Sunday, April 20, 2014

Dr ZulKifli Tampil Pertahan Ustaz Don Daripada Dihentam Oleh Dr Asri dan Wardina



KRONOLOGI ISU.

Seorang pelakon iklan susu bernama Wardina Safiya telah memuatnaik video ceramah Ustaz Don Daniyal yang telah diedit ke akaun facebooknya dan membuat komen bahawa ustaz Don Daniyal tidak membuat rujukan sebelum membuat ceramah

1) Ustaz Don Daniyal menyampaikan satu kisah yang didengarnya daripada Dr. Zulkifli Al-Bakri.

- Point di sini ialah perawi yang meriwayatkan kepada Ustaz Don ialah 
Dr. Zulkifli Al-Bakri.

2) Puak-puak Wahhabi Silapi yang sahaja nak menjatuhkan Ustaz Don telah membuat satu video propaganda dan menyebarkan di dalam internet.Yang paling kecoh apabila tersebar dalam facebook seorang palkon iklan susu.

Ada tiga point di sini.
- Pertama, Oleh kerana terlalu ghairah nak pejatuh orang, puak-puak ni terlupa tentang perawi yang meriwayatkan kisah tersebut kepada Ustaz Don, iaitu Dr. Zulkifli Al-Bakri.

- Kedua, Inilah akhlak sebenar pendokong fahaman Wahabi yg suka menjatuh dan mengaibkan orang yang tak sehaluan dengan mereka. 

- Ketiga, usaha membuat dan menyebarkan video propaganda sedikit sebanyak berjaya mempengaruhi orang awam terutama yang kaki berguru dgn syeikh al-google dan ustaz al-facebook. Lihat kesannya pada kronologi no 3.

3) Muncul seorang artis iklan susu Anmum dan duta tudung yang terpedaya atau terkeliru dgn video yang  telah diedit tersebut membuat kenyataan gempak seluruh Malaysia.


4) Tampil Dr. Maza bagaikan hero Malaya mempertahankan heroinnya seperti menangguk ikan di air yang sudah keruh. Tak ketahuan hala dari mana datangnya. Kunun nak membela artis tersebut, tapi terlebih kuah dari sudu. Meludah ke atas angin tanpa menyedari ludahnya itu akhirnya jatuh tepat ke atas mukanya.

Daripada kronologi di atas, apa yang nak disampaikan ialah perselisihan ini awal dan akhir dengan dua org tokoh. Awalnya ialah Dr. Zulkifli Al-Bakri dan akhirnya ialah Dr. Maza.

Dr. Maza telah menulis isu ini dan tidak sedikit yang tumpang sekaki menyebarkannya.

Dr. Zulkifli Al-Bakri juga telah menulis isu ini, dan ada yang memilih untuk menyebarkan tulisannya.

Antara tulisan Dr. Zulkifli Al-Bakri. Alasannya seperti berikut;

1) Dr. Zulkifli Al-Bakri lebih alim berbanding Dr. Maza.
2) Dr. Zulkifli Al-Bakri lebih berakhlak berbanding Dr. Maza.
3) Dr. Zulkifli Al-Bakri lebih beradab berbanding Dr. Maza.
4) Dr. Zulkifli Al-Bakri lebih tawadhuk berbanding Dr. Maza.
5) Dr. Zulkifli Al-Bakri lebih luas pengalaman ilmiah berbanding Dr. Maza.
6) Tulisan Dr. Zulkifli Al-Bakri lebih harmoni dan ilmiah berbanding tulisan Dr. Maza yg lebih bersifat taasub, fanatik, dan pecahbelah.
7) Dan banyak lagi kelebihan yg ada pd Dr. Zulkifli Al-Bakri yg takda pd Dr. Maza.

Kalau anda pun sepakat dengan kami, jom pakat baca tulisan Dr. Zulkifli Al-Bakri tentang isu ini.

PENJELASAN RINGKAS ISU KISAH TELAGA BARAHUT.

*Baca sehingga tamat. Sebelum kesimpulan disertakan 7 qaul berkenaan tempat roh berada setelah keluar daripada jasad. Pendapat yg ditarjihkan Ibn Qayyim itu adalah pendapat yang diterima pakai.

a) HADIS, ATHAR DAN PANDANGAN ULAMA' BERHUBUNG TELAGA BARAHUT
1. HADIS
• Daripada Ibn Abbas R.Anhuma Rasulullah SAW bersabda:
خَيْرُ مَاءٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مَاءُ زَمْزَمَ، فِيهِ طَعَامٌ مِنَ الطُّعْمِ، وَشِفَاءٌ مِنَ السَّقَمِ، وَاللَّهِ مَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مَاءٌ شَرٌّ مِنْ مَاءِ بِئْرٍ بِوَادِي بَرْهُوتَ، كَرِجْلِ الْـجَرَادِ مِنَ الْـهَوَامِّ، يُصْبِحُ يَتَدَفَّقُ وَيُمْسِي لَا بِلَالَ بِهَا
Maksudnya: “Sebaik-baik air di muka bumi ialah air zam zam, padanya makanan daripada segala makanan, dan penawar bagi segala penyakit, dan seburuk-buruk air di muka bumi air di lembah Barahut berhampiran qubah Hadramaut seperti kaki belalang daripada serangga jadilah ia membuak-buak pada waktu pagi dan pada waktu petang tanpa sebarang basahan.” [1]

• Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Rasululalh SAW pernah bersabda:
إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا حَضَرَهُ الْمَوْتُ، حَضَرَتْهُ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ، فَإِذَا قُبِضَتْ نَفْسُهُ، جُعِلَتْ فِي حَرِيرَةٍ بَيْضَاءَ، فَيُنْطَلَقُ بِهَا إِلَى بَابِ السَّمَاءِ، فَيَقُولُونَ: مَا وَجَدْنَا رِيحًا أَطْيَبَ مِنْ هَذِهِ، فَيُقَالَ: دَعُوهُ يَسْتَرِيحُ، فَإِنَّهُ كَانَ فِي غُمٍّ، فَيُسْأَلُ: مَا فَعَلَ فُلَانٌ؟ مَا فَعَلَ فُلَانٌ؟ مَا فَعَلَتْ فُلَانَةُ؟ وَأَمَّا الْكَافِرُ، فَإِذَا قُبِضَتْ نَفْسُهُ، وَذَهَبَ بِهَا إِلَى بَابِ الْأَرْضِ، يَقُولُ خَزَنَةُ الْأَرْضِ، مَا وَجَدْنَا رِيحًا أَنْتُنَ مِنْ هَذِهِ، فَتَبْلُغُ بِهَا إِلَى الْأَرْضِ السُّفْلَى
Maksudnya: “Sesungguhnya orang yang beriman apabila datang waktu kematian nescaya datang Malaikat rahmat. Apabila diambil nyawanya, maka dijadikan pada sutera putih yang di bawa dengannya ke pintu langit dan mereka berkata: Kami tidak dapati bau yang lebih harum daripada ini. Maka dikatakan: tinggalkanlahnya untuk dia beristirehat, maka sesungguhnya dia berada dalam keadaan dukacita. Lantas ditanya apa yang dilakukan oleh si fulan? Apa pula yang dilakukan oleh si fulan? Apa pula yang dilakukan oleh si fulanah? Adapun orang kafir apabila diambil nyawanya dan dibawa dengannya ke pintu bumi, lalu berkata penjaga bumi: “Kami tidak dapati bau yang lebih busuk daripada ini, sehingga sampai kepada perut bumi yang terkebawah.” [2]

• Rasulullah SAW bersabda:
أَنَّ فِيهَا أَرْوَاحَ الْكفَّار وَالْمـُنَافِقِينَ وَهِي بِئْرٌ عَادِيِةٌ قَدِيْمَةٌ عَمِيْقَةٌ فِي فَلَاةٍ وَوَادٍ مُظْلِمٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya pada telaga Barahut terdapat roh-roh orang kafir dan Munafiq, ia merupakan telaga yang berbahaya, dalam, lama pada tempat yang jauh dan wadi (lembah) yang gelap.” [3]

2. ATHAR
• Saidina Ali RA berkata:
اَبْغَضُ الْبِقَاع إِلَى الله تَعَالَى وَادي بَرَهُوْتَ بِحَضْرَ مَوْتَ فِيهِ بِئْر مَاؤُهُ أَسْوَدُ مُنْتِنٌ تَأْوِى إِلَيْهِ أَرْوَاحُ الْكفَّارِ
Maksudnya: “Tempat yang paling dibenci Allah ialah wadi (lembah) Barahut di Hadramaut. Padanya telaga air hitam busuk dan menjadi himpunan perut orang kafir.”

• Diriwayatkan daripada Abu Bakar al-Najad daripada Ali Bin Abi Talib RA, katanya:
خَيْرُ وَادِي النَّاسِ وَادَي مَكَّةَ، وَشَرُّ وَادِي النَّاسِ وَادِي الأَحْقَافِ، وَادٍ بِحَضْرَمَوْت يُقَالُ لَهُ: بَرَهُوْت فِيهِ أَرْوَاحُ الكُفَّارِ
Maksudnya: “Sebaik-baik lembah kepada manusia ialah lembah Mekah, dan seburuk-buruk lembah manusia ialah lembah Ahqaf, iaitu lembah di Hadramaut, dikatakan dengan nama Barahut di mana terdapat padanya ruh-ruh orang kafir.” [4]

• Riwayat Ali bin Abi Thalib berkata:
خَيْرُ وَادِيَيْنِ فِي النَّاسِ وَادِي مَكة وَوَادِي اِرَم بِأِرْضِ الِهنْدِ، وَشَرُّ وَادِيَيْن ِفي النَّاسِ وَادِي الأَحْقَاف وَوَادِ بِحَضْرَمَوْت يُدْعَى بَرَهُوْت يُلْقَى فِيْهِ أَرْوَاحُ الْكُفَّارِ
Maksudnya: “Sebaik-baik dua wadi bagi manusia ialah, wadi Mekah dan Iram di bumi India. Seburuk-buruk dua wadi bagi manusia ialah wadi Ahqaf dan wadi Hadramaut yang dikenali sebagai Barahut, dicampak baginya roh orang kafir.” [5]

• Berkata Qatadah: Seorang lelaki menceritakan kepadaku, daripada Sa’id Ibn Musayyib daripada Abdullah bin Amr R.Anhuma, katanya:
أَرْوَاحُ المُؤْمِنِيْنَ تُجْمَعُ بِالْجـَابِيَتَيْنِ وَأَرْوَاحُ الْكُفَّارِ تُجْمَعُ بِبَرَهُوْتِ: سَبْخَةِ بِحَضْرَ مَوْت
Maksudnya: “Arwah-arwah orang Mu’min akan dikumpulkan di al-Jabiyataini dan arwah-arwah orang kafir akan dihimpunkan di telaga Barahut (satu kawasan berhampiran di Hadramaut).” [6]

• Berkata Abu Hatim RA: Khabar ini diriwayatkan oleh Mu’az bin Hisyam daripada ayahnya daripada Qatadah daripada Qasamah bin Zuhair daripada Abi Hurairah secara marfu’
اَلْـجَابِيَتَانِ بِالْيَمَنِ وَبَرَهُوْتُ مِنْ نَاحِيَةِ الْيَمَنِ
Maksudnya: “Al-Jabiyatan di Yaman dan Barahut daripada pihak Yaman.” [7]

