Thursday, March 6, 2014

Karpal Minta Mahkamah Lepaskan Anwar Hanya Lihat Tiada Kecederaan pada Dubur Saiful?


Shafee berkata, hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd tidak membuat sebarang analisis alasan bertulis mengenai Anwar yang hanya memberi kenyataan dari kandang tertuduh sahaja.

Shafee berkata, hanya saksi terdedah seperti orang yang mental tidak stabil boleh memberi kenyataan.

Shafee berkata, Anwar diberikan satu notis alibi kepada pihak pendakwa bahawa beliau tidak berada di tempat kejadian jenayah.

"Bagaimanapun, Anwar tidak pernah memanggil mana-mana 14 saksi termasuk isterinya apabila pihak pendakwaan menunjukkan video dan CCTV sebagai bukti bahawa dia berada di tempat kejadian ," katanya.

Shafee berkata, Saiful memberi keterangan secara terperinci semasa perbicaraan tertutup mengenai perbuatan liwat yang didakwa dilakukan oleh Anwar dan saksi pertama pendakwaan juga bersungguh-sungguh disoal siasat oleh pihak pembelaan.

Shafee dalam hujahnya berkata, pada akhirnya Karpal berkata bahawa kejadian itu tidak pernah berlaku.

"Pihak pembelaan kini merupakan kes klasik penafian kosong. Anwar bersembunyi di belakang kandang tertuduh dan menyerang seorang hakim, pihak pendakwaan dan kerajaan," katanya.

Shafee berkata, hakim perbicaraan membuat kesilapan yang serius apabila beliau ragu-ragu sama ada sampel yang diambil daripada rektum Saiful dikompromi.

Katanya, Zabidin menerima pendapat pakar daripada dua ahli kimia termasuk Dr Seah Lay Ong yang menganalisis sampel yang beliau percaya datang daripada dubur Saiful untuk tujuan mengenal pasti DNA.

Beliau membuat kesimpulan DNA Anwar wujud dalam duburnya .

"Hakim yang salah dalam mengenakan ujian kepastian 100%," katanya sambil menambah hakim mengambil jalan mudah dengan membebaskan Anwar pada penutupan kes pembelaan.

Shafee berkata, hakim dalam penghakimannya juga tidak mendedahkan sama ada beliau menerima keterangan saksi pembelaan, pakar forensik Dr David Wells dan genetik molekul Dr Brian Leslie McDonald.

Zabidin dalam penghakimannya berkata, adalah tidak selamat untuk menerima bukti DNA kerana ia tidak dapat menyokong testimoni Saiful mengenai kejadian tersebut .

Beliau juga memutuskan bahawa mahkamah tidak boleh 100% pasti tentang integriti sampel yang diambil untuk ujian DNA daripada Saiful, sambil menambah bahawa sampel boleh terjejas sebelum mereka sampai ke Jabatan Kimia untuk dianalisis.

Oleh kerana ini adalah kesalahan seksual, Zabidin berkata tidak dipertikaikan bahawa mahkamah sentiasa enggan mensabitkan seseorang tertuduh semata-mata berdasarkan bukti yang tidak disokong daripada pengadu.

Shafee berkata, tiga doktor perubatan daripada Hospital Kuala Lumpur memeriksa Saiful dan dipungut sampel dubur pada 28 Jun, 2008.

Beliau berkata, 11 spesimen dimasukkan ke dalam beg plastik dan diserahkan kepada pegawai penyiasat Judy Blacious Pereira yang menjaganya dalam kabinet pemfailan di pejabatnya.

Shafee berkata, Pereira mengeluarkan sampel daripada beg dan bukannya meletakkannya ke dalam sampul surat individu dan menandanya.

"Beliau ikut arahan ketua polis negara dalam mengendalikan eksibit dan terdapat tiada pengubahan," katanya.

Beliau berkata, Seah yang mempunyai 30 tahun pengalaman, akan menolak sampel untuk analisis jika mereka diganggu

Shafee berkata, tiga doktor itu, kemudian membuat kesimpulan bahawa terdapat penembusan di dubur Saiful.

"Doktor semasa pemeriksaan awal mendapati tiada kecederaan kerana pelincir digunakan," katanya.

Katanya, ini adalah satu kes di mana pihak pendakwaan membuktikan kesnya melampaui keraguan munasabah dan menggesa mahkamah untuk mensabitkan Anwar.

5 comments:

  1. .. pada januari 2012, terdapat kemungkinan berlaku rusuhan jika keputusan tidak memihak kepada mahluk tu.., sekarang jangankan 1000, 100 pun susah nak datang, tenang ler sikit untuk buat keputusan .. cuba tengok . http://jomklikblog.blogspot.com/2012/01/koleksi-gambar-perhimpunan-bebaskan.html

    ReplyDelete
  2. Ape pya haprak admin n anoy 10;32pm, ape hakim buat keputusan brdasarkan berape byk penyokong DSAI hadir di mahkamah ke? kalau semua hakim berfikiran mcm hangpa lagi lingkuplh sistem kehakiman kita yg mmg pun dh lingkup......

    ReplyDelete
  3. Hakim Aziah bertanya sekiranya hakim perbicaraan menyatakan perkara tersebut dan Shafee membalas, "Bagaimana mungkin air mani Anwar berada sedalam 4 cm dalam dubur Saiful? Macam ni lah panjang 4cm sebenar... hehe >_________________________< Panjangggg... Dalaaaam....

    ReplyDelete
  4. Masalah yg kene anwar jawap.. bagaimana AIR MANI nya ada.. ulang balik AIR MANI.. kalau air liur senang nak jawap hehe

    ReplyDelete
  5. apa kata anwar bersumpah saja? sekarang dia rajin pergi ke surau2 di kajang berkempen. dah didapati tidak bersalah, maknanya dia tidak lakukan perbuatan keji itu, sap2 suey saja dia boleh bersumpah. pemain2 bolasepak terengganu bersumpah tapi tak siapa pun komplen.

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.