Tuesday, April 15, 2014

Zaman Nabi Dulu Ada Pembesar Suarakah, Tanya Komentar Bukan Islam


Kenyataan Dr Asri mengenai azan menggunakan pembesar suara mengundang komen negatif daripada komentar bukan Islam. Seorang komentar Non muslim bernama Chong Sim Chung turut sama mempertikaikan azan yang dilaungkan dengan menggunakan pembesar suara.

Ini berikutan portal pembangkang Malaysian Insider telah membuat entri hari ini yang diambil daripada blog Dr Asri bekas Mufti Perlis. Portal tersebut sengaja membiarkan komen sebegitu dikeluarkan supaya dapat memperlihatkan rakyat Malaysia semakin matang.


Cina ini seolah-olah tidak berpuashati dengan laungan azan yang dibuat melalui pembesar suara yang dikatakan mengganggu kentertaman mereka.

Sementara itu menurut Dr Asri penggunaan pembesar suara untuk bacaan ayat Al-Quran atau berzikir, selain daripada laungan azan patut dihentikan serta merta kerana ia akan menyebabkan kekeliruan dan tindakan itu akan menyebabkan orang ramai terganggu.

Dr Asri kata menggunakan pembesar suara sehingga mengganggu orang ramai akan turut mengelirukan orang bukan Islam sehingga mereka menyangka ia adalah azan.

Jika teguran Dr Asri diambilkira semua pembesar suara di surau dan masjid seluruh Malaysia akan diturunkan kerana tiada faedah menggunakan pembesar suara dan penggunaannya mencetus gangguan kepada golongan kafir.

Sudah lebih 50 tahun golongan ini bertapak di Malaysia hari ini mereka bangkit memperlekehkan azan yang menggunakan pembesar suara.


Sementara itu berbeza pula dengan seorang individu yang bukan beragama Islam ini, beliau jadikan azan subuh sebagai panduan waktu untuk mereka memulakan hari bekerja. Joseph Tan Yuk Chiong menjadikan waktu azan sebagai panduan waktu kepadanya ketika dia terlupa membawa jam atau telefon bimbit.

Oleh itu kenyataan yang dikeluarkan oleh Dr Asri bahawa laungan azan mengganggu orang bukan Islam hanya akan terpakai kepada bukan Islam yang pro-pembangkang sahaja.

 

19 comments:

  1. Saya mendengar azan untuk solat dan juga untuk berbuka puasa. Ada yang bukan Islam menjadi Islam kerana azan yang merdu dan terus tertarik dengan Islam.
    Asri ini Wahhabi dan Wahhabi suka memecah belah umat Islam. Tanya kpdnya kpdnya, mengapa azan diadakan?
    Azan diadakan untuk memanggil umat Islam untuk bersolat. Kalau orang tak dengar bagaimana nak solat? Saya sentiasa tunggu azan untuk solat. Kalau tak ada azan akan tertanya mengapa tidak ada?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya nak minta maaf tersilap baca. Saya bersetuju hanya azan sahaja boleh digunakan pembesar suara jika sekiranya ada bangkangan dengan penggunaan lain. Itu hanya pada waktu subuh. Pada hari Jumaat, saya berpendapat azan dan bacaan quran boleh menggunakan speaker.
      Sekali lagi saya minta maaf kpd Asri. Yang baik saya sokong dan yg kurang baik saya beri pandangan saya.

      Delete
  2. Dr Asri naik unta ke kuda untuk kesana kemari sebab zaman nabi tiada kereta. Untuk keselamatan, Dr Asri pakai ke baju besi jika ke tempat bahaya seperti Syria? Patutla kerajaan terbesar pengamal Wahabi buat tak kesah pasal MH370 sebab zaman nabi mana ada kapal terbang.

    ReplyDelete
  3. GILA ADA ULAMAK YG PATUT JUAL NASI LEMAK
    SEMUA NAK JADI JAGUH AGAMA
    SEKARANG PARA ILMUAN ISLAM DAH TAK SEKATA INI SEMUA AKIBAT POLITIK
    DAN DUNIAWI

    ReplyDelete
  4. Dengar cerita pembesar suara di surau / masjid itu ada 15 corong..Tolong yang berkenaan sila periksa...kawasan perumahan wajar pembesar suara ikut arah mata angin yakni hanya 4 corong pembesar suara saja..Laungan azan hanya sekitar 5 minit saja dan tak menganggu tapi jika tazkirah atau tahrim mungkin lama masanya ..Jadi yang terlibat sila siasat dan jangan hukum seseorang itu samada ahli PAS ke UMNO ke atau KEADILAN itu sesat.....

