Friday, April 18, 2014

Pengguna Media Sosial Mahu Wardina Hentikan Aktiviti Memburuk-burukan Ustaz Don Daniyal


Isu Wardina Safiyyah Fadlullah Wilmot kecam ustaz Don Daniyal masih belum berakhir lagi malah bertambah panas, apabila hari ini Wardina memuat naik satu kenyataan rasmi daripada Pertubuhan Kebajikan Al-Qayyim Malaysia(IQ) dimana suaminya menjadi orang penting di dalamnya, menyokong sepenuhnya usaha Wardina mengkritik ustaz Don Daniyal. Walaupun hanya menggunakan video yang diedit sekerat-sekerat pertubuhan itu berkata Wardina ada hak untuk mengkritik secara terbuka.

Menurut kenyataan rasmi Pertubuhan itu, kenyataan yang dikeluarkan oleh Wardina adalah dibenarkan oleh Islam dan tidak dilihat sebagai tidak beradab.

Pertubuhan itu seolah-olah menyokong dan mempertahankan Wardina dengan mempertikaikan komen-komen yang dikeluarkan oleh pengguna media sosial terhadap Wardina.

Pertubuhan itu berkata, cara yang dibuat oleh Wardina dengan mengkritik ustaz Don secara terbuka dibolehkan dalam Islam dan perlu diamalkan oleh semua umat Islam di Malaysia ketika ini.

Wardina sempat memuat naik satu lampiran kenyataan rasmi Pertubuhan Kebajikan Al-Qayyim Malaysia tetapi tidak ditandatangan oleh Ketua Pemudanya Abu Hafiz Salleh Huddin. Tidak mustahil selepas ini jika sesuatu yang buruk berlaku Abu Hafiz Salleh Huddin akan mendakwa ini bukan kenyataan daripadanya.

Ketua Pemuda Pertubuhan itu Abu Hafiz Salleh Huddin yang juga seorang penceramah berkata, cara wardina menegur seorang ustaz secara terbuka tidak salah sama sekali tetapi kenapa ramai pengguna media sosial mengubah fokus dengan membincangkan latarbelakang wardina, tegasnya.


"Sekatan hak bertanya ke atas wardina hanya akan memberi kesan buruk kepada sesiapa sahaja bebas bercakap soal Agama tanpa ada sebarang rujukan",katanya lagi.

Walau apa pun yang dikatakan oleh Pertubuhan itu video yang diedit secara sekerat-sekerat yang dimuat naik oleh Wardina boleh mengundang pelbagai fitnah. Niat sebenar sipembuat video itu boleh dipertikaikan dan mungkin mempunyai agenda tersembunyi untuk memburuk-burukan ustaz Don Daniyal.

Sementara itu pengguna media sosial rata-rata meminta Wardina Safiya menghentikan segala entri berkenaan isu mengkritik ustaz Don Danial kerana ini akan mengundang fitnah dan dipandang rendah oleh golongan bukan Islam.

Daripada: James Shihaab

"Saya benar2 tak faham kalau puan betul2 mahukan kebenaran, tanyalah juga pada ustaz2 lain daripada membesar besarkan pekara ini termasuk menyuruh tv al hijrah menyemak kandungan ceramah ustaz. Setelah pasti ianya salah barulah mencari ikhtiar utk membetulkannya. Saya tidak memihak pada sesiapa cuma kesal ianya menjadi satu perbalahan di antara umat islam dan mendatangkan lebih banyak dosa dgn kata mengata diantara pihak2 yg memberi comment. Apakah tujuan sebenar benarnya mencari kebenaran atau kemenangan?"

Wallahuallam.

Daripada Eny Yusnizar Abdullah


Daripada: Abu Al-Fateh Siddiq Nasir

"In case kalau kak dina masih x perasan lagi..dalam video penjelasan beliau ustaz don beritahu awal2 lg (video penjelasan tu dikeluarkan lebih dulu lg dr status kak dina yg kontroversi itu), ustaz don dah beritahu kalau ada apa2 persoalan, nak berhujah nak berdalil, nak minta penjelasan, pintu bilik dia s3ntiasa terbuka. Sila call dan buat temujanji, boleh jumpa empat mata, boleh "berdiskusi" dengan betul.

