Wednesday, April 16, 2014

Video Ustaz Don Daniyal Dedah Kenapa Wardina Kecam Dirinya






Semalam Wardina atau nama sebenarnya Safiyyah Fadlullah Wilmot, 35, menggunakan media sosial menghentam Ustaz Don Daniyal dengan memuatnaik video yang telah diedit kononnya dikatakan tidak membuat rujukan terlebih dahulu sebelum membuat ceramah.

Hari ini Ustaz Don Daniyal tampil untuk menjawab segala tuduhan yang dilemparkan oleh Wardina 
Fadlullah Wilmot terhadap dirinya.

Ustaz Don mengatakan adalah tidak adil dengan memuatnaik video yang telah diedit daripada ceramah-ceramahnya kemudian menggunakan video tersebut untuk menghentam dirinya.

Menurut Ustaz Don, Wardina pernah membuat kenyataan supaya pemilik media sosial supaya tidak memuatnaik perkara-perkara yang dilarang melalui media sosial tetapi beliau sendiri yang melakukannya.

"Apakah niat sebenar Wardina memuatnaik video yang telah diedit sekerat-sekerat itu kemudian menghentam saya, adakah bertujuan baik atau sebaliknya, kebiasaannya video sekerat-sekerat ini hanyalah untuk tujuan propaganda", kata Ustaz Don

Wardina disarankan supaya berjumpa ustaz atau alim ulama bukannya menggunaka ustaz goggle, facebook atau twiteer. Apakah video itu menjadi satu dalil kepada Wardina untuk menghentam orang lain.

Ustaz Don saran supaya Wardina hadir dalam ceramahnya bukannya hanya mengambil daripada video sekerat-sekerat supaya wardina tahu sepenuhnya apa yang beliau inginkan sampaikan itupun jika beliau ikhlas.

Siapa yang buat video sekerat-sekerat ni, apa tujuannya selain daripada untuk tujuan propaganda, jika mereka ikhlas kenapa perlu edit video tersebut.

Saya juga tidak kata saya betul semua, saya manusia biasa dan semua manusia tidak sempurna tetapi ada orang yang memilih-milih dalam menghentam jika orang itu tidak dalam ahlinya atau sekutunya. Mungkin saya selalu kerap keluar di TV Alhijrah menyebabkan ada orang yang tak senang duduk. Saya Redha dan saya buat dengan penuh ikhlas.

Ustaz Don hairan kenapa wardina memilih individu untuk dihentamnya, apabila kafir menghina Agama Islam kenapa Wardina diam.

Saya tak kenal pun dengan orang yang buat video itu, tak kan saya tak buat rujukan dalam setiap ceramah saya. Sebagai seorang penceramah sudah semestinya saya membuat rujukan terlebih dahulu sebelum membuat sebarang ceramah.

Saya tak pernah cari pasal dengan sesiapa pun, antara bahan rujukan saya tentang Bani Tamim adalah saya membuat rujukan dengan Ustaz Badlishah.

Pendapat dan teori memang ada dikalangan ulama mengikut hadis-hadis. 

Saya teringat satu kisah Juraij yang telah difitnah oleh seorang pelacur yang sangat cantik berkata, 'Jika kalian menghendaki, aku akan memberinya fitnah.'

Sebab utama Wardina mengecam Ustaz Don adalah kerana ada staf dalam TV Alhijrah yang tidak senang apabila ustaz Don mendapat surat jemputan ke United Kingdom dan staf tersebut mungkin ada sedikit sakit hati, kemudian staf tersebut dikatakan mengedit video itu dan meminta Wardina menghentam Ustaz Don Daniyal melalui video tersebut...Wallahualam...

Ustaz Don Daniyal menasihati, kepada sesiapa yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut mengenai ceramah saya sila berjumpa dengan saya, saya sentiasa menerima sesiapa sahaja dan pintu pejabat saya sentiasa terbuka dan bukannya dengan melihat hanya pada video yang diedit sekerat-sekerat kerana itu merupakan propaganda untuk menjatuhkan seseorang.

Selepas ini jika ada lagi orang mempertikai ceramahnya Ustaz Don tidak akan menjawab lagi kerana ini akan mengundang pelbagai persepsi negatif.

115 comments:

  1. SYUKUR ALHAMDULILLAH dgn. jawapan TEGAS Ustaz Don kita ini!

    Memang sibuk saja si BETINAPENJILAT PKRPELIWAT ni! Yg- puak GAYPELIWATPKR tak pula dia hentam! Setakat mana ILMU dia ada nak kutuk ceramah Ustaz Don (yg. menarik ramai anak muda Islam/Melayu - jadi sgt. dibenci MUSUH Islam/Melayu - spt. mereka membenci Ustaz Kazim)! Sedgkan kita ada MUFTI/JAIS/JAKIM/YADIM/MAIS/JAWI dsbnya! Esok mungkin si BETINAPENJILAT PKRPELIWAT ni akan kutuk Ustaz Kazim pula tak?! PI BERAMBOS!

    nya makin si ekoq-ekoq PENGGANASBANGKAI Red Bean yg. ditaja puak SYAITAN Barat-Zionis dan DAPBANGKAI, termasuk MENYAMAQ sbg. umat Islam atau guna nama Melayu/Islam, bahasa/pakaian Islam (sebut Kalimah ALLAH lagi), sedg. MENGAMOK mcm. ANJING KURAP GILA!

    Lepas tu puak SYAITAN ni siap nak MENGKAPIRkan umat Islam pula!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).


    ReplyDelete
    Replies
    1. Apehal kait mengait dgn pkr lak ko ni gila agknye ko igt ustz don daniyal skg umngok..tgkla sape gurunya

      Delete
    2. Ni mesti macai mamak pedukang ni. Bahasa mcm musibat. Apa kena mengena politil dlm kes ni tak tau. Sakai xdak akai. Phuii..

      Delete
    3. Bodohnye ko nih.. kait politil lak...

