Thursday, May 8, 2014

Cina Menceroboh Melayu Pula Perlu Minta Maaf


Biarpun ketika ini pelbagai laporan polis yang dibuat oleh DAP dan MCA berikutan kenyataan Presiden ISMA, Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman yang didakwa bersifat menghasut, tetapi bagi rakyat Malaysia mereka merasakan pendirian Presiden itu adalah tepat mengikut fakta sejarah.

Ramai yang memberikan komentar tanda sokongan padu terhadap apa yang diperkatakan oleh Presiden ISMA dan menyetujui bahawa kedatangan pendatang Cina ke Tanah Melayu bersama penjajah British suatu ketika dahulu adalah satu pencerobohan.

Encik Sulaiman dari Kuala Kurau menyatakan sepenuh sokongannya dengan pendirian Ustaz Abdullah Zaik. Katanya, kenyataan bahawa pendatang Cina bersama Britisih sebagai menceroboh itu sangat tepat.

“Saya yakin bahawa orang Cina ingin melupakan dan memadamkan sejarah ini. Mungkin mereka ingin menganggap tanah Melayu yang ditukar ke Malaysia ini adalah hak milik bersama.

“Tetapi saya sebagai orang Melayu mana mungkin dapat menerima anggapan sebegitu. Kerana yang jelas orang Cina datang dari tanah besar Cina, begitu juga India. Jadi orang Cina sepatutnya menerima kenyataan Ustaz Abdullah itu, tidak ada yang salahnya. Bagi saya ianya langsung tidak bersifat hasutan.

“Namun apa yang saya boleh katakan, semua ini berlaku kerana orang Melayu yang terlalu bertoleransi,” katanya.

Hal ini tuurt dipersetujui Siti Khairul Bariah dari Sungai Petani, ujarnya menyokong pendirian Presiden ISMA. Beliau berkata, hakikat sejarah ini perlu diperjelaskan kerana kebanyakkan antara kita mahu menafikan sejarah.

Jika tidak manakan mereka sanggup melakukan sesuatu yang bertentangan dengan perlembagaan.

“Jadi bagi saya kenyataan dan pendirian Ustaz Abdullah ini suatu yang jelas dan harus diketahui. Ianya tepat bahawa pendatang Cina yang masuk bersama Bristish ketika itu sememangnya datang untuk menceroboh.

“Saya rasa Ustaz Abdullah bukan mahu mencetuskan perkauman, tetapi itulah sejarahnya. Jadi kenapa orang Cina mahu melenting? Itu adalah hakikat,” ujarnya lagi.

Selain itu, Encik Zaim Shaari yang berasal dari Negeri Sembilan pula berkata, beliau bersetuju jika dikatakan pendatang Cina yang datang bersama British ke Tanah Melayu suatu ketika dahulu adalah penceroboh.

Bahkan tidak ada salahnya kenyataan itu. Ia timbul pun atas dasar masyarakat Cina sebelum ini seperti DAP yang menafikan hak orang Melayu walaupun ianya telah ada dalam perlembagaan.

Misalnya, sebelum ini DAP secara terang-terangan menentang pelaksaan hukum Islam.

Jadi, apakah kenyataan-kenyataan dari pemimpin Cina yang menyiatkan hati dan meruntun perasaan kita sebagai orang Melayu dan Islam serta rakyat negara ini tidak merupakan hasutan? Itu yang perlu diperjelaskan.

Tuan Haji Ahmad Hussain dari Kelantan pula mengatakan bahawa kenyataan Presiden ISMA adalah sangat berasas kerana ia merupakan hakikat sejarah.

Pendatang Cina bukan sahaja menceroboh di tanah Melayu, tapi di semua tempat. Misalnya Australia, mereka mahu mengaku itu semua hak yang mereka. Jadi bagi saya tidak hairan dengan kenyataan Ustaz Abdullah. Ianya memang tepat sekali, orang Cina perlu mengakui hakikat sejarah ini dan mereka tidak boleh menafikan sama sekali.

Selain itu pengguna laman sosial, Mohd Shazli berkata, beliau menyokong ISMA kerana baginya tiada salahnya pendapat ISMA apatah lagi dalam konteks kebebasan bersuara yang mahu memperjelaskan fakta sebenar sejarah bangsa Cina.

