Friday, April 18, 2014

Hairan Kenapa Pemandu Alphard KS 9898 Tidak Buat Ujian Air Kencing?


Ada pihak mahu menyalahkan pemandu lori walaupun beliau memandu dilaluan yang betul dan kelajuan yang munasabah. Ini memaksa pihak polis menjalankan ujian air kencing terhadap pemandu lori tersebut walaupun polis tiada sebab untuk berbuat demikian.

Pihak polis sepatutnya membuat pemeriksaan rapi terhadap pemandu Alphard yang dinaiki oleh mendiang Karpal Singh kerana bukan sahaja memandu terlalu laju dalam keadaan berbahaya malah mempunyai 29 rekod kesalahan dan 15 saman tertunggak yang belum dijelaskan. Jika diteliti pada sama tersebut ada kesalahan melanggar lampu isyarat dan selebihnya adalah memandu terlalu laju.


Kenapa pihak polis tidak membuat ujian air kencing terhadap pemandu Alphard menjadi tanda tanya. beberapa pengguna media sosial mula rasa keliru dengan ini.

Malah pihak polis menjalankan ujian air kencing pula terhadap pemandu lori, dimana lorinya dilanggar dibahagian belakang.

Apakah pihak polis sengaja melakukan itu semua demi menjaga hati keluarga mendiang Karpal Singh?

Berdasarkan kepada cara perlanggaran, yang jelas kereta Alphard yang dipandu oleh C. Selvam, 27 tahun remuk pada bahagian kiri dan keadaan jalan yang mendaki bukit yang tidak memungkinkan lori yang sarat dengan muatan memotong secara tiba-tiba seperti yang didakwa sebelumnya.

Daripada laporan awal, Alphard bernombor pendaftaran KS 9898 dipandu oleh C. Selvam, warganegara India itu, telah hilang kawalan dan melanggar bahagian belakang sebelah kanan lori yang dipandu oleh Abu Mansor bin Mohd, 45 tahun. Lori bermuatan 5 tan pada ketika itu berada di laluan kiri dan membawa muatan simen, besi dan mozek.

Keadaan jalan di tempat kemalangan adalah lurus tetapi mendaki bukit. Jalan di situ agak gelap kerana ketiadaan lampu. Cuaca bagaimanapun baik.

Kawasan tersebut adalah kawasan zon had laju, kelajuan yang dibenarkan hanya 80km/jam sahaja. Jika benar Toyota Alphard itu mengikut peraturan kelajuan yang dibenarkan kemalangan tidaklah seteruk itu.

walaupun pemandu lori tersebut dikatakan positif ganja melalui saringan ujian air kencing namun beliau tidak bersalah. Ujian tersebut juga sepatutnya tidak dikenakan hanya terhadap pemandu lori sahaja pihak polis sepatutnya membuat ujian saringan ujian air kencing juga terhadap C. Selvam pemandu Toyota Alphard juga.

Beberapa andaian telah dibuat 

1. Kemungkinan pemandu Toyota Alphard mengantuk
2. Kemungkinan Pemandu mengambil pil yang membuatkan dirinya tahan lasak untuk memandu sehingga menyebabkan dirinya khayal
3. Memandu terlalu laju
4. Kecuaian

7 comments:

  1. kalau melayu biasalah kena check dulu kalau bangsa lain nanti dulu lah

    ReplyDelete
  2. saya sokong anda....Melayu makin merempat dibumi sendiri...kemanakah anak cucu nak mengadu nanti?

    ReplyDelete
  3. CHECK PERMIT DREBA KOLING DARI INDIA -SAH KE TIDAK
    AIR KONCING PENGARUH TODI , DREBA KOLING NI DAH LUNYAI
    BAWA PERLAHAN KAPOK SINKING , KATA BWA SLOW AKU SAMAN
    BAWA LAJU POLIS SAMAN
    SUSAH2 NI BAI KASI SWITCH OFF,,,,NO SAMAN

    ReplyDelete
  4. Pemandu lori tu mgkn bersalah kerana mengambil bahan terlarang, ttp bukan kerana kecuaian memandu.

    ReplyDelete
  5. Sepatautnya ..pengumuman spt siaatan polis kepada pemandu..hanya semasa bicara mahkamah...Ini ada yang tak kena...cuba berat menyalahkan pemandu lori...Mengapa tak p soal dan siasat pemandu Karpal tu?...

    ReplyDelete
  6. Saya tak pernah merokok, tapi setahu saya ganja dibenarkan di US (washington dan colorado). Kesannya lebih dari sikit dari tembakau. Wallahualam...

    ReplyDelete
  7. Betul tu SR! Aku pun heran PDRM ni - dan check sekali AKAUN bank pemandu tu!

    Aku syak si PENAJA Barat-ZIONIS DAPBANGKAI/PKRPELIWAT nak menutup mulut sikapal ni - dr. banyak rahsia TERDEDAH; apalagi SUARAM (yg. disyaki ditaja berjuta oleh si Barat-ZIONIS) makin disasarkan blog pro-K'jaan, utk. disiasat KDN (KDN jgn. lupa pula hal ni)!

    Kerana yg. peliknya, kenapa lelaki yg. peluk si kapal tu, suruh "go away" org. awam yg. nak tolong , sedgkn mangsa kemalangan akan minta tolong "help"! Dan kenapa pemandu kereta tu pandu laju sgt - waktu malam pula tu?

    Itulah MO biasa si Barat-ZIONIS http://topinfopost.com/2013/06/21/over-20-seals-who-killed-osama-bin-laden-now-dead, Over 20 SEALs Who “Killed Osama Bin Laden” Now Dead, By DNA , June 21, 2013; and at http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=114 , Bloody Bill Clinton – American Caligula, By wmw_admin on September 1, 2006!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.