Saturday, November 16, 2013

Benarkah Kereta Berusia Lebih 12 Tahun Tidak Selamat di Jalan Raya?


Menurut 
Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros)Prof Dr Wong Shaw Voon kenderaan yang berusia melebihi 12 tahun tidak selamat berada di jalan raya kerana ia mengundang risiko kematian lebih tinggi semasa kemalangan berbanding kereta baharu.

Kenderaan tersebut juga terdedah dengan pelbagai kerosakan yang mungkin tidak disedari pemandu dan mengurangkan daya serapan tenaga pelanggaran ketika berlaku kemalangan.

Katanya lagi, kebanyakan kereta direkabentuk untuk jangka hayat antara lima hingga 12 tahun sahaja jika lebih daripada itu mengundang bahaya.

Jika kenderaan melebihi 12 tahun tidak selamat kerajaan sewajarnya mengambil tindakan dengan melupuskan kenderaan tersebut dengan membayar pampasan kepada pemilik yang rata-rata orang Melayu berpendapatan sederhana.

6 comments:

  1. Pala hotak...kerana saga hari ini keluar esok hancur berkecai langgar dgn motor je..apa cerita..

    ReplyDelete
  2. Kereta lama ni dok besit ke? yang aku tahu yang kereta baru moden tu yang dok besit terbabas dia pi langgar kereta lama, yang terok kereta lama le , tapi puncanya kereta baru moden ni yang menghasilkan bencana ini kerana dipandu oleh manusia manusia rakus dan belagak ataupun perak macam kera dapat bunga.

    ReplyDelete
  3. Kereta aku sudah 15 tahun masih ok jer

    ReplyDelete
  4. Sebenarnya cara pemanduan tu yang mustahak samada ikut peraturan atau ikut perasaan

    ReplyDelete
  5. BANGSAT punya lapuran -.Si Cina MIROS ni asyik nak salahkan MANGSA kemalangan jalnraya, apasal (tentulah juga orang miskin kalau kereta tak diganti begitu lama atau tak mampu beli terbaru!)? Sebenarnya, PUNCA MAJORITI kemalangan jlnraya adalah disebabkan LORI/BAS/4WD-GANAS!

    Hari-hari tak habis-habis umat Islam/Melayu (termasuk pekerja asing Islam), jadi MAJORITI mangsa JENAYAH kemalangan jlnraya/industri yg. amat MENCURIGAkan, terutamanya berlanggar dgn. lori, atau kereta. Adakah MANGSA-MANGSA Islam/Melayu yg. terbunuh dgn. ngeri setiap hari (bayangkan jumlah dlm. setahun; lima thn: 10 thn?!) serta keluarga malang mereka, akan dpt. PEMBELAAN yg. cukup adil?!

    Saya cadangkan Kem. Pengangkutan drp. nak halang org. MISKIN guna motosikal murah, baiklah bekerjasama dgn. KDN-PDRM, menyediakan SUBSIDI atau PINJAMAN utk. kamera "dashcam" MURAH kecil, yg. tersembunyi (http://news.malaysia.msn.com/community/hit-and-run-accident-caught-on-dashcam - utk. golongan miskin dan sederhana, dan setiap pekerja JPA terutamanya polis), di setiap kenderaan, di depan dan belakang. Kerana bila berlaku kemalangan, boleh dikaji sebab yg. sebenar. Yg. hairannya bas dan lori tak ada kamera lansung - sedgkan mereka selalunya PUNCA kemalangan ngeri - apakah syarikat mereka tak mampu?! MUSTAHIL!!

    Bahkan saya juga syaki GENG KONGSI GELAP BUKAN ISLAM, terutamanya pemandu/PEMILIK lori dan 4WD (termasuk warga asing dan PATI yg. direkrut geng kongsi gelap) makin mensasarkan mana-mana umat Islam/Melayu temasuk pekerja asing Islam (senang dikenali dari pakaian atau lambang Islamnya termasuk tudung atau ayat al-Quran pd. kenderaan), terutamanya yg. naik motosikal (lori/kereta di depan tekan brek tiba-tiba atau cuba bergesel dgn. kereta/motosikal yg. nak potong mereka, menyebabkan kereta/motosikal di belakang/yg. nak potong, TERBABAS ke jln. bertentangan- dan lori/kereta depan tersebut yg. menyebabkan kemalangan, akan terus pandu dan HILANG mcm. angin DAJAL, bila berlaku kemalangan). Atau lihat satu lagi MO terbaru, kenderaan muncul tiba-tiba tanpa lampu, dlm. gelap! Jadi saya cdgkan YB Menteri Pengangkutan bersama KDN dan PDRM, utk buat risikan khas siasat latarbelakang pemandu kereta/lori yg. terselamat, yg. melanggar/berlanggar dgn. kenderaan mangsa-mangsa yg. terbunuh. Juga kena undang-undang lebih ketat terutamanya kpd. pemandu lori/kereta GANAS termasuk hukuman penjara yg. lebih berat. Juga kamera/kotak hitam di setiap kenderaan, termasuk motosikal, yg. asyik terbabas ke jln. bertentangan sampai dilanggar dgn. ngeri atau langgar lori 'rosak'. Yg. herannya, lori asyik berhenti tepi jln, kononnya rosak - apakah tak cukup TANDA AMARAN termasuk lampu-lampu amaran, sampai boleh menyebabkan kemalangan?!


    Bahkan saya syak Allahyarham Timbalan pegarah JAKIM S'wak dan 3 pekerjanya dilanggar lori balak (pemandunya lari) juga sebenarnya diRANCANG secara halus; apalagi S'wak makin disasarkan Musuh Islam/Melayu utk diKRISTIANkan (sebab itu juga saya syaki inilah mengapa kpg-kpg PUSAKA Islam/Melayu, termasuk tepi laut, terutamanya di Sibu, Bintulu, Kuching dan Miri asyik terbakar - utk. dihalau atau diRAMPAS tanah/kpg). Patutnya mulai sekrg., maklumat aktiviti mana-mana pegawai mana-mana jbtan agama Islam kita mesti dirahsiakan dan setiap tugasan dan pejabat mendpt. iringan/kawalan polis, dan KDN serta PDRM mesti bekerjasama dgn. polis negeri (yg. kdg-kdg. dikuasai Bukan Islam yg. disyaki tidak peduli bila mangsa adalah umat Islam/Melayu) bila berlaku jenayah, yg. termasuk rompakan/kebakaran/pembunuhan/kemalangan jlnraya-industri, yg. ganjilnya, tetapi sungguh menyayat hati, MAJORITInya adalah umat Islam/Melayu di seluruh Malaysia ini.

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  6. Sbenarnya kerita lama tidak menjadi punca kemalangan,sekiranya dijaga dengan sempurna dan cara pemanduan berhimah.tapi ada kalanya pengusaha bengkil,penunda kerita mencari keuntungan diatas kesusahan orang lain.

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.