Thursday, April 10, 2014

Cina Yang Ada Pun Buat Masalah Kerajaan Sahaja Nak Tambah Masalah


1000 bekas rakyat cina Malaysia dapat pulang lepas koyakkan pasport mereka sendiri, difahamkan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahamad Zahid Hamidi telah luluskan agar penyangak ini dibawa balik ke Malaysia..

Pada tahun 2003, 1000 rakyat cina Malaysia telah mengoyakkan passport mereka dan mengumumkan bahawa mereka tidak mahu menjadi rakyat Malaysia telah berlepas ke United Kingdom dengan kepercayaan bahawa mereka boleh menjadi rakyat United Kingdom dibawah undang-undang kolonial yang telah lama dihapuskan oleh kerajaan UK.

Kini 1000 rakyat cina Malaysia telah kesal kerana memotong serta mengoyakkan passport mereka setelah beberapa tahun tidak dapat memohon menjadi warganegara UK. 1000 orang cina ini kononnya bekas warganegara Malaysia telah diwartakan sebagai pendatang haram oleh UK buat selama-lamanya. 

1000 rakyat cina ini telah menulis surat untuk meminta mengembalikan kerakyatan di Malaysia telah di tolak pada suatu masa dahulu. 

Akhirnya 1000 rakyat cina itu menjadi sangat marah dan merasakan mereka telah dihina serta di khianati oleh kerajaan Malaysia kerana tidak mengaku mereka sebagai warganegara Malaysia.

Lee, seorang arkitek terlatih dari Pulau Pinang, kini terpaksa bekerja sebagai pencuci pinggan di sebuah restoran Cina di tengah London - yang juga seorang mangsa berkata:

"hak kerakyatan di Britain bukanlah sesuatu yang nyata, disebabkan ketamakan kami untuk menjadi kaya, akhirnya ketamakan kami itu telah di kesan oleh kerajaan UK, lalu mereka telah menghapuskan undang-undang mendapat Kerakyatan Luar Negara (BOC) itu. 

Saya telah menjadi seorang pendatang haram, sebenarnya lebih teruk kerana mereka sekurang-kurangnya ada negara untuk mereka pulang, tetapi saya tidak. Hujah untuk berkata kami membayar cukai tidak dapat digunakan pada kerajaan UK'' -kata bekas cina Malaysia yang berusia 34 tahun kepada AFP.

Pada masa dahulu memang wujud satu klausa undang-undang memberikan penduduk Malaysia kepada status Kerakyatan Luar Negara Britain (BOC) apabila Malaysia mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Tetapi ianya telah dihapuskan kerana rakyat cina itu telah menuntut perkara yang bukan bukan seperti mahukan status sebagai orang asal UK, bahasa cina sebagai bahasa kebangsaan, agama budha sebagai agama rasmi dan sekolah khas untuk rakyat cina.

Alasan 1000 rakyat cina Malaysia untuk menuntut semua itu di UK kerana mereka telah membayar cukai di UK. Oleh kerana kerajaan UK merasakan rakyat cina Malaysia telah berlebihan akhirnya undang-undang Kerakyatan Luar Negara (BOC) itu telah dihapuskan. Mereka juga telah di wartakan sebagai pendatang haram yang bermakna tidak wujud hak mereka dalam membayar cukai kerana mereka pendatang haram.

Apabila 1000 rakyat cina telah wartakan sebagai pendatang haram, mereka semua cuba untuk memohon menjadi warga China, Taiwan, Macau, Hong Kong dan Singapura. Tetapi Kesemua negara itu telah menolak permohonan dan berkata tidak ada sebab untuk meluluskan 1000 cina ini kerana mereka diklasifikasikan sebagai pengkhianat negara. Kelima-lima negara itu tidak mahu menerima ekoran menganggap sebagai beban dan tidak mahu perkara ini terjadi lagi di negara mereka nanti.

Majoriti kaum cina yang dapat tinggal di Malaysia berpendapat seperti pandangan MP DAP bahawa: "Kami kaum cina setuju bahawa mereka harus dibawa pulang, kerana dengan 1000 rakyat cina yang kembali ini akan dengan secara langsung dapat meningkatkan ekonomi melalui kutipan cukai. Jadi Malaysia seharusnya mengalu-alukan dan berasa bangga dengan kedatangan 1000 bekas rakyat cina Malaysia ini." -kata sebahagian rakyat cina di Malaysia. Undi kepada DAP juga akan bertambah.