• Daripada Sa’id Bin Musayyib, katanya:
أَرْوَاحُ المُؤْمِنِيْنَ بِأَرْضِ الجَابِيَةِ، وَأَرْوَاحُ الكُفَّارُ بِسَبْخَةِ حَضْرَمَوْت
Maksudnya: “Arwah-arwah orang mukmin di tanah al-Jabiah dan arwah-arwah orang kuffar di sabkhah di Hadramaut.” [8]

3. PANDANGAN ULAMA'
Ramai ulama mengemukakan pandangan dan kisah berkenaan telaga Barahut, antaranya:

• Al-Asmu’ie berkata riwayat seorang lelaki Hadrami menyebut:
أنا نجد من ناحية برهوت رائحة منتنة فظيعة جدا فيأتينا الخبر أن عظيما من عظماء الكفار مات
Maksudnya: “Sesungguhnya kami dapati di satu sudut telaga Barahut bau yang sangat busuk. Kemudian datang khabar kepada kami bahawa seorang pembesar kafir mati di situ. Dan kami dapatinya bau tersebut memang dari situ.” [9]

• Al-Zamakhsyari berkata: “Barahut ialah telaga di Yaman, dikatakan bahawa padanya ditempatkan ruh-ruh orang kafir, dan dinamakan negeri yang terletaknya telaga itu ialah Yaman.”

• Dihikayatkan seorang lelaki tidur berhampiran wadi Barahut dan berkata:
كُنْتُ أَسْمَعُ طُوْلَ اللَيْلِ يَا دَوْمَة. يَا دَوْمَةَ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِبَعْضِ أَهْلِ العِلْمِ فَقَالَ: إِنَّ المَلَكَ المُوَكِّلَ بِأَرْوَاحِ الكُفَّارِ إِسْمُهُ دَوْمَه
Maksudnya: “Aku mendengar sepanjang malam sebutan “Ya Daumah”. Lalu aku bertanya kepada ahli ilmu. Dia menjawab: “Sesungguhnya Malaikat yang diwakilkan untuk roh-roh orang-orang kafir namanya Daumah.”
Cerita yang hampir sama diriwayatkan oleh Abban bin Taghlib. [10]

• Imam Syafie telah menyebut dalam mazhabnya:
إنَّ المَاءَ المَكْرُوْهَ ثَمَانِيَةُ أَنْوَاعِ: اَلـْمُشَمَّسُ، وَشَدِيْدُ الحَرَارَةِ، وَشَدِيْدُ الْبُرُوْدَةِ، وَمَاءُ دِيَارِ ثَمُوْدَ إِلَّا بِئْرُ النَاقَةِ، وَمَاءُ دِيَارِ قَوْمِ لُوْط، وَمَاءُ بِئْرِ بَرَهُوْت، وَمَاءُ أَرْضِ بَابِل، وَمَاءُ بِئْرِ ذَرْوَان
Maksudnya: “Sesungguhnya air yang makruh digunakan ada 8 jenis, antaranya: Air Musyammas, air yang sangat panas, air yang sangat sejuk, air dari perkampungan Thamud kecuali telaga Naqah, air perkampungan kaum Lut, air telaga Barahut, air bumi Babil dan air telaga Zarwan.”

• Sufian berkata: “kami telah bertanya penduduk Hadramaut, lantas mereka menjawab: “Tidak ada seorang yang mampu untuk tidur di kawasan tersebut pada waktu malam.” [11]

• Al-A’masy pernah berkata: “Adalah Mujahid tidak akan mendengar perkara yang pelik kecuali beliau pergi ke situ dan melihatnya sendiri. Beliau pernah pergi ke telaga Barahut di Hadramaut dan pergi ke Babil…… " [12]

• Abu Muhammad Abdullah bin Muslim al-Dainuri yang masyhur dengan gelaran Ibn Qutaibah berkata: “Semua ruh ahli neraka ditelaga di kawasan Hadramaut dikenali sebagai Barahut.” [13]

• Ibn Uyainah berkata: “Telah dikhabarkan kepadaku seorang lelaki berada pada waktu petang berhampiran telaga Barahut, katanya: “Seolah-olah padanya terdapat suara-suara yang bertelingkah dan aku tanya penduduk Hadramaut tentang itu, mereka menjawab: “Tidak mampu seseorang berada di situ pada waktu petang. [14]

• Dalam Kitab al-Mustathraf fi Kulli Fanni al-Mustazraf oleh Syihabuddin Muhammad Bin Ahmad al-Absyihi hlm, 420, seperti berikut: “Telaga Barahut terletak di Hadramaut dimana Nabi SAW bersabda: “Ia adalah himpunan roh orang kafir.” [15]

TARJIH
Selepas melihat pendapat ulama, saya lebih cenderung kepada pendapat yang menyatakan ruh orang yang beriman di Jabiyah dan orang kafir di Barahut. Hal ini, dikuatkan oleh pendapat Ibn Qayyim yang menolak pandangan Ibn Hazm yang berpendapat ini adalah sumber daripada Syiah Rafidhah. Sebenarnya bukan begitu bahkan telah disebut oleh ramai dikalangan sahabat dan tabien dalam kalangan ahli Sunnah. Inilah juga pendapat Ibn Mandah yang menyebut riwayat ramai para sahabat dan para tabi'en.

*************
b) KISAH TELAGA BARAHUT

Cerita yang diambil oleh Sahib al-Fadhilah Ustaz Don daripada saya ialah seperti berikut:

Diriwayatkan bahawa seorang lelaki yang telah menuju ke Baitullah al-Haram (Kaabah) untuk menunaikan haji. Setelah tiba di Kota Mekah, lalu dia menyimpan wang sebanyak 1000 dinar pada seorang yang jujur dan berakhlak mulia. Kemudian orang kaya itu menuju ke Arafah untuk berwukuf di sana.