Kalau kak dina boleh tengok video ustaz don sekerat2 yg org x dikenali buat, apa kata saya cadanhkan akak utk tengok video penjelasan ustaz don itu juga.

Kotlah kalau akak tak perasan, saya nak bagitahu, itulah adab nak bertanya kepada ulamak. Jumpa empat mata.

Kita bukan ustaz, dan kita bukan kawan rapat ustaz sampai nak tanya hal2 agama takat main sms2 je, atau IM, atau email. Apatah lagi bila ada isu macam ni.

Pernah dengar tak cerita seorang ulamak yang mengatakan:

"Ilmu itu didatangi, bikan mendatangi".

Kisahnya macam ni, ada seorang khalifah yg mempunyai permasalahan agama. Dia menghantar utusan kepada seirang ulamak utk memanggil beliau ke istana utk khalifah bertanya kepada beliau ttg masalah agama tersebut, swdangkan ulamak tersebut menetap di dalam kawasan yg dekat dengan istana beliau.

Ulamak itu tak pergi ke istana.

Bila khalifah bertanya kenapa, ulamak itu menjawab bahawa ILMU ITU DIDATANGI BUKAN MENDATANGI.

Saya rasa saya bukan khalifah kepada mana2 kerajaan. Dan saya rasa kak dina pun bukan.

Dan konfem betul kita bukan ulamak.

Kalau khalifah dituntut beradab utk bertanya, apatah lagi kita kak?

Mudah2an Allah mengurniakan kepada kita semua khususnya umat islam dengan adab yg mulia".

Ameen.

Wassalam.


Daripada Cahaya AlMajid:

Salam. Macamtulah nasib bagi mereka-mereka yang berikhlas diri untuk menyampaikan kebenaran, selalu kena fitnah. Walauapa pun kepada Ustz Don..jangan terganggu dengan 'langau' ini, kerana sifatnya hanya menabur 'kuman' diatas makanan agar manusia terjangkit dengan kehendak 'penyakit hati'. Jangan kerena 'langau seekor' tu..kita melatah...biarkan agar binatang lain menjadi pemangsanya..

Daripada: Iwan Kanobi

Saya ni dari kerakyatan singapura dan saya sokong ustaz don. Saya harap ustaz don dpt meneruskan perjuangannya demi agama kita pada masa yg akan dtg. Kita orang singapura percaya yg ustaz don mempunyai ilmu yg mendalam dan sering di hormati di segani oleh rakyat singapura kerana ilmu agamanya yg luas. Kami sentiasa menyokongmu ustaz!!!
Allahhuakhbar... Allahhuakhbar... Allahhuakhbar...

Daripada: rakan Sekolah Wardina

Diamlah Wardina. Kalau bukan pasal isu Ustaz don ni, mmg kau ni jenis mcm ni sejak sekolah lagi. Angkuh dan sombong. Dah pakai tudung tapi hati dan mulut tak ditudungkan...tetap mcm dulu. Nak hijrah, hijrah semua. Dahla masa sekolah dan zaman remaja bnyk hati kau sakitkan dgn percakapan kau tu. Dah tua pun buat jugak? Kena tegur pun meroyan. Ni daripada orang yg kenal kau....always think you are better than anyone. Ingat sejarah hidup kau dulu pun dahsyat. Jadikan itu iktibar dan pengajaran. Jgn kau caci dan aibkan orang lain walaupun org tu sesat. Doakan dan tegur baik2. Sebab kau pun pernah sesat jauh dulu. Tu pun takleh ditegur. Jgn mcm hebat sangat. Memalukan la kau ni

4 comments:

  1. Wahai dik Sofiah Jenglot, nasehat abang kalau ilmu setakat sejengkal jgn coba menyeluk pekasam nanti terbakar kaki

    ReplyDelete
  2. Dah puak pas anggap dia setazah ,terus yakin setazah betul

    ReplyDelete
  3. Utazah segera no 2 selepas utazah Abby...

    ReplyDelete
  4. Fadlullah Wilmot was and still Anwar's best friend??

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.