Kini pada April 2014, Zahid Hamidi selaku Menteri KDN telah meluluskan permintaan DAP supaya membawa mereka pulang. Ini kerana DAP berkata rakyat cina di negara itu, ramai antaranya hidup dalam daif kerana tiada perkerjaan. 

Ini telah secara tidak langsung akan meningkatkan lagi peratus kemiskinan Malaysia dengan membawa mereka pulang, dan dengan itu akan menambah kan persaingan graduan Melayu yang susah untuk mencari kerja kerana 1000 bekas rakyat cina Malaysia, ada diantaranya adalah golongan professional seperti contoh Lee yang berusia 34 tahun itu.

Bukan dengan itu sahaja, Zahid Hamidi yang menang diatas tiket UMNO hasil pilihan orang Melayu dengan begitu bermurah hati telah menyediakan sebuah kaunter khas akan diwujudkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi menyenangkan bekas rakyat cina Malaysia ini masuk tanpa perlu beratur seperti orang lain. Zahid Hamidi juga akan mengarahkan pegawai imigresen khas di KLIA untuk urusan ini.



Sumber rakyat cina Malaysia koyakkan passport sendiri:

Disini

Sumber Zahid Hamidi lulus permintaan DAP:


Sumber Zahid Hamidi setuju bawa pulang 1000 cina:

29 comments:

  1. hantar balik ke Negara China saja.....Apa Muhyiddin susah..?

    ReplyDelete
  2. Boleh blk sini tp terhad di penang je dan jgn masuk negeri lain...biar lantak guan eng cibai tu bela diaorg.padan muka jd pati kat uk...dah dasar bangsa menumpamg pegi blk china la....tiu na ma hai lancau cibai

    ReplyDelete
  3. Sejak Zahid menang pemilihan umno tindakannya banyak menguris hati orang Melayu

    ReplyDelete
  4. masa kecik2 dulu belajar kat sekolah....malaysia rakyat yang berbilang kaum kena saling menghormati......
    tapi dalam politik.... jadi perkauman pulak......aku keliru

    ReplyDelete
  5. Harap gabungan NGO bumiputera melayu islam mohon YDPA batalkan "usaha" zahid ni.

    Mereka sudah tidak layak jadi rakyat di negara ini lagi. Nak datang sebagai pelancong boleh tapi nak jadi rakyat TAK BOLEH!

    ReplyDelete
  6. Apa kejadah nak bawa mereka balik. Biar jer mereka dengan kesombongan dan kebiadapan mereka. Mereka jugak lah memalukan Najib di London semasa lawatan PM Najib. Mereka juga yang biadap dan sombong mengalahkan yahudi menuntut macam-macam dari kerajaan England. Serupa jugak kerajaan Australia yang mengherdik puak cina ni. Serupa Hanna Yeoh yang ditolak permohonan PR. Wak Jawa Zahid, jangan nak tunjuk baik dengan puak cina nie. Mana kau tahu dia orang nie dulu orang Malaysia? Dia orang balik pun akan benci kerajaan UBN jugak. Dia orang nie akan di bela untuk jadi RBA.....Menteri UMNO ni never learn...

    ReplyDelete
  7. ala zahid kau ni mmg jenis bermuka muka jenis manusia.undi kau pun atas ehsan undi melayu,ni nak terhengeh2 nak bodek ngan kaum rasis cinabeng.orang kasi tahi kau nak makan tahi jugak.mmg gua x respek jenis orang macam ni.

    ReplyDelete
  8. Terhiris perasaan aku
    Tp apa boleh buat
    Aku hanya ahli UMNO biasa
    Aku x ada pangkat
    Hanya berguna pd org2 mcm Zahid masa PRU dan PAU saja

    Kalau bwk balik ke bumi bertuah ni sekalipun, mesti dihadap ke mahkamah atas tvduhan khianat
    Masuk penjara dulu
    Mudah sgt terima pengkhianat

    Kalau org China buat mcm tu, tobat x berani balik ke China. Penjara sudah tentu, tembak mgkn jugak

    Tp.. itulah Melayu UMNO
    dicaci difitnah dlm kes lahad datu, tp dgn senyum, kamera keliling, kemaafan diberi pd silaknat Tian Chua

    Hmmmm..