Setelah selesai dari wukuf dan amalan hajinya yang lain, dia kembali ke Mekah dan mendatangi rumah orang yang dititipkan wangnya dahulu itu, maka didapatinya orang itu sudah mati. Orang kaya tersebut lalu bertanya hal itu kepada keluarganya tentang wang yang disimpan pada orang itu dan keluarganya menjawab: Kami tidak tahu apa pun tentang simpanan itu.

Akhirnya orang kaya itu bertanya kepada seorang ulama di Mekah dengan memberitahu tentang keadaannya dan wangnya yang disimpan kepada orang yang jujur itu. Ulama itu menjawab: Nanti di tengah malam, pergilah engkau ke perigi Zamzam, dan lihat ke dalamnya. Kemudian panggillah nama si fulan itu. Jika dia termasuk dalam penghuni syurga, maka dia akan menjawab panggilanmu.
Maka orang kaya itu pergilah menuju ke perigi Zamzam pada waktu malam, lalu memanggil nama orang itu, sekali dan dua kali, dan seterusnya, namun tidak ada yang menjawab panggilan itu. Pada keesokannya, orang kaya itu menemui sekali lagi ulama Mekah itu, serta menceritakan apa yang telah berlaku pada malam tadi.

Mendengar khabar itu, ulama itu terus mengucapkan kalimah istirja’ iaitu innalillahi wainna ilaihi raji'un. Aku khuatir bahawa temanmu itu, jangan-jangan dia tidak termasuk penghuni syurga. Sekarang cuba kamu pergi ke Yaman, di sana ada satu perigi Barhut namanya, yang pernah dikatakan orang bahawa perigi itu adalah mulut neraka Jahannam. Lalu datanglah dia di malam hari, serta panggillah nama si fulan itu. Jika dia termasuk penghuni neraka, maka dia akan menjawab panggilanmu itu, dan tanyakanlah kepadanya tentang wangmu itu, di mana?

Maka pergilah orang kaya itu menuju ke Yaman, lalu bertanya kepada orang tentang tempat beradanya perigi Barhut itu. Akhirnya dia ditunjukkan orang tempatnya. Pada malamnya, dia datang ke perigi Barhut itu, lalu memanggil nama orang yang pernah menerima barang simpanannya itu. Maka dengan serta merta orang itu menjawab. Orang kaya itu bertanya: Di manakah engkau simpankan wang emas (dinar) aku itu? Orang itu menjawab: Aku telah menyimpannya di suatu tempat di rumahku. Dan aku tidak percaya kepada sesiapapun, sekalipun anakku sendiri. Sekarang pergilah engkau ke tempat ini dan itu, dan galilah di situ, nescaya engkau akan menemui wang dinarmu itu.

Kemudian orang kaya itu bertanya: Apakah yang menyebabkan engkau berada di sini, sedangkan engkau orang baik, dan kami semua bersangka baik terhadapmu? Maka orang itu menjawab: Aku mempunyai seorang saudara perempuan yang miskin, dan aku tidak mempedulikannya dan bertanyakan hal keadaannya serta tidak merasa kasihan kepadanya, maka kerana itulah Allah telah menyeksaku di sini dan menempatkanku di neraka jahannam.

Untuk membenarkan cerita ini, disebutkan di dalam sebuah hadis. Nabi SAW bersabda:
لاَ يَدْخُلُ الْـجَنَّةَ قَاطِعُ رَحِمٍ
Maksudnya: “Tidak akan masuk syurga orang yang memutuskan hubungan silaturahim.” [16]

SUMBER KISAH INI
Saya akan menyebut isu ini secara poin untuk memudahkan kefahaman.

1. Kisah ini diambil daripada kitab al-Kabai'r oleh Imam al-Zahabi dan memuatkannya dalam buku Lu’lu’ lil Mukminin (Permata Buat Orang Beriman), kitab himpunan hadis jilid pertama yang saya susun.

2. Saya begitu yakin kepada al-Imam al-Zahabi yang banyak mengkaryakan sirah Rasulullah dan sejarah Islam melalui beberapa bukunya seperti Tarikh al-Islami dan juga Siyar ‘a’lam al-Nubala’. Saya telah menyebut biografi Syeikhul Muhaddithin Imam al-Zahabi secara ringkas di dalam buku 'Telaga Barahut dan Persoalannya' untuk sama-sama difahami oleh pembaca yang mana beliau merupakan Tuan Guru dan ulama yang amat terkenal dalam bidang hadis, sejarah, dan lain-lain berdasarkan pujian tokoh-tokoh ulama silam, seperti Ibn Kathir dan lain-lain.

3. Kisah yang hampir sama telah diceritakan oleh Umar bin Sulaiman, katanya: “Telah mati serorang lelaki di kalangan yahudi, sedangkan beliau pernah menyimpan barangan bagi seorang Islam. Orang Yahudi tersebut mempunyai seorang anak yang beragama Islam, dan dia tidak mengetahuo di mana diletakkan barang simpanan tersebut, lalu bertanya kepada Syu’aib al-Jubbai, kemudian katanya: “Pergilah kamu ke telaga Barahut, jika kamu datang pada hari sabtu maka tujulah kepadanya sehingga sampai berhampiran mata air telaga di sana Kemudian serulah nama ayahmu, nescaya ia akan menjawab panggilanmu. Ketika itu tanyalah daripada apa yang kamu mahu dan lelaki tersebut melakukan suruhan Syeikh Syu’aib itu dengan pergi ke mata air seterusnya menyeru nama abahnya dua kali atau tiga kali. Selepas itu abahnya menjawab dan dia bertanya: “Dimanakah barang simpanan si fulan itu? Jawab abahnya: “Dibawah bendul pintu, maka angkatlah.” Cerita ini telah disebut dalam buku Bi’ru Barahut Rehlah Istiksyafiyah, Geografiyah al-Sunnah al-Nabawiyyah karya Dr. Anmar bin Yahya al-Jufri.