      Delete
    4. Bodohnye ko nih.. kait politil lak...

      Delete
    5. Ustaz don xsebut pun nama wardina...... ustaz don kata kt umum... hmmm

      Delete
    6. merasakan diri hebat dengan perkataan yang menggambarkan diri sendiri.....moga Allah merahmati kamu

      Delete
    7. a'ah mcm org SAKIT JIWA PULAK Ak tgk ko nie...giler masuk tampoi lah!

      Delete
    8. Tiba2 plk g politik... Hahaha

      Delete
    9. Ehh ehh xde ribut xde hujan xpasal2 pkr.. aku bace penulisan ko kat atas tu je.. sbb aku dah nampak kebodohan dan kebabian ko.. macai musibat mana pernah guna otak bila bercakap.. so wat penat je baca komen babi ko yg babi ni sampai habis..

      Delete
  2. Makcik Belacan ni pun orang Islam jugak ka?
    Tak pernah nampak ciri2 orang Islam pun!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak Cik Belacan ni sayang Tanah Watan..Dia ada ciri Khali ibni walid....berani...hang Qalam qabut apa ada? Mengomen ada la...

      Pun. .

      ...abu ahmad. ..

      Delete
    2. Yup .. guna perkataan belacan menghina orang pun sama juga. Tak nampak pun ciri2 Islam.
      Islam belacan saya tak tahu lah pulak. Hormatilah kedua2 Ustaz Don dan Wardina. Its not that idifficult.

      Delete
  3. Who the hell gives a damn about
    wardine??! She is like.... nobody.

    Ustaz Don tu disegani orang warak ada ilmu Agama. Jauh beza la dengan Wardina yang igant dia pandai sangat. Baru pakai hijap ingat dah tera agama... pidahh... nyampah aku. Never liked her dramas anyways... over laa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum
      ustaz don ni benar2 Islam ke?
      sila buat solat istikharah utk tahu siapa dia..
      Maha Suci Allah Yg Maha Mengetahui segala yg tersembunyi.

      Delete
  4. Pandai je cakap ustaz tak buat rujukan bila bagi ceramah..aku rasa wardina yg tak buat rujukan bila nk menghentam org..stakat rujuk video sekerat-sekerat tu..budak sekolah rendah pun boleh bantai cakap camtu..cuba rujuk ceramah tu dari mula sampai habis..kalau xpuas hati lagi rujuk ustaz sendiri..ni padahnya bila memandai-mandai...macam lagu DATUK HATTAN dan WARIS..kalau tak tahu jangan kau memandai-mandai..

    ReplyDelete
  5. PIRAH..DULU KAU NI PELAKON..XDALAH SENONOH SANGAT..TERSELAK SANA-SANI..TERANGKAT SANA-SINI..PASTU BERUBAH BERHIJAB..BAGUS LAH..YANG TAK BEST NYA BARU BERHIJAB DAH BERCAKAP MENGALAHKAN MENTERI DAN MUFTI..NI BUKAN SKRIP LAKONAN..SUKA-SUKA KAU JE KECAM ORANG SANA-SINI..PI BELAJAR DULU SAMPAI KHATAM..BUKAN PANDAI CAKAP JE..SANA-SINI TAK BETUL..TU NAMA DIA MEMANDAI-MANDAI!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong bro,Baru kena tudung dua Tiga hari dah pandai nak hentam orang pergi dptkan sijil support dulu Baru kritik orang maà barua pkrdapig

      Delete
    2. Bulu Apom Wardina agak agak Kaler apa? Kerinting ka atau lurus?


      Aku ingat dia ni SYOK kat ustaz Don !

      Delete
    3. Aku pun agak dia syok kat ustad Don juga.

      Delete
  6. So..... wardina kena ulas Dan komen... U ni dah kena syndrom ober-perasan. Jgn ingat u hv many media fans. U dah pandai sangat.

    ReplyDelete
  7. Masa video Stopa Ali didedahkan oleh puak pkr Wardina meminta agar jangan percaya video dlm media sosial tapi kenapa Wardina ambik video dimedia sosial kemufin hentam ustaz Don

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa? Wardina tontonan Stapa? Kaki video juga Wardina ni.....ki ki ki

      Delete
  8. Aku suka cara ustaz ni. Merendah diri, tenang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah tidak memandang rupa tapi niat dlm hati. Semoga Allah mengangkat darjat ustaz Don.

      Delete
  9. Baru pakai tudung dah rasa cukup pandai dalam hukum Islam , semua dia balun cuma Anwar sahaja dia tak balun...

    ReplyDelete
  10. assalam.... takyah la kita kutuk org ni dan org tu sbb takdak pekdah..... ini urusan antara wardina dan ustaz don sahaja...... mari kita ramai2 berdoa kpd Allah swt supaya mereka berbaik2 semula, inshaAllah......

    ReplyDelete
  11. Saloute to Ustaz Don!

    ReplyDelete
  12. Wardina
    Suka tgk paha dia yob !
    Buleh bengkok adjustable spanar teman dibuatnya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm. Bole JILAT anu dia...WAAANGI

      Delete
  13. waidina jadi macam tu sbb sel otak dia tidak behubung antara satu sama lain. orang lain minum susu ibu ko pulak terlampau minum susu lembu ha sekarang kau dah berfikir mcm lembu, silap ari bulan badan ada bau lembu.

    ReplyDelete
  14. Ya Allah jagalah bahasa anda...sungguhpun Wardina berbuat salah bukan anda yang patut mengherdik dengan kata-kata yang tidak mencerminkan agama anda...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya. Setuju. Jika tak dapat belajar menghormati Wardina, sukar juga bagi orang sebgini menghormati Ustaz Don

      Delete
  15. Salam. Macamtulah nasib bagi mereka-mereka yang berikhlas diri untuk menyampaikan kebenaran, selalu kena fitnah. Walauapa pun kepada Ustz Don..jangan terganggu dengan 'langau' ini, kerana sifatnya hanya menabur 'kuman' diatas makanan agar manusia terjangkit dengan kehendak 'penyakit hati'. Jangan kerena 'langau seekor' tu..kita melatah...biarkan agar binatang lain menjadi pemangsanya..