    Dan skrg.. Zahid buat lagi

    ReplyDelete
  9. Zahid Hamidi amat mengecewakan....bagaimana pengkhianat negara boleh diterima kembali...pepatah melayu ada menyebut,bagai melepas anjing tersepit ....apa yg pasti Zahid mahu dipandang sebagai hero bagi mencari nama oleh golongan tersebut

    ReplyDelete
  10. Nanti DAP akan rekrut 1000 bekas prngkhianat negara ini menjadi ahli RBA yg baru...bgaji rm3000 sbulan...fitnah balik menteri KDN dsn kerajaan BN Yg baikhati nak tunjuk baik kpd
    kaum cinabeng ..jangsn jadi spt PM Najib...beri susu dbalas tuba sudahlah.cinabeng ni mana pandai berterimakasih kpd bangsa melayu.mcm tolong anjing tersepitlah,nt slps dtolong jari kita digigitnya..!!

    ReplyDelete
  11. Daripada ambil blik cina nina ni..lebih baik tumpukan pada seribu melayu yg nak buat kerja bgi memajukan ekonomi..cina cina ni balik pun tak akan memberi manfaat keada ekonomi pun
    .dap kata ekonomi lagi maju kalu depa byar cukai..yg kita tahu..bangsa diaorang ni lagi nak elak bayar cukai adalah..klau byar pun
    .byak yg di tipunya....klau melayu yg berjaya 1000 orng..rasanya bayar cukai lebih elok...

    ReplyDelete
  12. Bukan nak melpas anjing yg tersepit..tapi nak melepas anjing yang dah 'mati'..kalau dh lepas pun tkdo gunanya kpada umno bn....dap lah yg dat nama...

    ReplyDelete
  13. Cadang kpd menteri tin kosong dsn PM ...sebab dah terlajak buat krputusan setuju dgn DAP,tanpa. pk panjang .kesannya.Beri syarat kpd cinabeng tamak dan pengkhianat tu sbelum dbenar blk.syarat 1.boleh blk semula ke malaysia tp sbg status wsrga asing dulu.2.beri tempoh 5-10 thn tunjuk kesetiaan kpd negara malaysia dulu baru beri status warga. Sementsra pg kad merah.3.bila rekod bersih sokong kerajaan dan tdk DAP baru lulus status warga malaysia.biar jd pgajaran kpd
    cibabeng2 yg lain.Ada faham menteri Kdn??

    ReplyDelete
  14. Jom kita pakat berarak...buat bantahan besar-besaran!!!!!! bila lagi????

    ReplyDelete
  15. Betul jugak.dah tesasul setuju,nak tarik balik jd mcm mantan PM "flip flop" pulak.Jadi kena jaga juga imej menteri Umno kita ni ya?

    ReplyDelete
  16. Aku tgh emo nie.....ngapa la jadi begitu 'bacul' Kjaan kita nie!!!! Dgn pengkhianatan yg sebegitu rupa oleh cina celaka nie...masih lagi nak dibela???? Aku naik menyampah dahhh dgn sikap Kjaan yg terlalu lemahhhh nie!!!

    ReplyDelete
  17. JOM kali inilah kita bangsa melayu rakyat asal tanah melayu ini tunjuk protes pertahan maruah kepimpinan bangsa melayu.Isu kewargaan jangan menteri buat mudah dipermainkan,dijualbeli
    dipasaran.menteri KDN jangan buat kesilapan lagi.!!!!

    ReplyDelete
  18. Mereka bukan lagi rakyat malaysia...mengapa nak sebuk layan?...mereka tiada apa-apa kaitan dengan negara ini lagi...Kalo nak juga...buat undian berapa sokong berapa menentang. Merteka ini kalau pun di tolong...mereka akan gigit semula...macam anjing. mana pergi Ngo-Ngo...Pemuda UMNO etc...sila bantah...Hal ini tiada kaitan dengan perkauman...

    ReplyDelete
  19. Tun Mahathir dah kata
    Melayu mudah lupa

    Saper Melayu tu ?

    ZAHID..
    juga sebarang Melayu kt KDN yg terlibat...