“Elok sangat untuk diingatkan, supaya mereka tidak terus menerus menyerang Islam dan hak keistimewaan bumiputera,” katanya.

Manakala Pak Kaduk, seorang blogger berkata, semamngnya perlu pemimpin macam Abdullah Zaik yang berani berkata benar. Tidak dinafikan nenek moyang mereka masuk ke Tanah Melayu tanpa kebenaran nenek moyang kita. Jadi masuk tanpa kebenaran itu maksudnya adalah menceroboh.


ISMA

14 comments:

  1. Ek eleh. Bila dap kutuk melayu , ada dap minta maaf?. Kutuk raja melayu ada minta maaf?.
    La ni nak campur hal hudud pulak, yang tak ada sangkut dengan puak kapiak ni.
    Patut la ni depa minta maaf , sebab masuk campur yang bukan hak depa.

    ReplyDelete
  2. Nk buat mcm mana, nama aje kebanyakkan menteri kabinet nie ramai je yg berbangsa melayu/islam, tp jauh sekali kita lihat mereka nak jadi "hero" pada bangsa mereka sendiri...kalu jd "hero" pn bersebab..nampak sgt menteri2 tuh semua hanya pandai menjaga periuk nasik masing2 drpd bangsa sendiri...nk hrp kan PR berbangsa melayu/islam?? mereka itu semua rela menjadi anjing cina drpd membela bangsa sendiri...sebelum terlambat elok kan bertindak supaya negara nie tidak menjadi seperti Singapork....

    ReplyDelete
  3. Kena ubah buku sejarah tu. Kata Cheng Ho datang ramai-ramai untuk melindung Sultan Melaka drp lanun. British kata orang Tamil diambil bekerja kat ladang getah kerana orang Melayu malas jadi penoreh getah dan tiada orang nak buat landasan keretapi.

    Mamak ISMA tu pass Sejarah ke?

    ReplyDelete
  4. Melayu terlalu bertolak ansur hingga ditolak beransur ansur

    ReplyDelete
  5. melayu memang celaka... sedari sekecil jawatan kepada setinggi nya menjadi pengkhiat kepada bangsa sendiri..

    ReplyDelete
  6. Salam. Orang melayu tak salah..yang salah pemimpin Melayu yang orang Melayu angkat dipersada kuasa. Pemimpin yang 'menggadaikan' apa yang kita miliki dan kini semua pemimpin melayu dah lupa diri dan 'sengal'. Kalau kita orang Melayu bersatu semuanya, Pemimpin politik pasti 'ketaq'. Tak kiralah UMNO ke, PAS ke atau PKR..mesti kecut perut..bila lagi kita nak 'berdemo'?? atau 'membantah beramai-ramai??? Tapi jangan libatkan politik//bolih???

    ReplyDelete
  7. OI anon11.18pm, lu punya ekoq ni ANJINGKURAP PENGGANAS DAPBANGKAIBABI aaahh? Lu ingat Alam Melayu ni, si KAPIRDAJAL PKRSODOM/DAPBANGKAIBABI punya aaahh?!

    Jijik mulut lu yg. memang mcm. BANGKAI penuh ulat - lu banyak lahap itu BABI punya KANGKANGkah?! Atau lu mabuk minum itu KENCING BABI aahhh?!

    PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI!

    ReplyDelete
  8. SYUKUR ALHAMDULILLAH dan SETUJU dgn. kenyataan dan KEBERANIAN YB USTAZ Abdullah Zaik/ISMA mempertahankan Hudud, serta sejarah dan hak umat Islam!!

    Apa KEJADAHNya kita BUMIPUTERA Islam/Melayu asyik diGERTAK oleh PENDATANG KAPIRDAJAL sampai tak boleh bersuara nak mempertahankan SEJARAH dan HAK kita sbg. ORANG ASAL di ALAM MELAYU ISLAM ini! Memang si PENDATANG KAPIR yg. asalnya dibawa PENJAJAH British-ZIONIS laknat, bukan dijemput kita tetapi diPAKSA ke atas kita – jadi jelas mereka PENCEROBOH! Termasuk sampai berjuta diberi kerakyatan dgn. mudah sebg. syarat KEMERDEKAAN Tanah Melayu, PUSAKA nenek moyang berzaman kita dr. sebelum dijajah si KAPIRDAJAL British-ZIONIS itu!