    ReplyDelete
  16. Aku pernah tersempak ngan minah nie kat melawati..terkejut gak aku tgk dia pakai seluar jogging sendat sampai atas..pastu pakai tudung...aku confused maa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seluar sendat? Tang bahagian APOM dia nampak TUNDUN tak?

      Tu makna nya Wardina sedang BERSEDEKAH...bagi yang faham ler. ..

      Delete
  17. Aku pernah tersempak ngan minah nie kat melawati..terkejut gak aku tgk dia pakai seluar jogging sendat sampai atas..pastu pakai tudung...aku confused maa..

    ReplyDelete
  18. Saya respect Wardina sebab walaupun dia dulu anak seni, tapi perubahan dia jauh lebih baik daripada kita2 ni. Keinginan dan keazaman dia untuk terus belajar ilmu agama sangat kuat. Jadi tak perlulah kita nak menyebut tentang kisah silam orang lain. Apa salahnya dia menegur benda yang betul. Rasanya Ustaz Don perlu ambil perhatian atas teguran2 itu. Dr Maza pun pernah tegur pasal Bani Tamim tu. Bukan masalah taknak tegur orang kafir. Kalau orang kafir yang hina islam, dah sah2 dah dia tu memang kafir. Ini hal dalam agama kita sendiri. Sekurang2nya Wardina ni tampil untuk menegur berbanding sesetengah orang tu yang tak tahu apa2, terima bulat2 jer. Yang salah tetap kena tegur. Sabarlah Wardina, biasalah nak dekat2 akhir zaman sekarang ni kalau kita cakap benda yang betul, orang akan hentam kita balik. Orang yang taknak menyatakan kebenaran, yang jaga periuk nasi sendiri, orang tu la yang dianggap baik dan alim. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. menegur tak salah, tapi sumber tu adalah daripada video yang di edit..jelas dah ustaz cakap tu, face to face...cara menegur pun tak betul

      Delete
    2. Niat yang baik tapi cara tak betul tak bulih juga... Bab nie teman lebih setuju dgn Ustaz Don. Jangan main sedap mulut jer... Ada adab dia... bukan main hentam keromo... Hujan biar bersandar bukan main atas angin ataupun persepsi. Jika ada selisih pendapat sewajarnya membuka pada perbincangan buat mencambah ilmu.. Bukan menghentam...

      Delete
    3. Niat yang baik tapi cara tak betul tak bulih juga... Bab nie teman lebih setuju dgn Ustaz Don. Jangan main sedap mulut jer... Ada adab dia... bukan main hentam keromo... Hujan biar bersandar bukan main atas angin ataupun persepsi. Jika ada selisih pendapat sewajarnya membuka pada perbincangan buat mencambah ilmu.. Bukan menghentam...

      Delete
    4. Niat menegur elok... tapi cara kurang baik. Menegur dikhalayak ramai adalah menghina,menegur secara diam dan berilmiah barulah ikhlas. Kenapa la tak pergi jumpa bertanya? Kenapa nak dihebohkan benda yg kita pun xtau benar atau tidak? Adakah Wardina Ahli di dalam Hadis? Kenapa tidak ruju' dulu pada ulama2 pengkaji hadis sebelum nak cakap ustaz Don sebar Hadis palsu? Hmmm....

      Delete
    5. Niat menegur elok... tapi cara kurang baik. Menegur dikhalayak ramai adalah menghina,menegur secara diam dan berilmiah barulah ikhlas. Kenapa la tak pergi jumpa bertanya? Kenapa nak dihebohkan benda yg kita pun xtau benar atau tidak? Adakah Wardina Ahli di dalam Hadis? Kenapa tidak ruju' dulu pada ulama2 pengkaji hadis sebelum nak cakap ustaz Don sebar Hadis palsu? Hmmm....

      Delete
  19. Memfitnah itu berdosa dan dia ni terlibat dalam iklan susu. Saya dah cadangkan pada keluarga saya supaya jangan beli sebagai protes orang yang suka memfitnah.

    ReplyDelete
  20. Duhai anon 9:45pm,apa benda yg kau tak faham psl Bani yg kau perlu rujuk Dr Maza? dah kau tau dia tolak kasyaf/ilmu laduni dlm Islam,smpai kiamat pun dia takkn reti psl Bani Tamim,Imam Mahdi etc. Tanya psl hadith pun bercanggah sohih tak sohih dgn Fathul Bari masa aku hadir Seminar Pemurnian Aqidah di kg Bukit Mengkuang,BM(IQ) 2004@5 dulu. Bertanyalah kamu ttg sesuatu dgn AHLInya!!!

    ReplyDelete
  21. Lebih manis jika teguran dipanjangkan terus ke pihak Ustaz Don. Teguran di media public lebih menonjolkan kritikan. Yg ditegur dan menefur mwndapat aib. Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju...menegur ada caranya...jgn sampai mengaibkan...jumpa sendiri atau pon privte mesage sebab wardina ada acces yg besar dlm industri utk berjumpa org sebegini....

      Delete
    2. Saya setuju..baik bertanya dgn ustaz don sendiri utk kesahihan daripada hentam di media..kerana akan menimbulkan keraguan dan kekeliruan kepada org ramai

      Delete
  22. Itulah peragai ustazah celop,elok la pindah p Australian cepat cepat..taubat la byk byk

    ReplyDelete
  23. come on la wardina. I thought You are better than this but I was wrong nampak gayanya.. apasal tetiba macam kurang waras plak wahai wardina?. Adakah sudah terkena virus "politik melebihi segalanya..?"

