Sunday, April 13, 2014

Pengguna Media Sosial Mahu Sambut 3 Orang Cina Yang Pernah Koyak Pasport Malaysia Di KLIA



Pengguna media sosial mahu sambut 3 orang berbangsa cina yang telah dibenarkan pulang oleh Kementerian Dalam Negeri ke Malaysia penuh meriah. 

Mereka ingin melihat dengan lebih dekat lagi muka yang pernah rasa jijik menjadi rakyat Malaysia sehingga sanggup mengoyak mengoyak pasport Malaysia kerana mahu menjadi rakyat United Kingdom.

Sementara itu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menafikan kenyataan Anggota Parlimen Tanjong, Ng Wei Aik daripada DAP yang mendakwa kononnya sebanyak 1,000 pemegang pasport Kerakyatan Luar Negara British (BOC) telah diterima pulang oleh kerajaan Malaysia.

Beliau berkata setakat ini hanya tiga orang pemegang pasport BOC diterima pulang ke Malaysia tetapi mereka menerima Pas Residen dan bukannya taraf kewarganegaraan.

"Untuk (negara) UK (United Kingdom) sebanyak 673 orang (melucutkan kewarganegaraan Malaysia) telah memohon (untuk kembali menjadi warganegara) dan daripada jumlah itu sebanyak tiga orang diberi taraf Pas Residen," jelasnya.


Pengguna media sosial minta KDN umumkan tarikh, masa,  bila 3 orang cina ini tiba yang telah dibenarkan pulang di KLIA. Rakyat Malaysia nak sambut 3 cina yang pernah koyak passport ini dengan "ucapan indah". Bukankah cina selalu cakap, kami bayar cukai, ini hak kami, kami perlu tahu. Jadi apa kurangnya orang Melayu yang bayar cukai?", kata pengguna media sosial.

"Kalau kita dapat tau, kita semua janji takkan mengapa-apa kan mereka secara fizikal mahupun buat aksi baling barang atau pun guling atas jalan raya,

"Cukup lah sekadar memberi kata kata sahaja. Kata-kata nak cakap apa pun takpa, sebab bukankah DAP selalu perjuangkan hak kebebasan bersuara, ini lah masanya kita nak hampur perkataan cukup-cukup dengan menggunakan hujah "hak kebebasan bersuara" jika tak bagi bersuara, ini lah punca rasis,"kata pengguna media sosial

Sebelum itu Zahid berkata rakyat Malaysia yang telah melucutkan kewarganegaraan tidak mudah mendapat kembali taraf kewarganegaraan itu selaras dengan Peraturan 16A, Peraturan-Peraturan Imigresen 1963.

"Bagi mereka yang melucut kerakyatan 'tiada maaf bagimu', kecuali mengikut Peraturan 16A sebagaimana yang ada dalam Peraturan Imigresen 1963.

"Jangan sekali-kali mudah melucut kewarganegaraan, jangan benci pada negara ini dan terjebak dengan kebencian kononnya berhijrah ke negara luar dan ada syarikat yang menguruskan kewarganegaraan," katanya lagi

Beliau berkata rakyat Malaysia yang mempunyai Pas Residen untuk bekerja atau belajar di luar negara dan berhasrat kembali ke tanah air untuk menjadi tenaga profesional, kepulangan mereka akan dipermudahkan.

"(Ini kerana) mereka (individu profesional) adalah bakat, tenaga cendekiawan, mereka mempunyai ilmu balik ke negara ini untuk membantu pembangunan ekonomi Malaysia," katanya.




4 comments:

  1. Betul tu Admin!. Kita gi ramai2. Kalau boleh Zahid turut serta untuk serahkan Resident Pass tu sebaik sahaja 3 cHina tu jejak kaki ke Tanah Melayu. Para wartawan boleh ambil gambar dan siarkan secara besar=besaran Headline!

    ReplyDelete
  2. Apa khabar pula anak-anak cHina yang sekolah di Taiwan menterbalikkan jalur gemilang tempohari. Boleh tak kita batalkan pasport mereka dan beri Residen Pass saja....

    ReplyDelete
  3. Gua nak beri percuma one-way tiket ke China siap dengan paspot Negara China.

    ReplyDelete
  4. tiga samdollcina ni wajar disambut dengan bawa sekali loud speaker - suruh depa meniarap dulu cium bumi ini dulu. lpas tu suruh sumpah setia pada Negara ini. itu pun pasai kdn dah janji nak pagi pas sementara tinggal disini.
    ingat kdn..... 3 tu saja. lepas ni pikir sendirilah apa akan jadi kalau release yang lain pula. rakyat ni ada mata... ada telinga.... ada otak dan bolih fikir munkin lebih baik lagi dari orang kdn.

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.