    ReplyDelete
  5. Aku cadangkan...kalo dia bagi ceramah pun...jangan bagi pembesar suara...

    ReplyDelete
  6. YA ALLAH! Malaysia nikan NEGARA ISLAM!

    Apa kejadahnya PENGHINAAN ke atas Islam/umatnya boleh berleluasa kat M'sia ni?! Takkanlah tak ada undg-undg SHARIAH dan PERSEKUTUAN yg. boleh MENGHUKUM penjenayah-penjenayah mcm. ni, sedgkan ISLAM agama Persekutuan!

    Pemimipin Islam PENGKHIANAT yg. mcm. si bekas 'mufti' ni (mana dia belajaq - kat IsraHELL kot?!) benarkan ini berlaku - semoga ALLAH SWT hukum PENGKHIANATAN mereka ni!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  7. Maksud dr asri ialah hanya azan dilaungkan dengan pembesar suara yang diarahkan kesekeliling kawasan perumahan berhampiran mesjid. Aktiviti lain hendaklah dengan pembesar suara yang diarahkan didalam masjid, Begitulah sebaiknya. - jauhara.

    ReplyDelete
  8. Petikan diatas; Menurut Dr. Asri "penggunaan pembesar suara untuk membaca Al-Quran dan berzikir SELAIN daripada laungan Azan patut dihentikan..." Apa yang tak kena? Sejak kecil lagi kami di nasihatkan jangan membaca Al-Alquran atau berzikir terlalu kuat supaya tidak mengganggu jemaah-jemaah lain yang sedang beristiqaf. Saya budak baru belajar...

    ReplyDelete
  9. Benarkah ada 15 pembesar suara dalam masjid tersebut dihalakan ke rumah penyokong taksub Pas

    ReplyDelete
  10. Kebelakangan ini bermacam2 hal yang berkaitan dengan Islam dipersoalkan kenapa umat Islam hari ini bagitu lemah sekali bukankah sejak zaman datok nenek kita azan sudah berkumandang diMasjid dan Surau kenapa hari ini dipertikaikan. Kita bimbang sekali dengan orang2 yang merasa megah kononnya bergelar ulama apatah lagi mereka seperti Dr Asri ni.

    ReplyDelete
  11. Mana yang dulu bacaan Tahrim menggunakan pembesar suara di Masjid itu ke atau penyokong taksub Pas yang datang menyewa rumah tersebut

    ReplyDelete
  12. Penjelasan Dari Seorang Jamaah Masjid Perjiranan Pasir Gudang

    Assalamualaikum
    Mungkin sebahagian dari saudara2ku telah mengetahui isu report polis yang dibuat oleh En Md Said ( yg tersebar di FB dan Wassup ) tentang Tarhim dan Azan yang terlalu kuat oleh Masjid Perjiranan 9. Taman Air Biru. Pasir Gudang sehari dua inikan?


    Saya rasa terpanggil untuk menerangkan isu sebenarnya apa sebab perkara ini terjadi :

    Beliau adalah seorang jemaah yang amat istiqamah solat berjemaah di Masjid itu. Sebelum ini beliau dan sebahagian dari jemaah masjid telah memaklumkan dengan AJK Masjid tentang bacaan Tarhim sebelum solat dan siri2 ceramah fardu ain yang pancarkan keluar masjid melalui 15 biji corong speker terlalu kuat sehingga terganggu anak-anak kecil yang hendak tidur, orang-orang tua yang sakit hendak berehat, anak-anak sekolah yang hendak ulangkaji pelajaran dan kaum-kaum ibu yang hendak solat.

    Beliau bukan anti azan sebab sekuat manapun bacaan azan hanyalah sekitar 5minit sahaja, tetapi jika Tarhim dan siri2 ceramah sudah tentulah mengambil masa yang agak panjang terutamanya ceramah Haji yang adakalanya mencecah pukul 11 malam.

    Cuba kita bayangkan dengan jarak rumah kariah ada yang 10meter sahaja dari corong speker akan melalui perkara ini hari-hari......nak mengadu takut dikatakan Anti majlis ilmu....Anti Masjid....maka terpaksalah tanggung selamanya perkara ini biarpun Solat kaum ibu terganggu, anak2 kecil tak lena tidur, orang2 tua yang nak berehat, anak2 sekolah yang nak study dan lain2 lagi.

