Tuesday, April 15, 2014

Penyokong Pas Tampil Mempertahankan Tindakan Md Said Pertikai Azan Dan Tahrim


Umat Islam di Malaysia tentunya agak terperanjat dengan apa yang terjadi di Pasir Gudang apabila seorang umat Islam bernama Mohd Said bin Mohamed Jaid 56, telah membuat laporan polis kerana tidak tahan dengan penggunaan pembesar suara ketika melaungkan azan di masjid atau bacaan ayat suci Al-Quran yang dikatakan mengganggu kehidupannya.

Media sosial dihujani dengan pelbagai kritikan kerana sebagai individe yang beragama Islam pasti terkejut dengan satu laporan polis tersebut. 

Hanya berbeza fahaman politik mereka sanggup membenci Institusi Masjid kerana Masjid tersebut bukan dalam kawalan parti yang kononnya memperjuangkan Islam(Pas) yang tersebar baru-baru ini. 

Seorang penyokong Pas yang menyamar sebagai AJK Masjid berkenaan tampil mempertahankan tindakan Mohd Said membuat laporan Polis.

Hari ini, satu artikel yang kononnya ditulis oleh seorang penduduk di kawasan kejiranan masjid itu. Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai Jemaah Masjid Perjiranan Pasir Gudang menerangkan punca sebenar kejadian itu berlaku. Jom baca penerangan beliau dibawah:

Assalamualaikum

Mungkin sebahagian dari saudara2ku telah mengetahui isu report polis yang dibuat oleh En Md Said ( yg tersebar di FB dan Wassup ) tentang Tarhim dan Azan yang terlalu kuat oleh Masjid Perjiranan 9. Taman Air Biru. Pasir Gudang sehari dua inikan?

Saya rasa terpanggil untuk menerangkan isu sebenarnya apa sebab perkara ini terjadi :

Beliau adalah seorang jemaah yang amat istiqamah solat berjemaah di Masjid itu. Sebelum ini beliau dan sebahagian dari jemaah masjid telah memaklumkan dengan AJK Masjid tentang bacaan Tarhim sebelum solat dan siri2 ceramah fardu ain yang pancarkan keluar masjid melalui 15 biji corong speker terlalu kuat sehingga terganggu anak-anak kecil yang hendak tidur, orang-orang tua yang sakit hendak berehat, anak-anak sekolah yang hendak ulangkaji pelajaran dan kaum-kaum ibu yang hendak solat.

Beliau bukan anti azan sebab sekuat manapun bacaan azan hanyalah sekitar 5minit sahaja, tetapi jika Tarhim dan siri2 ceramah sudah tentulah mengambil masa yang agak panjang terutamanya ceramah Haji yang adakalanya mencecah pukul 11malam.

Cuba kita bayangkan dengan jarak rumah kariah ada yang 10meter sahaja dari corong speker akan melalui perkara ini hari-hari......nak mengadu takut dikatakan Anti majlis ilmu....Anti Masjid....maka terpaksalah tanggung selamanya perkara ini biarpun Solat kaum ibu terganggu, anak2 kecil tak lena tidur, orang2 tua yang nak berehat, anak2 sekolah yang nak study dan lain2 lagi.

Perkara ini telah ditegur oleh Pengarah Jakim Dr Ismail Ibrahim dari tahun 2002 lagi tetapi masih ada lagi Masjid yang tak ambil kisah. Jika dulu kita dikampung-kampung jarak rumah yang agak jauh, pak bilal baca Tarhim kita seronok sebab didengari sayup-sayup aje, tapi tidak sama dengan suasana diTaman2.

Rasullah pun pernah menegur sahabatnya yang membaca Al Quran didalam masjid dengan suara yang kuat, apatah lagi jika siap guna 15 biji speker yang dihala kerumah Md Said ? sudah pasti menganggu jemaah yang lain. Fikir-fikirkanlah

Mohon ampun dan maaf jika pencerahan yang
saya berikan ini ada menyentuh mana-mana pihak.

Wassalam.

~Jemaah Masjid Perjiranan Pasir Gudang

Mungkin pencerahan ini masih tidak dapat diterima oleh sesetengah orang. Apapun, marilah kita bersangka baik terhadap pakcik Mohd Said, kata penyokong Pas.

Menurut jemaah Masjid berkenaan Md Said bertindak demikian kerana parti yang disokongnya tidak dapat menguasai masjid ini. Tuduhan 15 corong speaker yang dihalakan ke rumahnya adalah satu pembohongan,"kata ahli jemaah Masjid.



6 comments:

  1. cuba ambik gambar betul tak ada 15 speaker.

