Thursday, November 7, 2013

Dr Ramlah Adam : Cadangan Karpal Berniat Jahat



Pembatalan parti politik atau persatuan berasaskan kaum dan agama merupakan helah DAP untuk menjatuhkan kedudukan istimewa orang Melayu, demikian menurut Pengarah Pusat Kajian Institut Raja Malaysia, Universiti Malaysia Perlis, Prof Datuk Dr Ramlah Adam.

Beliau yang menyifatkan Karpal mempunyai niat buruk, untuk melihat Umno sebagai parti tunggal yang memperjuangkan nasib dan kedudukan istimewa Melayu kecundang di tangan kaum lain.

Katanya, Umno yang dilihat Karpal sebagai pesaing DAP untuk memimpin negara, perlu dibarisi oleh pelbagai kaum demi menghapuskan Melayu seperti yang diinginkan sebelum ini.

Tambah Ramlah lagi, Karpal menggunakan perkataan ‘perpaduan’ bagi meraih minat generasi muda yang kini dilihat mudah terpengaruh dengan dakyah parti pembangkang khususnya.

“Sasaran dia (Karpal) yang paling utama adalah Umno, sebab ternyata Umno ini parti Melayu.

“Dia punya niat itu untuk memusnahkan atau untuk melemahkan politik Melayu.

“Orang muda yang tidak menyukai kerajaan maka kepada orang muda cadangan Karpal Singh itu mungkin bagus.

“Sebab bagi mereka tidak ada perkauman tapi kita kena ingat perkara ini sebenarnya bertujuan menghapuskan kuasa Melayu,” katanya kepada Antarapos ketika dihubungi.

Semalam Pengerusi DAP Karpal Singh mencadangkan parti politik atau persatuan yang berasaskan kaum dan agama perlu dibatalkan pendaftarannya atau diubahsuai agar dapat disertai oleh semua rakyat tanpa mengira batasan kaum dan agama.

Alasan yang digunakan dengan mendakwa usaha tersebut merupakan salah satu langkah bagi membentuk konsep perpaduan yang menjadi amalan di negara ini.

Justeru Ramlah mahu semua pihak membuka mata dan sedar permainan politik yang sedang dimainkan Pengerusi DAP yang hanya akan menjejaskan kedudukan orang Melayu terutamanya.

Tidak mustahil helahnya ini menjadi jika rakyat tidak mempunyai kesedaran terhadap individu seperti Karpal yang hanya menggunakan kenyataan demi kepentingannya.

Jelas beliau lagi, Karpal yang mempunyai latar belakang sebagai peguam seharusnya memahami Perlembagaan Persekutuan yang jelas di bawah Fasal 10 iaitu hak bersuara, berhimpun dan berpersatuan.

Apatah lagi negara sudah mengamalkan apa yang dikatakan dalam Fasal 10 itu selama 56 tahun sejak merdeka lagi dan apa yang dipertikaikan Karpal adalah perkara mustahil untuk dilaksanakan.

“Kalau dia sendiri seorang peguam tidak perasan perkara itu, maka cadangannya itu yang bertentangan dengan perlembagaan negara maka selama ini dia bercakap begitu lantang, dia gunakan dasar Fasal 10 (hak bersuara), tetapi dia tidak peduli soal negara dan sebagainya.

“Ini sudah diamalkan 56 tahun, tidak mungkin mudah kita untuk melakukannya dengan serentak dan tiba-tiba,” tegas Ramlah

6 comments:

  1. Bah. Pertama:

    Si bangsat BULLDOG-RASIS-kapal-baik-MAMPOS-saja, panggil diri dia peguam “hak-asasi“ konon, asyik TERLALAK sama geng DAPBANGKAI dia, psl “demokrasi-hak asasi“ liberal Barat-Zionis, bawah undg-undg universal hak asasi PBB (UN), tapi nak hapuskan hak asasi warisan dan identiti Bumiputera yg. PELBAGAI, yg. dipelihara di bawah undg-undg PBB(akibat perjuangan Bumiputera sendiri – tapi selalu ditentang Barat-Israel), The Declaration on the Rights of Indigenous Peoples!