    Perkara ini telah ditegur oleh Pengarah Jakim Dr Ismail Ibrahim dari tahun 2002 lagi tetapi masih ada lagi Masjid yang tak ambil kisah. Jika dulu kita dikampung-kampung jarak rumah yang agak jauh, pak bilal baca Tarhim kita seronok sebab didengari sayup-sayup aje, tapi tidak sama dengan suasana diTaman2.

    Rasullah pun pernah menegur sahabatnya yang membaca Al Quran didalam masjid dengan suara yang kuat, apatah lagi jika siap guna 15 biji speker ? sudah pasti menganggu jemaah yang lain. Fikir-fikirkanlah

    Mohon ampun dan maaf jika pencerahan yang saya berikan ini ada menyentuh mana-mana pihak.

    Wassalam.
    ~ Jemaah Masjid Perjiranan Pasir Gudang

    ReplyDelete
  13. Ni, Jemaah Masjid Perjiranan Pasir Gudang - kau ni mewakili SEMUA jemaaah masjidkah atau penyokong siMELAYU-taksedaqdiri-benciAZAN tu! PI BERAMBOS kalau nak MENIPU!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita ini sebagai umat Islam yang sayangkan Allah dan agama patut mengambil penerangan yang diberi dengan baik sangka. Isu disini BUKANNYA AZAN TETAPI TAHRIM DAN CERAMAH YANG MENGGUNAKAN SPEAKER LUAR MASJID. AZAN PATUT MENGGUNAKAN SPEAKER. Kita orang melayu dan islam bersopan santun dan itulah yang patut kita amalkan. Bagaimana orang bukan islam hendak menghormati kita kalau kita sendiri tidak menunjukkan sikap orang islam tulen. Saya tegur dengan jujur dan ikhlas. Maaf jika terkasar bahasa.

      Delete
  14. Nampaknya admin ni lebih mengelirukan dan memutar belit fakta.

    Dr asri tak melarang azan. Cuma bacaan2 selain azan di pembesar suara dikuatiri mengelirukan org bukan islam dengan menyangka ianya adalah azan. Dimana org bukan islam akan menganggap azan (yg disertakan dgn bacaan2 lain) itu begitu lama dan mengganggu. Tetapi kenyataannya azan itu amat sekejap dan tidaklah mengganggu.

    Baca lanjut di sini
    http://drmaza.com/home/?p=1339

    ReplyDelete
  15. Nampaknya admin ni lebih mengelirukan dan memutar belit fakta.

    Dr asri tak melarang azan. Cuma bacaan2 selain azan di pembesar suara dikuatiri mengelirukan org bukan islam dengan menyangka ianya adalah azan. Dimana org bukan islam akan menganggap azan (yg disertakan dgn bacaan2 lain) itu begitu lama dan mengganggu. Tetapi kenyataannya azan itu amat sekejap dan tidaklah mengganggu.

    Baca lanjut di sini
    http://drmaza.com/home/?p=1339

    ReplyDelete
  16. setuju dengan anon 11.11. dr asri kata azan itu gunalah loud speaker. selain dari azan jangan guna loud speaker tetapi gunalah internal speaker yang lebih mesera telinga mendengar. setengah komen tu macam tak faham apa dr asri maksudkan. satu lagi kalau komen tu tak payahlah guna ayat kurang senonoh.
    cuba baca komen puak bukan islam uk dan usa. kita tau mereka bebas kata apa pun tetapi komen mereka lengkap dengan fakta, pendapat dan cadangan2 membina.......... sekiranya otak masyarakat tidak mahu maju macam mana Negara nak maju.
    dr asri .....bersabarlah dengan tuduhan wahabiah itu.......amalkan sunnah rasul saw yang anda perjuangkan..........cuma dr kena berhati2 dengan ulama cari duit dan nama yang sanggup mengadaikan maruah islam untuk mencapai tujuan.........cau saja dari geng tu dr....

    ReplyDelete
  17. Nampaknya makin ramai si ekoq-ekoq PENGGANASBANGKAIBABI Red Bean yg. ditaja puak SYAITAN Barat-Zionis dan DAPBANGKAIBABI, termasuk MENYAMAQ guna nama Melayu/Islam & bahasa Islam (sebut Kalimah ALLAH lagi), sedg. MENGAMOK mcm. ANJING KURAP GILA!

    Lepas tu puak SYAITAN ni siap nak MENGKAPIRkan umat Islam pula!

    PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI yg. BODOH mcm. KERBAU!

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.