Friday, April 11, 2014

Zahid Kata Tak Pernah Keluarkan Surat Rasmi Tentang Cina Malaysia Di UK, Ini Apa Pulak?


Sebelum ini media sosial digemparkan apabila kerajaan melalui kementerian dalam negeri telah membenarkan cina kononnya dulu warga Malaysia kini jadi pendatang haram di United Kingdom balik dan tinggal di Malaysia.

Perkara ini sebenarnya telah didedahkan oleh pemimpin DAP iaitu Ahli Parlimen Tanjung Ng Wei Aik apabila menerima surat jawapan daripada Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi sendiri. Kandungannya tidak dinyatakan tetapi dilihat telah banyak berpihak kepada cina DAP.


Terkini pihak kementerian dalam negeri telah memberikan respon positif mengenai isu ini seperti berikut:

1. Kementerian Dalam Negeri tidak pernah mengeluarkan sebarang surat rasmi untuk menganugerahkan kerakyatan kepada pemegang pasport BOC yang telah sengaja melucutkan kerakyatannya di Malaysia.

2. Jumlah yang didakwa seramai 1,000 orang seperti yang dilaporkan oleh media sosial juga adalah satu penipuan besar. Setakat ini, hanya tiga individu pemegang passport BOC yang telah diterima pulang oleh kerajaan Malaysia, itu pun dengan hanya diberi kemudahan Pass Residen.

3. Apakah kita semua mengetahui tentang status Pas Residen?

4. Pemegang Pass Residen boleh menetap selama 10 tahun di Malaysia namun tidak layak menjadi warganegara dan tiada hak untuk mengundi di dalam pilihanraya. Pendek kata, Pass Residen adalah status paling bawah hatta dibawah Permanent Residen sekalipun lebih tinggi kedudukannya.

5. Pass Residen ini akan dikeluarkan hanya untuk membolehkan pemegang passport BOC berada di Malaysia secara sah, selaras dengan peruntukan perundangan iaitu Peraturan 16A, Peraturan Peraturan Imigresen 1963.

6. Pemberian Pass Residen ini atas dasar Hak Asasi Manusia kerana Malaysia memberikan kemudahan Imigresen kepada semua sama ada rakyat Malaysia atau bukan rakyat Malaysia.

7. Zahid Hamidi tidak pernah mengkhianati kepercayaan yang diberikan bangsa Melayu kepadanya malah beliau seorang pemimpin yang tegas dan menjaga hubungan diplomatik antarabangsa.


Boleh baca disini

Perbincangan kearah ini telah lama berlaku hanya orang Melayu saja yang tidak diberitahu......

Dibawah ini laporan daripada FZ.COM Online tentang surat yang diterima oleh Ahli Parlimen DAP Tanjung.


GEORGE TOWN (April 4): Some 500 alleged 'stateless’ Malaysians in United Kingdom should be able to heave a sigh of relief after the Malaysian government gave its assurance to make arrangements for them to return.
It is viewed as a breakthrough by Tanjung MP Ng Wei Aik who persistently sought a resolution for the stateless Malaysians in UK, some of whom are living in squalor as they are not allowed to work there.
The individuals, some have given up their Malaysian citizenship, allegedly left for UK after applying for the British Overseas Citizenship (BOC) believing that it was a full-fledge UK nationality certificate.
In revealing the response given by Home Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi in a written reply yesterday, Ng said the Malaysian government has agreed to provide immigration services to enable them to be here legally when they return.
The Home Ministry said discussions with the British government regarding the plight of BOC travel document holders in UK would also be conducted.
“A special counter will be set up in Kuala Lumpur International Airport (KLIA) so that the BOC holders can report to it when they arrive in Malaysia while a special immigration officer in KLIA will assist them.
“Zahid said the holders will be given advice before and after their return here through an immigration attache in UK, as well as officers in the immigration department here and Home Ministry,” Ng told a press conference.



3 comments:

  1. Tim Men KDN Wan Junaidi pernah cakap di parlimen bahawa malaysia menanggung berjuta ringgit belanja untuk pusat tahanan untuk 'stateless pupils' yg datang ke malaysia di hantar pulang dan TIDAK DITERIMA OLEH NEGARA ASAL' kerana ketiadaan passport masuk ke malaysia. Sekarang cHINA Malaysia yang enth betulke asalnya dari Malaysia kita beri jalan pulak nak isi b

    ReplyDelete
  2. Entah lah yang mana satu penipu kita tak tahu

    ReplyDelete
  3. surat cina tu bukan surat dikeluarkan olih kdn. itu hanya statement depa sendiri . tengok dia tulis "the stateless Malaysian in UK" sudaklah tipu kerana sebenarnya "the stateless Chinese people in UK" baru la kena. zahid tu bukan bodoh macam depa. kan puak tu akan buat apa saja kalau atas nama bangsa cina....puak tu memang haramjadah ......

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.