    ReplyDelete
  24. Cpt2 taubat n mohon maaf dari ustaz don daniel

    ReplyDelete
  25. Blahh Laa luu..pompuan!!!! Ustaz Don teruskan dakwahmu..

    ReplyDelete
  26. Video ustaz Don ni telah lama di buat.. sebelum beliau pergi ke UK.. bukan khas untuk Wardina..

    ReplyDelete
  27. Ustaz Don nampak macam defensive sangat. Rasanya tak salah kalau menerima teguran dengan hati terbuka. Buat apa menyampaikan ilmu yang tak tahu salah atau betul kerana ianya akan mengelirukan orang khususnya yang jahil yang suka terima bulat-bulat. Bukan apa, tak cukup kalau sekadar jadi ustaz cari makan jer. Kalau betul dia tu seorang yang alim, ada banyak lagi benda yang dia wajib sampaikan/ tegakkan. Bukan sekadar menyampaikan perkara-perkara yang dia sendiri tak tahu salah atau betul.

    ReplyDelete
  28. Aku tengok video ni, dia macam banyak nak menghentam si pembuat video dan Wardina. Sepatutnya dia sangkal la video tersebut dengan memberi jawapan yang lebih kukuh berserta sumber rujukan. Bukan sekadar beritahu dia merujuk kepada Ustaz Badlishah. Tengok contoh Ustaz Azhar Idrus, kalau dia menyampaikan dakwah, siap sebut nama kitab-kitab untuk rujukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da tgk video dari awal smpi abis.? Bukan video sekerat2 tuh yg penuh... baca lu baru sembang...

      Delete
  29. Apa niat Wardina mengkritik Ustaz Don secara terbuka di laman sosial, jikalau niatnya baik dia tak akan lakukan macam ni, dia akan berjumpa dengan ustaz Don dan meminta penjelasan tapi mungkin niatnya lain kot

    ReplyDelete
  30. saya rasa sebagai ilmuan agama, tak perlu cepat terlatah dgn kritikan...
    bagus dah ada org kritik, syukur kita patutnya.... insyaallah utk kebaikkan... tak nampak pun yg negative... hanya perlu jelaskan hal kedudukan sebenar.... saya seronok dn kedua2 tokoh ini... tp saya sedih kalau timbul konflik yg sedemikian rupa

    ReplyDelete
  31. Sekarang ni Wardina cuma meminta pendapat para ulama berkenaan video yang diedit tu. Bukannya Wardina membuat video untuk menghina atau mengaibkan. Aku rasa tak salah tindakan Wardina. Dia pun selebriti. Ustaz Don pun selebriti. Jadi, bila ada orang menyebarkan video tu, dia hanya meluahkan pandangan dia. Bukannya dia hina Ustaz Don tu tak betul. Tak perlu nak mengagungkan Ustaz Don sangatlah. Dia pun manusia biasa juga macam kita. Tak lari daripada melakukan kesilapan. Sebab tu lah Wardina mohon pandangan orang yang lebih arif. Aku rasa kalau orang faham apa yang Wardina nak sampaikan, tak jadi isu pun. Yang jadi kutuk mengutuk ni sebab tak faham sebenarnya. Lain kali baca dan faham betul-betul, jangan baca tajuk artikel je. Hal ni mudah jer sebab orang popular tegur orang popular, sebab tu isu jadi besar. Cuba kalau aku tegur Ustaz Don, orang tak kisah pun.

    ReplyDelete
  32. Susu yg wardina iklankan tu benar-benar macam apa yg dikatakannya ke?...atau hanya lakonan?...Jika Dia dah pakai dan terbukti macam iklannya ke?....jika tak bermakana dia berbohong menlalui iklan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ni aku sokong sebab otak dia sendiri tak berhubung

      Delete
  33. Rasanya wardina ikhlas meminta pendapat ulamak-ulamak berkenaan video yang diedit tu dan tiada niat untuk mengaibkan sesiapa. Kan wardina dah cakap, mungkin orang yang buat video tu khuatir dengan isi penyampaian ustaz. Mungkin ini ada hikmahnya supaya kita lebih berhati-hati dalam menuntut dan menyampaikan ilmu dan dakwah.

    ReplyDelete
  34. Haha lembu punya susu, sapi dapat nama , org lain wat video wardina yg kena hentam ... satu kampung jadi bodoh dok bergaduh ....wardina tak aibkan ustaz don pun, wardina juga tak menegur ustaz don, dia cuma meluahkan isi hati berkenaan video tu , kalau aku jd ustaz don ada baiknya aku buat satu video utk terangkan balik point2 dlm video tersebut ..

    ReplyDelete
  35. niat wardina baik. tapi caranya tak betul. sepatutunya jika ada apa2 kemusykilan boleh jumpa sendiri kan. bukan sebarluaskan di alam maya. harap waedinajangan jadi pelacur cantik yg boleh mendatangkan fitnah. gara2 post anda ujud pulak komen2 pro n kontra yg tak berkesudahan. dan untuk pengetahuan wardina orang di luar sana lebih bijak menentukan mana yg btul dn tidak. jgn ajar itik berenang. orang yg beriman dia lebih baik diam dr berkata2. orang islam mmg kena syg agama dia tp tak bermakna sayang tu perlu di laung2kan sedangkan perbuatannya pula sebaliknya. secara tak langsung anda membuka aib orang, orang buka aib anda. actions speak louder than words. buktikan anda benar2 sayangkan agama anda. dengan bertudung yg sempurna(labuh menutup dada), tidak menayangkan diri untuk tatapan umum untuk produk pelangsingan dengan berpakaian sendat, tidak bermesraan dengan suami untuk tatapan umum di program romantika(ini di komen oleh anak saya yg bertudung labuh yg katanya tak wajar berpelukan suami isteri utk tontonan umum) dan banyak lagi yg tak kuasa saya nak sebut. janganlah jadi gajah depan tak nampak tapi kuman seberang laut jelas kelihatan. walaubagaimanapun syabas anda menegur cuma minta maaf cara ana sangat biadap dan tidak seperti orang yg sayangkan agamanya

    ReplyDelete
  36. yang korang pi hentam wardina kate macam2 elok ke?? ukur baju di badan sendiri.. ilmu pon xde, duk sibuk ngate macam2 kat orang.. siapa kita untuk menghukum orang?? kalo kita fikir, mende tu x betol, bg nasihat. bukan lgi nk memburukkan orang lain yang menunjukkan kekurangan kita dalam gaya berfikir.. so, saling ingat mengingat antara satu sama lain..