4. Ulama Islam bermazhab Syafie yang terkenal Imam Ibn Hajar al-Haitami juga telah menyebut cerita yang sama seperti ini dalam kitabnya yang masyhur al-Zawajir ‘an Iqtiraf al-Kabair.

ULASAN SAYA
Mungkin ada sebahagian asatizah yang menggunakan hujah berdasar kepada pengtahqiq kitab al-Kabair iaitu Sayyid Ibrahim dan Sayyid al-Arabi, antara lain berpendapat: "Dimulakan kisah ini dengan kenyatan pengarang (Imam al-Zahabi) dengan perkataan Hukiya (حكي) yang memberi maksud dihikayatkan. Di dalam bahasa istilah ulama Sighah Mabni lil Majhul merupakan Sighah Tamrid (sakit dan dhaif) yakni tidak kuat dan dia termasuk daripada riwayat yang batil yang tidak wajib disebutnya sekalipun dalam bab Mau’izah (nasihat) kerana ia menafikan aqidah sahih dan akal yang sejahtera."

• Saya secara peribadi boleh menerima kisah yang dinukilkan oleh Imam al-Zahabi kerana ia bukanlah hadis tetapi penceritaan yang diterima daripada yang terdahulu.

• Disebut dengan perkataan hukiya (حكي) yang memberi maksud 'dihikayatkan' menunjukkan betapa Imam al-Zahabi begitu mencermati dalam menyampaikan maklumat supaya statusnya bukanlah menjadi hujah qat’i tetapi lebih kepada mau’izah (peringatan) semata-mata. Justeru, tidak ada masalah untuk mengambil kisah ini sebagai peringatan dengan syarat tidak menjadikannya sebagai dalil.

• Cukuplah dengan penukilan daripada ramai ulama, seperti Imam Ibn Hajar al-Haitami dan pujian para ulama terhadap kitab al-Kabair, membuatkan kita thiqah dengan Imam al-Zahabi.
[ADMIN]

DI MANA ROH SELEPAS KELUAR DARIPADA JASAD?

Antara pendapat ulama ialah:

Pertama: Jumhur ulama berpendapat ruh orang yang beriman berada dalam tembolok burung dalam syurga yang bebas berterbangan. Ini berdasarkan beberapa riwayat hadis, Antaranya, Abdullah Bin Mas’ud RA berkata: Rasulullah SAW bersabda:
أَرْوَاحُهُمْ فِي جَوْفِ طَيْرٍ خُضْرٍ، لَهَا قَنَادِيلُ مُعَلَّقَةٌ بِالْعَرْشِ، تَسْرَحُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ شَاءَتْ، ثُمَّ تَأْوِي إِلَى تِلْكَ الْقَنَادِيلِ، فَاطَّلَعَ إِلَيْهِمْ رَبُّهُمُ اطِّلَاعَةً
Maksudnya: “Semua ruh para syuhada’ berada dalam tembolok burung-burung hijau, mereka bebas berterbangan dalam syurga mengikut kemahuan kemudian bertenggek di pelita-pelita (قنديل), maka Tuhan mereka melihat dan memerhatikan mereka.”
Riwayat Muslim dalam sahihnya (3/1502) dan al-Tayalisi dalam Musnadnya (1/38)

Kedua: Sebahagian sahabat dan tabien berpendapat: Semua ruh orang yang beriman berada di sisi Allah dan mereka tidak membincangkan lebih daripada itu, mereka berhujahkan hadis riwayat Ibn Umar R.Anhuma daripada Nabi SAW:
الْأَرْوَاح عِنْد الله فِي السَّمَاء
Maksudnya: “Semua ruh berada di sisi Allah di langit.”
Riwayat Sa’id Bin Mansur dalam al-Sunan dan al-Suyuti dalam Syarh al-Sudur hlm (314)

Ketiga: Sebahagian daripada sahabat dan tabien berpendapat bahawa semua ruh dihimpun di satu tempat di bumi, maka ruh orang yang beriman di simpan berhampiran Jabiyah, ruh orang kafir di telaga Barahut. Ada pendapat di Jordan dan ada pendapat di antara langit dan bumi. Mereka berhujahkan dengan dua hadis:

• Abdullah bin Amr R.Anhuma menyebut:
إن أَرْوَاح الْمـُؤمنِينَ تجمع بالْـجَابِيَة وأرواح الْكفَّار تجمع ببئر برهوت
Maksudnya: “Sesungguhnya semua ruh orang yang beriman dihimpunkan di Jabiyah dan semua ruh orang kafir dihimpunkan di telaga Barahut.”
Riwayat Ibn Hibban dalam Sahihnya (7/283), al-Haithami dalam Mawarid al-Zam’an (1/187), al-Dailami dalam al-Firdaus (1/418) dan Ibn Qayyim menyebutnya dalam kitab al-Ruh hlm (146)

• Daripada Ali berkata:
أَرْوَاحُ المُؤْمِنِيْنَ بِبِئْرِ زَمْزَم، وَأَرْوَاحُ الكُفَّارِ بِبِئْرِ بَرَهُوْتِ
Maksudnya: “Semua ruh orang yang beriman dihimpun di telaga zam zam dan semua ruh orang kafir dihimpun di telaga Barahut.”
Riwayat Ibn Abi al-Dunya dan Ibn Qayyim menyebutnya dalam al-Ruh hlm (146)