    Si kapal-anjing ni juga seolah nak lancarkan “CULTURAL GENOCIDE“, yg. juga diharamkan bawah undg-undg PBB (walau si Barat-Zionis tak peduli undg-undg ini; hanya yg. banyak jaga kepentingan mereka, akan diperjuangkan, cthnya UN Universal Declaration of Human Rights!)!
    Kat Barat pun, hak, identiti dan warisan Native American/Canadian-First Peoples/Aboriginal peoples (di Australia)/Maori (New Zealand di pelihara (walaupun makin terhakis kerana tak diperjuang dgn. kuat oleh Bumiputera sana dan akibat di Kristiankan dgn. paksa dr. sejarah penjajahan)! Dan banyak pertubuhan masih berasaskan kaum dan ugama serta gender, walaupun pengikut SYAITAN nak hapuskan hak ini - bayangkanlah orang Islam dipanggil kelak si Yahud/Kristiani atau mcm di Barat sekrg, makin aktif nak hapuskan perbezaan gender – sampai tandas pun, bercampur lelaki dan perempuan, dan di Jerman, nak hapuskan ID sebut jantina lelaki atau perempuan!

    Lepas tu, si Bangsat satu lagi ni, dr. Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST) secretary-general Prematilaka KD Serisen,bukan main galak sokong kapal-anjing ni dgn. nak manipulasi konsep YB PM kita “1Malaysia” – PM kita bukan nak SATU BANGSA), tapi perpaduan kaum di bawah identiti, hak dan warisan masing-masing, yg. PELBAGAI! Maka, di masa mcm. ni kita perlukan KETUA PEMUDA UMNO (asyik diam apahal - jglah asyik nak perjuangkan hak LIBERAL SAMPAH!) dan NGO-NGO Islam/Melayu, BERGABUNG utk. TENTANG habis-habisan dan buat lapuran polis psl kapal-anjiing dan pertubuhan KAPIR rasis ni!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  2. Bah. Kedua:

    Lihat KEBIADAPAN MUSUH Islam/Melayu MCCBCHST ini, yg. seolah MENGGERTAK umat Islam/Melayu - di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/11/07/Karpal-Singh-Deregister-Race-Based-Parties.aspx, Law professor says Karpal confused when calling to deregister religion-based parties, by rahmah ghazali, November 7, 2013:

    PETALING JAYA: DAP chairman Karpal Singh’s call to deregister all professional or political bodies that operate along race or religion lines claiming they posed threat to society was “uncalled for” as it contradicts the rights enshrined in the Federal Constitution.

    A law professor Prof Datuk Abdul Halim Sidek said Karpal, who is also a practising lawyer, had made a statement contrary to fundamental rights in the supreme law, that is the rights to freedom of association and the freedom of expression.

    “Karpal is a confused person. On one hand he advocates human rights, on the other he is denouncing some other human rights,” he told The Star Online.

    Abdul Halim, who is a law professor from Universiti Malaysia Kelantan, said that race or religion-based bodies or associations in Malaysia are still relevant as each ethnic group would like to be represented and have their voices heard.

    He said ethnic groups such as Malay, Indian, Chinese, Kadazan, Bidayuh, Iban, Sikhs or those who come from Portuguese or even Siamese descent are all Malaysians and they need “a sense of belongings”.

    “They need a platform to (express themselves), that is why they have associations such as religious or racial bodies. They are all registered and well maintained and monitored by Registrar of Societies,” he said.

    On Tuesday Karpal, who is Bukit Gelugor MP, lashed out against the Muslim Lawyers Association (MLA) for threatening the Bar Council over its alleged support for Catholic weekly Herald, saying that such association should be de-registered.