    ReplyDelete
  37. Saya sokong wardina! Orang yang mengata wardina ni agaknya ilmu dah tinggi sangat kot. kalau berhujah tak perlu lah nak menyerang peribadi seseorang kerana kita tidak tahu siapa yang lebih mulia di sisi Allah. Sampaikanlah kebenaran walaupun ianya pahit.

    ReplyDelete
  38. Nak tegur pun biar bercara Puan Wardinar Acheh..bukan nak mengutuk tapi kalau baru setakat selak buku-buku agama dan rasa diri agak hebat dan merasai telah cerdik pandai tentang ugama Islam rasanya kalau saya la saya akan cermin diri saya sendiri dulu dan muhasabah diri saya di kelas dan tahap mana keilmuan saya ini..tapi saya bersangka baik sahaja kerna saya merasakan Puan Wardinar Acheh berkemungkinan telah menetap berpuluh tahun di Arab Saudi, Jordan , Mesir dan telah berguru dengan Ulama2 besar di sana sebelum membuat teguran begini pada Ustaz Don..hanya mereka yang berilmu melebihi tahap seorang ustaz yang berani menegur seorang ustaz ..tak gitu PUAN WARDINAR ACHEH heroin SCENARIO THE MOVIE.

    ReplyDelete
  39. Diamlah Wardina. Kalau bukan pasal isu Ustaz don ni, mmg kau ni jenis mcm ni sejak sekolah lagi. Angkuh dan sombong. Dah pakai tudung tapi hati dan mulut tak ditudungkan...tetap mcm dulu. Nak hijrah, hijrah semua. Dahla masa sekolah dan zaman remaja bnyk hati kau sakitkan dgn percakapan kau tu. Dah tua pun buat jugak? Kena tegur pun meroyan. Ni daripada orang yg kenal kau....always think you are better than anyone. Ingat sejarah hidup kau dulu pun dahsyat. Jadikan itu iktibar dan pengajaran. Jgn kau caci dan aibkan orang lain walaupun org tu sesat. Doakan dan tegur baik2. Sebab kau pun pernah sesat jauh dulu. Tu pun takleh ditegur. Jgn mcm hebat sangat. Memalukan la kau ni

    ReplyDelete
  40. Kami tak pernah marah en suhayl azmin..tapi bukan ke sekarang ni zaman teknologi..twitter ada, whatsApp ada , chat ada..semua itu kan Wardina boleh menggunakan nya secara terus kepada USTAZ DON..kita sudah tidak duduk di zaman batu Puan Wardina..ilmuan islam bersopan pertanyaannya pada semua pertanyaan yang memerlukan jawapan ...sebagai contoh Pernah Puan Wardina tanya kepada Anwar, Azizah dan Nurul Izzah perkara HUDUD yang tiada dalam persepakatan PR secara GLOBAL dan UMUM ..pastinya tak berani kan PUAN WARDINA... kerana PUAN Wardina amat cukup BERSOPAN DENGAN keluarga inikan...

    ReplyDelete
  41. Saya ni dari kerakyatan singapura dan saya sokong ustaz don. Saya harap ustaz don dpt meneruskan perjuangannya demi agama kita pada masa yg akan dtg. Kita orang singapura percaya yg ustaz don mempunyai ilmu yg mendalam dan sering di hormati di segani oleh rakyat singapura kerana ilmu agamanya yg luas. Kami sentiasa menyokongmu ustaz!!!
    Allahhuakhbar... Allahhuakhbar... Allahhuakhbar...

    ReplyDelete
  42. Pertama, saya mengharapkan satu penjelasan terbuka dan tepat dari Ustaz Don tanpa sebarang unsur pra-sangka atau elemen alih-tuduhan. Sebagai ustaz, kena lebih berhema dalam memberi penjelasan, tanpa tunjuk sebarang emosi. Mereka yang memberi komen, sebagai pengikut Ustaz Don, saya sangat mengharapkan mereka-mereka ini memaparkan pendekatan orang yang berlimu dengan menunjuk ciri-ciri yang mulia. In pasal agama, dan melibatkan personality agama dan pengikut kulian agama. Ada lebih baik permasalahan ini diuruskan secara private.

    ReplyDelete
  43. Siannya yg komen penuh dgn fitnah..korg ni pengikut dajal ka? Dajal ja ska dok fitnah n mngata buruk org lain..wardina tu brubah n Allah trima hijrahnya. .past is past..yg blagak mcm ustaz n ustazah aku kesian dgn korang. .seriusly mcm munafik. .ustaz Don xajar ke munafik tu apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang tau mana Allah terima hijrah Wardina Anmum ni

      Delete
  44. Pada saya inilah waktu yang amat sesuai bagi Wardina yang selalu menjadi HOS pada sesuatu rancangan TV yang di tonton oleh seluruh Umat agar dapat TV Al-Hijrah membuka satu lembaran baru kepada Wardina Menjadi Hos dalam satu sessi kelolan TV Al-Hijrah Wardina berSoal Jawab kepada Ustaz Don Daniyal tentang kesemua teori yang di persoalkan oleh Wardina di lama Sosial ini kerana segala bentuk pertanyaan akan dijawab terus dari hati ke mulut yang di keluarkan oleh kotak suara Hamba Allah..Ini bukan perkara laga-melagakan..tapi kebenaran yang di cari oleh Puan Wardina dapat di kongsi kepada semua umat Islam di Malaysia untuk menerima secara befikirnya seorang Insan ataupun hanya menerima sesuatu hujah itu tanpa berfikir sebagai seorang Insan yang dikurniakan ALLAH dengan keistimewaan AKAL...ini kerana jawapan yang baik dari persoalan yang dikemukan adalah dari ALLAH SWT dan mana jawapan yang kabur dan kurang menyakinkan adalah dari sifat kekurangan seorang Manusia yang hakikinya tidak siapa pun sempurna di Muka Bumi Pinjaman Allah ini..