Keempat: Sebahagian ulama berpendapat, bahawa ruh orang yang beriman dalam syurga dan ruh orang kafir dalam neraka. Mereka berhujah dengan hadis Ummu Mubassyir Binti al-Bara R.Anhuma, bahawa Nabi SAW bersabda:
إنَّ نَسَمَةَ المُؤمنِ تَسَرَحُ في الجنَّةِ حَيثُ شاءَتْ، ونَسمةُ الكافِرِ في سِجِّينٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya jiwa orang yang beriman bebas pergi mari dalam syurga mengikut kehendaknya, sedangkan ruh orang kafir berada dalam Sijjin.”
Riwayat Ibn Majah (1449), al-Tabarani dalam al-Kabir (19/65), al-Haithami dalam Majma’ al-Zawaid (2/329) dan al-Baihaqi (153) dengan sanad yang hasan

Kelima: Sebahagian ulama berpendapat bahawa ruh orang yang beriman berada di sebelah kanan nabi Adam dan ruh orang yang kafir berada di sebelah kirinya, mereka berhujahkan hadis Isra’ Mi’raj.

Muhammad Bin Nasr al-Marwazi berkata: “Sesungguhnya Ishaq bin Rahawaih berkata: “Di atas dasar inilah telah ijma’ ahli ilmu.”
Ibn Hazm berkata: “Inilah pendapat semua ahli ilmu.” Lihat al-Fasl fi al-Milali wa Ahwa' al-Nihali oleh Ibn Hazm (4/590).

Keenam: Sebahagian ulama berpendapat: “Sesungguhnya semua ruh orang yang beriman dan kafir berada dalam kubur kecuali ruh para syuhada’, mereka dimasukkan ke dalam syurga.” Inilah yang dihikayatkan oleh Ibn Hazm daripada kebanyakan ahli hadis.

Ketujuh: Sebahagian ulama berpendapat: “Sesungguhnya ruh orang yang beriman berada dalam Illiyyin dan ruh orang kafir berada dalam Sijjin.” Inilah yang ditarjihkan oleh al-Hafiz Ibn Hajar yang disebut oleh Imam al-Suyuti dalam Syarh al-Sudur hlm (325).

Berdasarkan kepada tujuh pendapat di atas, imam al-Qurtubi lebih cenderung kepada pendapat bahawa ruh orang yang mati syahid dalam syurga dan bukan ruh orang lain. Pendapat seperti ini juga telah dipilih oleh Ibn Qayyim dalam kitabnya al-Ruh.

PENUTUP
Saya tidaklah mahu polemik ini lebih kepada perselisihan pendapat dan mengikut emosi tanpa bertunjangkan ilmu dan juga kefahaman yang sebenar. Justeru kami menerbitkan buku 'Telaga Barahut dan Persoalannya' sebagai mengulas secara langsung apa yang dikatakan oleh al-Fadhil Ustaz Don berdasarkan hujahan dan rujukan kitab.

Buku ini bukanlah ingin menyebelahi mana-mana pihak, tetapi hanyalah ingin memberi penjelasan dan pencerahan dengan lebih terperinci. Penulis berterima kasih kepada Sahib al-Fadhilah Ustaz Don yang juga telah berkerjasama dalam memberi penjelasan berkaitan isu ini mengikut cara dan kefahaman masing-masing.

Bagi mendapat penjelasan lanjut, boleh mendapatkan buku 'Telaga Barahut dan Persoalannya' terbitan Pustaka Cahaya Kasturi di Pesta Buku Antarabangsa KL 2014 pada 24 April - 4 Mei ini. Boleh bertemu saya dan sahabat2 PCK di booth G05-G06. Wallahua'lam.

Sumber Disini 
 

24 comments:

  1. Bekas Artis ini yang dah seperti daging sejuk hendak menjadi Abby Abadi II ........ nak cuba mempertikaikan dengan menunjukkan KONONNYA DAH PENUH ILMU DI DADA........

    ISLAM lebih suka bermesyuarah bukan MEFITNAH ATAU MENGAIBKAN SESEORANG......

    ReplyDelete
  2. Tanya dr maza dan pengikutnya terutamanya wardina..siapa guru tasawuf mereka..kalau tiada.,suruh dia pergi belajar dulu ilmu tasawuf kemudian baru jadi pensyarah atau penceramah agama islam..(setahu sy pengikut wahabi dan dr maza menolak ahli sufi atau ilmu tasawuf)..wallahuaqlam

    ReplyDelete
  3. d perlis masa dr maza, dia menghalang aktiviti berupa maulid atau selawat,lg pula xmustahil ada juga kalangan wahabi di dalam kakitangn pentadbiran awam khususnya jabatan agama islam, tu sebab ia menular dan bertopengkan assyafie

    ReplyDelete
  4. saya pernah terbaca satu buku...Imam Malik kata sesiapa yg berfeqah dan tidak bertasawwuf, maka ia jadi fasiq. sesiapa yg bertasawwuf tanpa feqah, maka ia adalah kafir zindik...

    maaf jika tersalah...apa yg sy tahu, feqah dan tasawwuf kena seiring...xboleh tinggalkan salah satu..faktornya, Islam adalah ilmu hati...berkaitan dengan kepercayaan dan keyakinan...

    ReplyDelete
  5. apa nak gabra sangat... yg betul pasti betul dan yg dusta pasti dusta.. Tak kira siapa... Perkara yg di tengahkan olih std Don... adalah terbuka pada masyarakat... Jadi cara terbukalah kalau ada keraguan yg nak ditengahkan... Apa yg gabra dan lalut sangat.. Anda kalau tau sila sahihkan... dan kalau tak tau diam dan tunggu ..pakar yg merungkaikan... Issue ini bukan soal wadina ... tapi isi dakwaan ceramahnya yg perlu di sahihkan agar yg lain terima tanpa ragu atau sebaliknya...
    Tak perlu jurucakap cuba nak coverline sesaorang... Kalau nak komen luar dari isinya.. tak payahlah.

