Pelan Pendidikan tersebut perlu ditolak. 

Malah, mereka juga tidak dapat membuktikan sumbangan bahasa nenek moyang mereka kepada kemakmuran, kemajuan mahupun keamanan negara.   Apa yang diulang-ulang hanyalah bahasa tersebut merupakan ‘aset’, namun mereka tidak mampu pula menterjemahkan nilai aset itu kepada negara ini.  

Dalam perdebatan ilmiah, sesuatu usul yang dikemukakan tanpa alasan yang kukuh seharusnya dibakulsampahkan saja. 

Sebenarnya pihak kerajaan punya lebih banyak hujah untuk menolak mentah-mentah ‘usul’ yang dibentangkan oleh puak ektremis ini.   Antaranya:

·         Bahasa Mandarin tidak pernah diangkat menjadi Bahasa Kebangsaan mahupun Bahasa Kedua negara dan kerajaan tidak punya tanggungjawab untuk mempertahankannya.

·         Bahasa Mandarin bukan bahawa antarabangsa dan syarikat-syarikat multinasional tidak menggunakan bahasa tersebut untuk berkomunikasi.  Syarikat dari China sendiri memerlukan pekerja yang fasih berbahasa Inggeris untuk berurusan di peringkat antarabangsa termasuk Malaysia. 

·         Bahasa Mandarin tidak penting untuk menjadi negara maju.  Singapura yang mempunyai majoriti penduduk Cina juga mampu mencapai tahap kemajuan yang pesat walaupun tidak menjadikan Mandarin sebagai keutamaan.

·         Bahasa Mandarin bukan faktor utama untuk mengukuhkan jatidiri Cina, buktinya Cina Singapura atau Cina Amerika masih seorang Cina walaupun tidak fasih berbahasa Mandarin.   

·         Masyarakat Cina tidak pernah dihalang untuk belajar bahasa Mandarin walaupun dengan perlaksanaan Pelan Pendidikan 2013-2015.  Oleh itu, alasan bahawa pelan tersebut tidak memberi ruang yang cukup kepada bahasa itu adalah mengarut sama sekali.    

Kerajaan juga boleh membuktikan bahawa segala usaha untuk mempertahankan bahasa nenek moyang kaum Cina ini telah membawa lebih banyak keburukan dari kebaikan, antaranya: 

·         Bahasa Mandarin telah dijadikan alat untuk mendiskriminasi kaum bukan Cina di syarikat-syarikat swasta dan perniagaan.

·         Bahasa  Mandarin telah menyukarkan pergaulan antara kaum dan menyebabkan kaum lain terasa terpinggir dalam sekumpulan yang majoritinya Cina.

·         Anak-anak Cina lebih fasih berbahasa Mandarin dari Bahasa Rasmi negara iaitu Bahasa Malaysia dan ini menjejaskan usaha untuk membentuk satu bangsa Malaysia.

·         Bahasa Mandarin memudahkan sesetengah pihak untuk menghasut dan menanam kebencian terhadap kaum lain kerana kaum lain tidak mampu memahaminya. 

·         Akibatnya, Bahasa Mandarin melahirkan anak-anak Cina rasis.

·         Dari situ, Bahasa Mandarin mampu mencetus ketegangan.

·         Bahasa Mandarin menjadikan anak-anak Cina sukar berkomunikasi dengan baik sehingga menyukarkan pihak lain dan diri sendiri.  Contoh:  tidak mampu membuat laporan polis dengan tepat, tidak mampu membuat aduan di pejabat kerajaan dengan baik serta menulis surat rasmi yang tunggang langgang bagaikan bukan warganegara ini. 

·         Bahasa Mandarin menjadi punca anak-anak Cina tidak punya semangat patriotik dan tidak punya jatidiri sebagai rakyat Malaysia. 

Dengan ini, kita mendesak Cina-cina Malaysia untuk menyangkal hujah-hujah ini dan memberikan sekurang-kurangnya 10 alasan balas tentang kenapa bahasa Mandarin dan sekolah vernakular perlu dipertahankan sehingga ke tahap memperjudikan perpaduan kaum dan keamanan negara?  Mungkin juga boleh tampilkan seorang anak Cina dari sekolah vernakular yang menjadi tokoh cemerlang dalam akademik serta dihormati di negara ini.  Lebih dari itu, mereka wajar mengemukakan cadangan untuk mengatasi masalah polarisasi kaum yang semakin meruncing.  

Jika ini tidak dapat dilakukan, maka seeloknya kerajaan abaikan sahaja mereka ini bermula dari hari ini. 

Akhir kata, jika benar orang-orang Cina itu begitu bijak, tunjukkanlah kebijaksanaan itu dengan berhujah berdasarkan alasan yang munasabah serta mengemukakan saranan ke arah penyelesaian masalah.  Sikap suka menuntut, meminta, mendesak, merungut, mengugut dan memaksa tanpa sebab kukuh bukan sikap orang bijak, tetapi sikap samseng yang bodoh dan tidak berhati perut. 

3 comments:

  1. Jangan ambill peduli ngan bangsa cina ni.biat bodoh je bile depa duk tanya apa2 pun.aku lqma dah tak tegor depa ni.kalau depa mai umah qku nak promot apa2.aku tunjuk batang penyapu aje..hehehe.

    ReplyDelete
  2. Setuju Yeop... ada aku peduli apa yang cinabeng perlukan... kerajaan mesti tegas dan jangan sekali tunduk kepada komunis2 ini... kalu boleh masukkan sekali diaorang ni kedalam penjara kerana menghasut dan menggugat ketenteraman dan keharmonian negara... there is a difference btw learning the language and language to learn... itu bekas hakim yang cakap tu..

    ReplyDelete
  3. Baruah Melayu 2 ekor

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.