    ReplyDelete
  45. Antara USTAZ ada lulusan dr mesir VS ustazah segera... mana maw pakai???

    ReplyDelete
  46. amboi yang komen punnn. mengkafirkan orang mengsyaitankan orang sesuka hati. siap kaitkan politik bagai. mencerca orang sana sini. kalau Islam guna la cara yang betul nak menegur. jangan emosi sangat naa. bahasa tu jaga. takda siapa lah nak ikut nasihat orang yang guna bahasa kasar ni.

    ReplyDelete
  47. Komen2 semua hummm so #malayfact

    well.. saya hanya mampu doa yang terbaek utuk wardina dan ustaz don. Semoga semua settle dgn leklok

    ReplyDelete
  48. Nak tegur pi la jumpa......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum sume. ...

      Teruskan berdebat..akhirnya....kamu akan jumpa TAMIM. ..apa kah TAMIM itu?

      Kamu semua sekarang adalah di NUSANTARA...siapa kah NUSANTARA itu? Dimana?

      Ya...Nusantara ada di mana? Dia bertakhta di PENTAS SUNDA! Pentas Sunda ....siapa kah Pentas Sunda itu?

      Asal usul....asal usul...

      .siapa kah Bani yang tinggal di sekeping Tanah Tua di Hujung Benua ini di Nusantara ..sehingga kini?

      Kamu dan aku lah BANI itu...Melayu. ....Bani Tanah Melayu...

      Tok nek kamu semua iaitu Nabi Ibrahim a.s. yang maqamnya ada di Masjid Ibrahim, Hebron di Bumi Kanaan. ..tahu kah KAMU KAMU semua bahawa Bumi Kanaan itu kembarnya Bumi Melayu ?

      Selami lah Rahsia Wujudnya Melayu..

      Itu belum lagi kisah Pemuda yang bawa Panji Hitam dari Timor...ingat pesan RASUL...





      Delete
  49. Hmm. ..Salam atas mu wahai bonda Siti Qatura...permata SUNDA ..

    ReplyDelete
  50. Rasanya ustaz don tak sebut pun nama sapa2..

    ReplyDelete
  51. Minta maaf yer, Ustaz Don ni kalau dia bercakap pasal qiraat, memang best dengar ceramah dia. Tapi kalau menyentuh bab lain seperti hadis dan feqah, mungkin dia perlu banyak belajar lagi. Orang yang beriman lebih baik diam daripada menyampaikan sesuatu yang tidak pasti sumber rujukan, yang kita sebagai penyampai pun tak tahu sahih atau tidak. Hanya akan mengelirukan orang-orang yang jahil saja. At least bila wardina beritahu secara umum, orang yang lain yang mendengar ceramah dia akan lebih berfikir dan tidak hanya menerima bulat-bulat.

    ReplyDelete
  52. Balik balik BANI TAMIN ..

    Siapa Bani Tamim tu?

    Dulu Ustaz Arqam tu pon hari hari zikir Bani Tamin. ..

    Ni timbul balik Bani Tamim...

    Ada kah Melayu itu Bani Tamim? Mungkin juga atau pun sebaliknya. .

    Bagaimana Allah swt menzahirkan lafaz Melayu? Melayu dizahirkan dari tiga huruf iaitu MIM LAM YA....

    Dari 3 huruf ini lahir nya MULIA...mana kah ayat Tuhan kamu yang ingin kamu dusta kan - surah ar rahman....

    Boleh kah kamu mengeluarkan lafaz Melayu dari selain tiga huruf ini...SubhanAllah tidak sama sekali...itu lah Takdir namanya...

    Jadi siapa kah Melayu dan kaitannya dengan Mulia tadi?

    Selami lah RAHSIA wujudnya MELAYU di sisi Allah swt. ....

    ....abu ahmad. ..

    ReplyDelete
  53. Belajar kat google 30% je ilmu dapat. blajar dgn ulama atau guru agama 99% ilmu dpt. Berlagak nak jadi ustazah konon..

    ReplyDelete
  54. haishh..wardina2..better pg sendiri dengar ceramah ustaz don tu..

    ReplyDelete
  55. dah baca tu sudah laa, jangan lah pulak kita nak fitnah dan memaki hamun dan berkata kata yang tidak elok, ingat sunah nabi

    ReplyDelete
  56. Salam. To both ustaz don and ustazah wardina, both of you do not reflect orang yang tahu agama. Both are glamorous individuals yang cuba cari pengaruh throug media. Saya rujuk kepada al quran dan hadis yang sahih. Saya tidak cuba cari human's support and popularity. Saya cari keredaan ALLAH yang maha mengetahui. Kalau betul sayang ALLAH, buat ceramah kepada golongan remaja on the polemics of ALLAH in the christian bible. Prepare these youths to defend the onslaught of modern day christians under the disguise of human rights. Wallahualam

    ReplyDelete
  57. ntah ape2 komen budak2 skg nie...ustaz pon sama. klu die btl2 seorg yg rendah diri..die tak akan hentam wadina jgk...setahu sy wdina hnya brtanya bkn nak hentam...ape lahhh...

    ReplyDelete
  58. saya salah seorang yg selalu mendengar ceramah ustaz don, tp selalunya ustaz don akan ckp macm ni bila dia nak sebut sesuatu hadis/dalil...'betulkan saya kalo saya silap'....jadi xperlu nk ckp ustaz don tu mcm tu..dia pun ckp kalo salah tegur je dia...