    The veteran lawyer and politician also called for the de-registration of all political or professional bodies which operate along racial and religious lines, including its ally PAS, saying that the move would work in the interest of unity.

    Abdul Halim said Karpal appeared to be ‘threading on a thin ice’ as his proposal was “dangerous” to the multi-racial society.

    “In the end, it all boils down to him telling us not to be proud of our heritage,” he said.

    ......Meanwhile, Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST) secretary-general Prematilaka KD Serisena said Karpal’s proposal was “in the right direction” as racial and ethnicity perpetuated in this time of age.

    “If we want to appreciate and realise the concept of 1Malaysia and understanding each others, the political parties must start the ball rolling to become multi-racial,” he said when contacted.
    He said this was the reason all the religious bodies in the council came together as a collusion.

    “I think we have matured enough to go in that direction. Personally, I would like to see a day where we do not have to go on racial lines to represent us or to defend us,” he said.
    He said it was unfortunate that while the unity concept of 1Malaysia initiated by the Prime Minister Najib Tun Razak is celebrated, the are some who speak with “forked tongue”.

    “Lip service has been going on and not doing anyone any good,” he said.

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  3. Piee MSB bahasa makcik tidak melambangkan budi bahasa org melayu pn ckp semua ikut emosi, Makcik tau pemimpin umporno bila berkuasa lh byk merosakan hak2 org melayu cth yg paling ketara, rizab melayu dh berkurangan n tergadaikpd bangsa lain, kalau di pk kan DOs2n kakitangan pejabat tanah rata2melayu yg mkn belacan mcm makcik gak, bila disogok duit senang2 je mrk luluskan jual/beli tanah rezab melayu kpd bkn melayu, adekah mrk ni nk kita hrpkan jadi pembela bangsa? prof Ramlah Adampn x mau nk cerita bab2 tergadainya rezab melayu krn dia pn ahli umporno yg takut nk tegor pemimpin mrk....... sape nk disalahkan? semua salah pemimpin umporno... pk2 kn lh......

    ReplyDelete
  4. oi anon 11:42pm, lu punya ekoq ni dr. Red Bean KURAP RASIS atau DAPBANGKAI aahh?! Kalau lu TAK suka ISLAM, BUMIPUTERA Melayu/Islam dan TANAH MELAYU kami ini, pusaka berzaman nenek moyang kami ini, dari sebelum dijajah British-Zionis KAPIR laknat lagi, lu boleh BERAMBOS dan MAMPOS!

    Dan lu ni si CINABANGKAI gila PORNO SEKS 2 ekoq tu aahhh?! Mulut lu memang mulut BANGKAI penuh ulat - lu banyak lahap itu BABI punya KANGKANGkah?! Atau lu mabuk minum itu KENCING BABI aahhh?!

    ReplyDelete
  5. Anoy 10.38pm kalau lu melayu tentu bahasa lu molek, gua yg baba pn elok sikit dari lu, Umporno sebenonya bkn berjuang pn utk bangsa melayu cuma utk kroni n ahli2 nya yg terpilih aje, satu sifat umporno suka pilih biulu n menghukum rakyat yg tak memilih mrk sebagai pemerintah cth paling jelas rakyat Kelantan yg dinafikan Royalty Minyak tapi kalau dgn Singapore yg dikata idola DAP mmg pemimpin umporno kecut perut...... betul kata anoy 11.42 habis hak2 melayu di gadai krn nk dpt undi kaum cina mcm di Sg.Limau 1.2 juta utk SRJK (C) yg hanya 15 murid aje.. tapi akhirnya cina sokong PAS... punyalah bahalul sape yg meluluskanya.... Hang nmpk tau ramlah Adam?

    ReplyDelete
  6. Aku lebih percaya cakap Professor dari pengomen semua salah UMNO nih. Hormatlah orang sikit...

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.