    ReplyDelete
  6. Ante... pakai sistem apa dah... periawayatan Dr Zul jadi sandaran mutlak untuk benarkan perkara begini... rosak mind dan merosakan...Kalau taksub bertarikat tu biarlah berpada pada sikit...Jangan pakai borong ajer..Ingat... bertasauf perlu bimbingan guru mursid... mereka ini adalah ahli tafseer Alquran , Ahli Hadiths dan mendalam fahamannya cara faham sahabat nabi... Bukan hanya tau penterjemahan Quran dan Hadit 40 aja. supaya tidak jadi merapu dgn khayalan iblis diwaktu berzikir...

    ReplyDelete
  7. Patutlah si KAPIR, termasuk PENYAMAQ Islam mengamuk - kat Dr. Zulikifli dan Ustaz Don yg. sungguh BERILMU ini yg. cuba mencelikkan mata umat Islam, termasuk tentang kedasyatan bencana menjadi Kapir!

    Nampaknya makin ramai si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRPELIWAT, termasuk MENYAMAQ sbg. umat Islam atau guna nama Melayu/Islam serta bahasa/pakaian Islam (sebut Kalimah ALLAH lagi), sedg. MENGAMOK mcm. ANJING KURAP GILA!

    Mereka sedang mensasarkan Ustaz Don - yg. menarik ramai anak muda Islam/Melayu - jadi sgt. dibenci MUSUH Islam/Melayu - spt. mereka membenci Ustaz Kazim dan Ustaz Dr. Fathul Bari (yg. herannya keduanya jatuh sakit tiba-tiba dulu - aku syak para ulama TULEN makin disasarkan utk. diracun, spt. dlm PAS juga)!

    Lepas tu puak KAPIRSYAITAN ni siap nak MENGKAPIRkan umat Islam pula!

    Dan si BETINAPENJILATPKRPELIWAT tu baik cepat BERAMBOS balik ke Australia- bukankah dia dan keluarga nak pindah sana?

    Aku syak makin ramai ejen Barat-ZIONIS dan ejen mereka dr. si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRPELIWAT, terutamanya menggunakan wanita 'cantik' menyamaq sebg. umat Islam termasuk masuk Islam/pakai tudung, termasuk menggoda dan kahwin dgn. pemimipin politik dan hartawan Islam/Melayu kita - utk. menghasut mereka menjadi si Melayu-LIBERAL-PENJAHANAM-ISLAM/umatnya! Tengok sajalah perangai yg. Islam-mcm-dah-melayang PKRPELIWAT-no-1 atau mana-mana si tua jadah, yg. masih ke kelab malam!

    Makcik Sambal Belacan.


    ReplyDelete
  8. sabaq semua sabaq..wardina kurang ilmu.dia nakkan penjelasan jer.memandangkan mgkin penerangan ustaz don tu kurang jelas dalam video tuh. aku rasa dgn penjelasan ni semua dah jelas kot noh...cuma yg kes fatwa di mesir tu xbrapa jelas lagi.(maaf aku belum tgok video tu.hya tgok org tulis ja)

    ReplyDelete
  9. OI anon 5.39pm, jgnlah lu nak pertahankan BETINAPENJILATPKRPELIWAT, yg. disyaki memang mahu MENJATUHkan Ustaz Don dgn. mempolitikkan isu ini! Kalau si betina tu jujur, talipon sajalh Ustaz don utk. bertanya sendiri - apasal nak heboh memburukkan Ustaz Don pula; mcmlah ilmu agama dia punya tinggi?!

    Dan memang nampaknya makin ramai si ekoq-ekoq PENGGANASBANGKAI Red Bean yg. ditaja puak SYAITAN Barat-Zionis dan DAPBANGKAI, termasuk MENYAMAQ guna nama Melayu/Islam, bahasa dan pakaian Islam sedg. MENGAMOK!

    PI BERAMBOS lu kat BLOGDAPBANGKAI yg. BODOH mcm. KERBAU!

    ReplyDelete
  10. Tu dia Anon 5.46pm
    Bahasa melambangkan jiwa
    Memang x tenteram hang
    Walaupun Wardina haprak, hang lg hamrak woi Hahaha

    Apa pun lepas ni, wardina buleh tutup mulut. Bila dah kena tibai, ckp pulak elok2 kata nak pejelasan. Laki tongong pun ikut boh. PELAQ punya laki bini

    Kalau nak info skali pun, x perlu boh Don mcm tu. Hampa ada tok guru. Tanya tok guru hampa tgk
    Jgn la p tanya khalifagp LGE.. jgn pulak p tanya kt Empunya Punar Bengkok. Tobat x dpt jawapan

    Akhir zaman dah. Baru 3,4 hari ambik kain tutup paha, dah ckp agama. Murah sgt ka agama kita ? Anak haram la Wardina ni !!! Laki dia pun anak haram..

    ReplyDelete
  11. Mudah sgt. Salah satu tujuan nabi muhammad diturunkn adalah untuk menyempurnakn akhlak yg soleh. Hadis riwayat Bukhari. (Bkn hadis palsu yeeerrr...) Tujuan utk diikuti oleh umat islam. Dijadikn Nabi Muhammad sbg contoh dlm berakhlak. Jadi sya nk tnye.....adakah dgn memalukn seseorg sebegitu termasuk dlm akhlak islam? Adakah dgn mencaci maki org lain tu terutama dlm ceramah2 itu termasuk akhlak nabi? Kalau ada tolong bentangkn mane2 hadis yg meriwayatkn akhlak sebegitu. Saya yakin tiada langsung. Habis akhlak siapa yg kite contohi bile kite bersikap mcm itu? Pda saya....jika hendak berguru....lihat dulu akhlak guru itu dahulu. Kalau die berakhlak islam....elok diikuti. Kalau akhlak die tidak mencerminkn akhlak islam.....tinggalkn guru itu.