    ReplyDelete
  59. La yang p pecaya VIDEO EDIT bak pa..kata video tu besi..ke dia tak tau apa itu di EDIT..tengok yang versi penuh ngan versi edit ada bezanya kan..macam DAP permainkan ayat ayat quran sekerat sekerat tak pulak dia bising...

    ReplyDelete
  60. wahai anon April 16, 2014 at 11:09 PM : ada btul n ada yg xbtul anda ni...sila tgk balik, Xsemua uztaz dalami bidang ilmu yg sama..ada yg lebih bab / hadith / usul / feqah n so on....macam uztaz don ni die byk tang Sunnah Rasullullah S.A.W ... patutnya wardina 1 on 1 je dgn uztaz don,jgn public kan bnda ni even die betul ... Satu lagi..ingt dalil / hadith ni mcm buku sekolah 230 halaman ke? ingt satu jilid je ke? ko baca perabih pastu note down mana yg ko ckp uztaz don xbtul,baru la persoalan ko terjawab wahai wardina safiyah...

    ReplyDelete
  61. Wardina harap muka ja lawa tapi tak dak adap. Belagak pandai. Kail br panjang sejengkal rasa dia dah hebat

    ReplyDelete
  62. Wardina. Bnyk lg benda buleh tegur
    Tp apa brg kalau tegur yg x gemer. X dpt tumpang sekaki
    X cukup dia tegur, bwk laki pulak dah. Mamat tu pulak, mcm telur separuh masak jr. Tegur jugak la, tumpang glemer semangkuk dua.. bini dah glemer, laki bila lg ? Yer dok ???

    Aku bkn peminat ustad don pun. Tp aku minat apa yg dia smpikan. Benda2 simple mcm bacaan tajwid yg kerap kita terlepas pandang. Tahniah pada Don Penang tu

    Kalau ikhlas tegur, x war2kan kt internet. Kalau boleh jatuhkan air muka org, x ikhlas namanya. Lebih pd cr glemer laki bini. Oh mat telur separuh masak, jaga bini elok2 !!!
    MACAM PELAQ LAKI BINI

    ReplyDelete
  63. Jawapan Ustaz Don kpd Wardina ini juga tidak benar. Wardina meletakkan status "menegur" Ust Don pada 15 April 2014. Video yang dikatakan jawapan Ust Don kpd status FB Wardina ini telah dimuatnaik ke laman youtube pada 7 April 2014. Saya telah menonton video ini, tiada langsung dialog yang menyebut nama Wardina seperti yang ditulis oleh Sungai Rapat online. Boleh semak video tersebut di sini http://www.youtube.com/watch?v=EsXUOtI32WE

    ReplyDelete
  64. Kalau tak suka wardina ... tu hak masing masinglah... tapi subjeck yg dikatakan itu ada merit nya untuk diteliti. Janganlah terbawa bawa hikayat... lalu dikelirukan dgn yg benar. Jwb Don tak begitu konkrit...dalam dakwaan ceramahnya... didivertkan hal hal lain pulak.. Kami masih menunggu ulasan dalil yg sahih atas ceramahnya itu... agar tidak sesat lagi menyesatkan... Jawab please... jangan sembunyi sembunyi.... Jakim perlu menangani...

    ReplyDelete
  65. Aku pun nak ketengahkan hikayat Nur Muhamad.... boleh rujuk kitab. Memang ada Kitabnya... Apa apa yg ada berkitab tentulah sahih... ikut methology Ust Don dan Dr Dzul... ye tak ?

    ReplyDelete
  66. Banyak lagi kitab kitab berunsur Israelliyat.... bolih ambil sebagai pegangan... ada kitab.. bahasa arab lagi... kalau ikut methodologi... ada kitab saja bolih bersandar...

    ReplyDelete
  67. Ada satu kitab Anwarliat kitab baru warna jingga semua pakai

    ReplyDelete
  68. Ustad Don... lama ni... kami masih minta penjelasan yg konkrit....talian hayat dari Dr Zul pun bolehlah....kami masih menunggu....tapi biar sahih.... Dah baling batu jangan sorok tangan lah... pada pacik.. mak cik yg dengar ceramah tu... minta tangguh penerimaannya dulu .. tunggu sehigga 2 orang ini tampilkan dalil yg sahir... sementara tu bacalah hikayat Pak Pandr ke...Pak Kadok ke..atau musang janggut.... kitab juga..

    ReplyDelete
  69. Yang mana dok bela Wardina ni dah baca ke status BIADAP si Wardina yang kononnya dia hanya "menegur" tu?

    Kalau semua orang buat perangai biadap macam Wardina aku rasa lepas ni akan ramailah ustaz dan ustazah segera yang mana akan mewujudkan pemahaman agama sendiri yang kemudiannya terjadi ajaran sesat!

    ReplyDelete
  70. Ini bukan membela...Wadina..tetepi membela Islam yg suci... dari dinodai ilmuan yg cuba mengeruhkan dgn sumber yg tak jelas sahihnya,,, Kami mau penjelasan yg benar... jika benar isi ceramahnya sila tengahkan sumber yg sahih... jika terjadi kesilapan...maka terangkan ..agar tidak tersesat Umat... Anom 9:32.... jangan pandang ringan pada sebaran semberono ...hadis hadis yg blur statusnya... Amat biadab dan tidak amanah pada Islam...mika yg pembawa dan pendukong hadis yg tidak jelas sahihnya... HARAP FAHAM... TEGASAN PERLU agar sesiapapun lain kali tidak semberono menengahkan atau menyibarkan hadith hadith....

    ReplyDelete
  71. Kalau Wadina salah.... maka salah dan dia perlu berubah cara menegur...tapi itu tidak bermakna isu hadis yg diragui terjawab.... Ustad Don dan jemaah dia perlu menjelaskan kesahihan hadis yg diceramahkan agar tidak ada keraguan umat Islam. Harap disegerakan memaklumkan hal yg sabenar...