    ReplyDelete
  2. banyak pelajaran dapat diambil dari kisah ini.
    1) pihak tidak senang dengan bunyi suara kuat dari masjid:
    a) benarkah pihak jakim sudah membuat teguran? apakah butir perkara yang ditegur tersebut.?dan kenapa tiada respon dari pihak masjid?
    b) alasan bising dibuat aduan polis itu hanya waktu subuh sahaja. kenapa penjelasan diatas menyatakan waktunya jam 1100 malam?
    c) apakah 15 buah laud speaker itu wajar bagi masjid dalam sebuah taman sahaja?
    d) umumnya loud speaker itu untuk laungan azan dan pengumuman kematian sahaja. adakah di masjid ini digunakan untuk tujuan lain2 lagi?
    2) pihak pengurusan masjid pula.
    a) adakah diadakan mesyuarat untuk menyelesaikan rungutan2 bunyi bising dari masjid yang mendatangkan ganguan kepada penduduk setempat?
    b) apa perlunya bacaan Al Quraan dan kuliah agama menggunakan laud speaker? bukankah internal speaker itu lebih sesuai ?
    c) tidakkah orang yang membaca AlQuraan tadi menyedari suaran bacaannya menggangu aktiviti penduduk dalam taman berhampiran masjid itu? tidakkah terasa perbuatan sebegitu seolah2 hendak menunjuk2 pula?
    d) tidakkah kita berangapan bahawa si pengadu tadi sebenarnya sudah kehabisan ikhtirnya untuk membetulkan keadaan sehingga sanggup membuat lapuran polis?
    walau apa pun ....adalah lebih baik masaalah sebegini diselesaikan dengan jalan bertemu muka, berbincang dan ambillah pendapat yang dipersetujui ramai.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum tuan puan brothers n sisters...

    Bersifat terbuka lah hendaknya kesemua kita...

    Benda bagus memang bagus...malangnya ada 'tidakbagus' di dalam 'bagus' tersebut disebabkan menentang Sunnatullah itu sendiri.. ...

    Kita manusia terbaik ciptaan tertakluk kepada pancaindera termasuk Telinga....Sunnatullah telah menetap tahap "Decibel" yang nyaman dan aman untuk telinga manusia. ...

    Sekiranya kurang alamat tak dengar lah bijik bendanya ....sekiranya eksessif maka jadi LABANG/PEKAK adanya pon tak dengar lah bijik bendanya.....

    Kalau bunyi speaker dah macam bawah bunyi injin jet kapal terbang 747 lama lama LABANG ler jadinya...

    Bodohnya dan biol nya Ajk Masjid tak belajar Sains Pengurusan Telinga yang effective....

    ...abu ahmad. ...

    ReplyDelete
  4. OI anon 2.37 & 3.49pm, nampaknya makin ramai si ekoq-ekoq PENGGANASBANGKAIBABI Red Bean yg. ditaja puak SYAITAN Barat-Zionis dan DAPBANGKAIBABI, termasuk MENYAMAQ guna nama Melayu/Islam & bahasa Islam (sebut Kalimah ALLAH lagi), sedg. MENGAMOK mcm. ANJING KURAP GILA!

    Lepas tu puak SYAITAN ni siap nak MENGKAPIRkan umat Islam pula!

    PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI yg. BODOH mcm. KERBAU!

    ReplyDelete
  5. BANGSAT betul si PASPENJILATKAPIRDAPBANGKAI ni! Aku syak habis ulama-ulama TULEN dlm PAS diBUNUH seorg. demi seorg - disyaki diracun, termasuk yg. boleh sebabkan lemah jantung/kanser dsbnya - oleh si KAPIRDAPBANGKAI/PKRPELIWAT (yg. merupakan ejen Barat-ZIONIS dan racun kimia utk sebabkan kanser/lemah jantung adalah MO biasa Barat-ZIONIS)!

    Sebenaqnya, di Tanah Melayu ini, puak KAPIR GAY/PORNO, Kristian Zionis serta PENYAMAQ Islam PKRPELIWAT/DAPBANGKAI sbg. ejen puak Illuminati/Freemason Barat-ZIONIS ini, sedg- mempergunakan sbg. senjata DAJAL mereka, golongan Melayu/Islam LIBERAL/GAY, dlm PKR/PAS/UMNO utk. MEROSAKKAN perjuangan amat BERANI Islam/Melayu, terutamanya lawan MUSUH-MUSUH Islam/Melayu [puak Illuminati ditubuhkan dan dikuasai puak ZIONIS yg. ingin menubuhkan Satu K'jaan Dunia (New World Order) - bertuhankan Syaitan, di mana kebebasan individu adalah mutlak]!

    ZIONIS paling DAJALRothschild, (Soros, Murdoch, Rockefeller dll, juga adalah dari geng Rothschild) - yg. juga menubuhkan IsraHELL dgn. membunuh dgn. amat kejam secara beramai (Genocide) Bumiputera Islam Palestin, dan disyaki memulakan perang Dunia Pertama dan Kedua, serta membunuh Tsar Russia dan seluruh keluarganya, Pres. Lincoln, Kennedy, Allahyarham Pres. Yasser Arafat dll, dan merupakan dalang di belakang 9-11 itu serta perang BUAS yg. akan berterusan sekarang ke atas Dunia Islam yg. kaya minyak-gas, serta menjadikan Israel kuasa Nuklear, yg. paling bahaya ke atas Dunia Islam (lihat di http://www.blissful-wisdom.com/rothschild-sponsored-zionism-world-banking-control-and-israel.html , Rothschild sponsored Zionism, World Banking Control, and Israel, by Bill Woollam , dan di http://ascendingstarseed.wordpress.com/2013/09/29/hitler-was-a-rothschild-and-so-was-his-daughter-angela/ , Hitler Was A Rothschild And So Was His Daughter Angela, Posted on May 8, 2013 by Dublinsmick)!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  6. apa2 perkara pun baik dalam agama sekalipun janganlah diambil mudah. andai anda buat bunyi kuat tak tentu masa maka orang tentu marah. janganlah mengamal ekstrim dalam agama. nanti pahala yang diharap dosa pula mendatang. azan tu tempik lah kuat2 pun orang tak kisah. tapi aktiviti lain tak payahlah menayang2 pula. orang tau makmum kareah tu semua alim2 belaka.

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.