    ReplyDelete
  12. Ustaz Don kena masuk Pas. Baru ramai defend.

    ReplyDelete
  13. OI anon-anon 6.34 & 7.20pm, lu dua ekoq ni ni kalau bukan PENGGANASBANGKAIBABI Red Bean, baca ni si BODOH mcm. KERBAU!

    Di http://www.mukminun.com/2012/02/ketahuilah-tentang-marah-dalam-islam.html#_:

    "Mereka bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, dan bersikap tegas (keras) terhadap orang-orang kafir, mereka berjihad dijalan Allah," (Al-Maidah: 54).

    …."Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir (Kafir Harbi – yang terang-terangan memusuhi Allah dan Rasul-Nya), tetapi berkasih sayang sesama mereka (sesama Muslim),”(Al-Fath: 29).

    Maka sudah selayaknya, nak engkau bereaksi tegas terhadap segala bentuk pelecehan dan penghinaan simbol-simbol Islam yang dilakukan oleh orang-orang yang tidak menyukai agama ini menjadi mulia.

    Marahlah ketika melihat ajaran Islam ini dihina, dilecehkan dan diremehkan oleh orang-orang kafir atau oleh orang-orang yang mengaku Islam padahal ia telah kafir karena tabiatnya yang sama persis dengan orang kafir.

    Bahkan bila perlu, berlaku hukum jihad memerangi orang-orang kafir harbi yang secara terang-terangan menyatakan permusuhan terhadap Islam, Allah, dan Rasul-nya. Namun perlu kau ingat, nak… Tidak semua orang-orang kafir adalah kafir harbi.


    ReplyDelete
  14. Oi anon 7.20pm, pi BERAMBOS lu kalau lu si PENYAMAQ PENGGANASBANGKAIBABI Red Bean yg. ditaja puak SYAITAN Barat-Zionis dan DAPBANGKAIBABI!

    ReplyDelete
  15. wi pak menakan us dok tu Yb mujahid rawa
    PAS tok tok

    ReplyDelete
  16. Mungkin ramai yang tak tahu, yang mana Dr Maza telah pergi ke India untuk mendapatkan sanad hadis, tapi bila di tanya tentang displin ilmu hadis beliau tak dapat nak jawab.

    Kisah ini saya dapat daripada seorang 'Alim berkelulusan dari Darul Uloom Deoband. yang mana orang 'Alim itu belajar di Deoband selama 15 tahun.

    ReplyDelete
  17. Jangan berhujah dengan hikayat atau cerita tak tentu sumbernya apalagi bertentangan dgn akal kemudian dikaitkan dengan hadis sahih untuk menguatkannya.Jangan mengelirukan orang wahai ust-ust yang beraliran tarikat sufi!Cukup-cukuplah cerita mimpi, hikayat, keajaiban dan falsafah disumbat dalam agama.

    ReplyDelete
  18. 9.07 membuat huraian yang cukup benar. Islam jangan dicemar dengan cerita hikayat semata mata untuk menegakkan hujah lemah. Tiada gunanya kita mempercayai cerita benda aib yang kabur asal usul ceritanya.

    ReplyDelete
  19. Sebenarnya hadis diatas terbalik.

    Telaga barahut, hadramaut, yaman adalah terbaik dan telaga zam-zam pula terburuk.

    Hadis biasanya digunakan terutamanya diera abbasiyah untuk menjatuhkan musuh politik masing2 dengan cara menghina dan memuliakan lokasi geopolitik.

    Telaga zam-zam terburuk adalah kerana lokasinya berhampiran pusat penyanjungan batu hitam yang paling popular didunia.

    Tanpa bermula dan berakhir di batu hitam pada setiap pusingan, maka ibadat tawaf tidak sah.

    Bila rukun tawaf tidak sah, maka rukun haji pula terbatal dan begitu rukun islam pula tidak sempurna.

    Begitulah hebatnya "ibadat batu hitam".

    Jadi Wardina atau Ustaz Don, pohon anda berdua berfikir secara mendalam mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anom 4:12, lagak ayat macam bukan dari orang islam dan cuba memutarbelit dan mengelirukan dan penuh propaganda tentang ibadah haji

      Delete
  20. Salam semua. Saya heran naper ramai sgt org2 yg self proclaimed ustaz dsbnya suka berceramah ke hulu hilir. Yang hasilnya adalah kekeliruan yg mendengarnya. Org melayu khususny yg menganuti agama islam jgn cuba hendak menjadi hero dan di pandang tinggi atas nama ustaz dan mcm2 lagi. Saya org melayu, beragama islam, alhamdulillah setakat ini msh teugh dgn pegangan agama. Saya jarang mendengar ceramah agama jika the speakers come from PAS, UMNO or PKR or glamour. Saya hanya pilih speakers yg apolitical, non glamorous dan yg paling penting tidak mengeluar cerita2 yang mengelirukan. Orang kutuk ustaz kazim, tapi ustaz ini sgt praktikal dan realistic dan saya suka dgr ceramahnya. Saya suka dtk hassan din alhafiz sebab senang di fahami. Wallahualm

    ReplyDelete
  21. Salam kepada yg comment. Jangan kita jadi fitnah kepada agama kita. Diselitkan hadis-hadis nabi tetapi disertakan dengan maki hamun yg tidak sesekali agama kita mengajarkan. Mengadu domba alim ulamak. Apa faedah paling besarnya? Tak malukah kita kepada nabi kita? Jgn dikutkan nafsu amarah. Saya org yang jahil. Maafkan saya sekiranya menegur. Saya rasa tanggungjawab saya dah lepas dgn nasihat ni. Ini yg termampu dari saya hambaNya yang hina.

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.