    ReplyDelete
  72. malas ta ku ingau (kata brunei sabah)...
    klu kata org utara plak... biaq pi mampuiii....
    nilai lah sebaik2nya pada yang mengkritik dan yang dikritik...
    dapat jawapannya kan..!

    ReplyDelete
  73. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka 2902 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA WARSITO,,di no (((085-342-064-735)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 1 JUTA RINGGIT , wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah... KI .JAYA WARSITO akan membantu
    anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
    butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: KI JAYA WARSITO DI NO: [[[085-342-064-735]]]


    ANGKA GHOIB: SINGAPUR 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB: HONGKONG 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB; TEXAS



    ANGKA GHOIB; TOTO/ MAGNUM 4D/5D/6D/



    ANGKA GHOIB; LAOS






















    KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka 2902 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA WARSITO,,di no (((085-342-064-735)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 1 JUTA RINGGIT , wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah... KI .JAYA WARSITO akan membantu
    anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
    butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: KI JAYA WARSITO DI NO: [[[085-342-064-735]]]


    ANGKA GHOIB: SINGAPUR 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB: HONGKONG 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB; TEXAS



    ANGKA GHOIB; TOTO/ MAGNUM 4D/5D/6D/



    ANGKA GHOIB; LAOS

    ReplyDelete
  74. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















    Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI


    ReplyDelete
  75. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka [0388] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI PRANA LEWU,,di no (((085-342-064-735)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 730 JUTA , wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah... KI .PRANA LEWU akan membantu
    anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
    butuh angka togel 2D ,3D, 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: KI PRANA LEWU DI NO: [[[085-342-064-735]]]


    ANGKA RITUAL: TOTO/MAGNUM 4D/5D/6D



    ANGKA RITUAL: HONGKONG 2D/3D/4D/



    ANGKA RITUAL; KUDA LARI 2D/3D/4D/



    ANGKA RITUAL; SINGAPUR 2D/3D/4D/



    ANGKA RITUAL; TAIWAN,THAILAND



    ANGKA RITUAL: SIDNEY 2D/3D/4D/



    DAN PESUGIHAN TUYUL





















    KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka [0388] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI PRANA LEWU,,di no (((085-342-064-735)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 730 JUTA , wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah... KI .PRANA LEWU akan membantu
    anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
    butuh angka togel 2D ,3D, 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: KI PRANA LEWU DI NO: [[[085-342-064-735]]]


    ANGKA RITUAL: TOTO/MAGNUM 4D/5D/6D



    ANGKA RITUAL: HONGKONG 2D/3D/4D/



    ANGKA RITUAL; KUDA LARI 2D/3D/4D/



    ANGKA RITUAL; SINGAPUR 2D/3D/4D/



    ANGKA RITUAL; TAIWAN,THAILAND



    ANGKA RITUAL: SIDNEY 2D/3D/4D/



    DAN PESUGIHAN TUYUL

    ReplyDelete
  76. Saya sekeluarga mengucapkan banyak trima kasih kepada AKI MUPENG karena atas bantuannyalah saya bisa menang togel dan nomor gaib hasil ritual yang di berikan AKI MUPENG bener-bener dijamin tembus dan saat sekarang ini kehidupan saya sekeluarga sudah jauh lebih baik dari sebelumnya itu semua berkat bantuan AKI kini hutang-hutang saya sudah pada lunas semua dan.sekarang saya sudah buka usaha sendiri. jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan hubungi/sms AKI MUPENG di 0852 9445 0976 insya allah angka beliau di jamin tembus dan beliau akan menbantu anda selama 3x putaran berturut-turut akan memenangkan angka togel dan ingat kesempatan tidak datang 2x,trima kasih

    ReplyDelete
  77. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    ReplyDelete
  78. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada MBAH WITJAKSONO yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama MBAH WITJAKSONO dan dengan senang hati MBAH WITJAKSONO mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasih semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi MBAH WITJAKSONO DI 0852_2223_1459. ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinga
    KLIK=>>> UANG GAIB

    ReplyDelete
  79. SEKEDAR INFO BOCORAN TOGEL
    JIKA ANDA BUTUH A'NGKA GHOIB/JITU
    SGP HK MALAYSIA ARAB SAUDI LAOS
    2D_3D_4D-5D-6D-7D DI JAMIN 100% TEMBUS...
    SAYA BUKTINYA SUDAH 5X JP
    DAN SAYA SUDAH BENER2 YAKIN DENGAN AKI RORO
    YANG TELAH MEMBERIKAN ANGKA RITUAL NYA
    BAGI ANDA YANG SUKA MAIN TOGEL
    & INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN GABUNG DENGAN AKI RORO
    SILAHKAN HUB DI NO: ((_082_336_642_456_))
    ATAU >>KLIK DI SINI<<
    Sekian lama saya bermain togel baru kali ini saya
    benar-benar merasakan yang namanya kemenangan 4D
    dan alhamdulillah saya dpat Rp 250 juta dan semua ini
    berkat bantuan angka dari AKI RORO
    karena cuma Beliaulah yang memberikan angka
    ritual yg di jamin 100% tembus awal saya
    bergabung hanya memasang 100 ribu karna
    saya ngak terlalu percaya ternyatah benar-benar
    tembus dan kini saya ngak ragu-ragu lagi untuk memasang
    angka nya,,,,buat anda yg butuh angka yang di jamin tembus
    hubungi AKI RORO DI NO: ((_082_336_642_456_))
    insya allah beliu akan siap menbatu kesusahan anda
    ''kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T dan terima kasih banyak kepada AKI RORO

    ReplyDelete
  80. Ustaz Don ada hak, Wardina pun ada hak. Yang menghentam salah satu darinya bersikap tidak berlapang dada ke atas apa yg dibincangkan. Silap haribulan, tak tahu pun apa (perkara2) yg dibincangkan.

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.