    Dan rejim PENDATANG Cina PAP yg. ditaja MOSSAD-CIA-MI6, untuk tawan Temasik dari TANAH MELAYU kita ini; juga telah beri kerakyatan dgn kpd jutaan imigran yang bukan pekerja/pelarian pun, dari bukan Islam Cina dan Kristian untuk MENGECILKAN terus jumlah dan MENINDAS umat Islam/BUMIPUTERA Melayu, juga dibela oleh sekutu kuatnya, si Barat-Israel. Bahkan polisi mengambil jutaan imigran bukan Islam ke Singapura, ini ditiru dari Israel - sekutu kuat rejim penjajah Cina ini - lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009!
    Kalau kat Barat pun, BUMIPUTERA Native Americans/Canadian First Nation peoples/Australian Aboriginals, sering bersuara dgn. bebas utk. MENGHENTAM puak PENJAJAH/PENDATANG yg. KURANG AJAQ pd. mereka, dan kaum BUMIPUTERA malang ini tidak pernah melupakan sejarah penjajahan si Barat-ZIONIS!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  9. Kenyataan yang adil. Mengapa dalam hal hubungan kaum, bukan Melayu sahaja yang menyerang Melayu kerap kali dengan istilah berat seperti tak adil, nazi, perkauman, menekan. menindas. Melayu juga perlu berkata sesuatu bagi membetulkan semula keadaan. Pendirian presiden ISMA tafsiran baru. Begitulah perkembangan ilmu sentiasa ada pembaharuan tafsiran, definisi dan jumpaan terhadap hal yang telah lama diputuskan dahulu. Sama seperti kajian Mat Sabu telah memberi tafsiran baru terhadap Komunis Malaya. Akhirnya 'pasar' pendapat awamlah menentukan nasib pendapat seperti ini. Kalau orang Melayu boleh sabar selepas 'dikenakan' berkali-kali, secara ucapan terus, video (konon setire) dan macam-macam tohmahan, mengapa pula bukan Melayu melenting sangat kali ini. Bila Melayu 'dikenakan' dikatakan adil. Tapi bila bukan Melayu terusik sikit dikatakan serangan. Bukankah ini menunjukkan berakar umbinya ketidakadilan dalam sudut memperkatakan soal kaum di negara ini ? Kenyataan ISMA sepatutnya telah dijangkakan selepas begitu galaknya kenyataan menghentam Melayu dan Islam. Salahkan yang memulainya bukan yang membela diri.

    ReplyDelete
  10. aku nak tengok apa tindakan KDN (PDRM) terhadap kenyataan Ustaz Abdullah Zaik adakah akan dikenakan TINDAKAN iaitu ditahan dibawah akta hasutan (SOSMA) ataupun dipekak kan telinga...bukanya apa kalau PUAK CINA kengata pada KAUM MELAYU TIDAK PULA DIKENAKAN TINDAKAN habis tindakanpun cuma jaminan polis dan dilepaskan! Persoalan adakah pihak polis TIDAK BERANI menggambil tindakan tegas kepada mereka? adakah disebabkan faktor UNDI CINA jadi dihalalkan untuk PUAK CINA ini menghina ORANG MELAYU? Kalau nak diambil TINDAKAN biarlah adil dan sama rata dan jaganlah nanti pihak kdn (polis) dilabelkan sebagai jaguh kampung iaitu hanya BERANI AMBIL TINDAKAN PADA KAUMNYA SAHAJA IATU ORANG MELAYU!

    ReplyDelete
  11. tgk..bila Melayu buat..both MCA ngan DAP buat report bila kene btg idung mereka...tp bila cina buat sentuh btg idung kita...aku tgk UMNO or NGO pro-kerajaan aje yg report...

    -smh-

    ReplyDelete
  12. Nak jilat punggung Mamak yang ternyata rasis dalam percakapan untuk mempertahankan ego Mamak ke?

    Dia diberi elaun untuk berlakon. Yang pencacai tu dapat apa?

    Biar dia seorang "Kerana mulut, badan binasa" memang tepat sekali.

    ReplyDelete
  13. Anon 3.47pm panggil mamak nmpak sgt tak kenal pon ust abdullah tapi nak jugak tabur fitnah buat dosa kering. Loser.Pffftt.

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.