    Malu pd anak cucu 7 keturunan

    ReplyDelete
  20. lepas 500 ke 1000 ni balik dgn sambutan karpet merah (tanda kemenangan DAP), bila pulak kerajaan nak tawarkan kewarganegaraan pendatang cina dari Tanah Besar China yg dah berlambak-lambak datang baik cara halal atau haram ke Malaysia? Kesian mrk krn sebahagiannya sampai tak dapat dikesan, menyorok dlm lubang jubor krn mungkin terlalu seronok tinggal dinegara ni. mrk ni pun mungkin 'stateless' krn dihalau dari negara sendiri.

    patutnya eloklah kerajaan pertimbangkan mereka kerakyatan percuma sepertimana keturunan mereka dapat semasa kemerdekaan dulu, semoga mudahlah DAP mencapai impian utk memerintah negara ini.

    kesian cina2 di Malaysia menyalak melolong sepanjang masa sampai gunakan askar siber upahan utk memburukkan kerajaan semata-mata teringin sangat nak menghalau orang2 Melayu kelaut (cth dah boleh lihat apa yg berlaku di Pulau Pinang skrg ni) ...

    KDN, Zahid dan Najib patut pertimbangkan usul ini utk kepunahan bangsa Melayu ...

    ReplyDelete
  21. zahid ni dah melampau. apa hal pula yang nak tolong anjing2 tersepit tu. jangan buat kerja bodoh. jangan rosakkan UMNO tempat melayu bergantung harap.
    cina pi balik negeri cina la . ini Negara melayu. cina yang dok menumpang sini pun dah banyak kurang ajar. apa puna zahid . guna otak la sikit. hang buat baik macam mana pun kat cina depa tetap minta benda bukan2. dah menumpang Tanah melayu. nak buat macam Tanah cina pula. sia2 zahid ni kalau dia trima cina2 tu.

    ReplyDelete
  22. Tolong pemakan babi tetap akan pangkah pemakan babi juga...

    ReplyDelete
  23. Zahid ni macam takut dengan pembangkang?

    ReplyDelete
  24. TBOC telah dihapuskan kerana rakyat cina itu telah menuntut perkara yang bukan bukan seperti mahukan status sebagai orang asal UK, bahasa cina sebagai bahasa kebangsaan, agama budha sebagai agama rasmi dan sekolah khas untuk rakyat cina.

    Hello Zahid, lu pukimak tarak belajar ka??? Itulah perjuangan DAPig selama ini, mengapa harus ditolong anjing yang tengah tersepit???... JANGAN JADI MELAYU HARAM JADAH TAU...!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  25. ko buat je la puas2 smpai pru akan dtg tau la nasib ko zahid

    ReplyDelete
  26. Zahid Zahid agaknya ko ni nak umno tumbang ker

    ReplyDelete
  27. lebih baik tolong 1000 bangla jadi warganegara malaysia daripada ambil cina pengkhianat negara untuk jadi warganegara. seluruh dunia dah reject cina malaysia, sbb depa pun dah tahu perangai pengkhianat ini.aku x sangka ada lagi melayu yang nk bela keturunan pemusnah ni.

    ReplyDelete
  28. Kalau benda ni x serius
    X mgkn akan keluar kt UTUSAN !!

    ZAHID HAMIDI..
    Kome buleh ler buat pengumuman yob
    Kome buleh ckp apa nak ckp
    Kome ada kuasa kt KDN
    Kome buleh apa saja

    Tp jgn lupa ZAHID HAMIDI
    Kome kt atas, takkan atas selamanya
    Kami berdoa, ALLAH tunjukkan kebenaran pada kome

    Dan pada masa tu, kome akan di bwh lg drpd 1000 org yg kamu tolong

    Kurang ajarnya Cina skrg
    Berpunca adanya pemimpin yg x boleh pakai seperti kome

    Kami sedih sgt2
    Sia2 semangat kami dlm PRTJ

    X semua yg kuat keja masa PRU, utk duit. Ada juga yg keja kuat kerana semangat pertahankan agama dan bangsa Melayu

    KAMU KHIANATI KAMI ZAHID !!!

    ReplyDelete
  29. Zahid jd budak suruhan Anwar hentam Tun. Bererti pnh jd pengkhianat UMNO. Jadi... x perlu kita semua marah dan terkejut dgn apa yg keluar kt Utusan

    Kepada manusia2 yg undi Zahid dlm PRU & PAU.. kamu semua adalah manusia x bermaruah. X guna. Terutama yg undi dlm PAU !!!

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.