Wednesday, May 21, 2014

Prof. Sahol Hamid Jawab Tuduhan Jijik Setiausaha Sulit Lim Kit Siang Dyana Sofya Terhadap UiTM


Penuntut yang mengikuti pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dipilih berdasarkan merit dan cukup syarat, bukan berdasarkan fahaman politik dan status keluarga masing-masing, kata Naib Canselornya Tan Sri Profesor Sahol Hamid Abu Bakar

Beliau sekaligus menolak tuduhan liar calon DAP bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd Daud bahawa hanya anak orang Umno daripada keluarga berada sahaja dipilih memasuki UiTM berbanding anak keluarga bukan daripada parti itu.

UiTM, katanya, mengambil penuntut berdasarkan permohonan Unit Pusat Universiti (UPU) untuk ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan ia tidak boleh membuat pilihan mengikut parti.

"Tuduhan (Dyana Sofya) tidak benar, tidak logik, tidak cerdik dan tidak matang," katanya Sahol lagi.

"Ada juga yang datang merayu tidak kira siapa (orang Umno atau bukan Umno), ramai anggota parti bukan Umno datang dengan nama-nama untuk diberi tempat dan ada juga pemimpin parti bukan Umno datang minta tolong calon mereka.

Kita terima (rayuan) dan beri tempat berdasarkan merit dan syarat," katanya.

Dyana Sofya, yang juga bekas penuntut jurusan undang-undang UiTM sebelum ini membuat tuduhan bahawa UiTM universiti itu hanya mengambil penuntut daripada kalangan keluarga pemimpin Umno yang berada untuk melanjutkan pelajaran, berbanding penuntut miskin yang lebih layak bukan daripada keluarga anggota Umno.

Sahol Hamid menarik perhatian bahawa UiTM mempunyai program khas anak miskin tegar membabitkan 5,000 penuntut daripada keluarga berpendapatan kurang RM3,000 dipilih mengikuti pengajian di universiti itu.

Beliau berkata statistik juga menunjukkan 65% pengambilan penuntut UiTM terdiri daripada anak keluarga kurang berada.

Katanya, hampir 70% daripada alumni UiTM yang bilangannya hampir mencecah 600,000 datang dari luar bandar dan daripada keluarga tidak mewah.

Sahol Hamid berkata tidak salah untuk mengaitkan UiTM dengan Umno kerana parti itulah yang memperkenalkan UiTM dan ia sehingga kini memberi sokongan berterusan dan menjaga kebajikan institusi itu.

"Mana-mana institusi sepatutnya bertuah untuk mendapat sokongan seumpama itu. UiTM berada pada kedudukannya kini kerana Umno dan tiada siapa boleh menafikan hakikat itu," katanya.

Naib Canselor itu menegaskan terdapat banyak institusi di Malaysia dan seluruh dunia yang dikaitkan dengan organisasi dan parti politik.

7 comments:

  1. pengkhianat bangsa melayu & bumiputra

    ReplyDelete
  2. biasalah...dah makan isi dah tak pandang kulit

    ReplyDelete
  3. lim kit siang mengunakan pengkhianat melayu untuk merampas hak istimewa bumiputera..

    ReplyDelete
  4. perempuan melayu yang lemah iman, tiada intergriti " Melayu " kacang yang lipakan kulit Melayu yang tidak mengenangksn jasa. Nasib perempuan ini baik sebab emaknya Melayu UMNO sebab itu fia dapat belajar di UITM.

    ReplyDelete
  5. Tak lama lagi keluar lah senarai penuntut mengikut pengambilan dan tahun, siap dengan mereka anak siapa.

    Seorang dua tak apa sebab mungkin kerana butiran salah dan tersilap pilih, tetapi kalau sampai beratus, beribu? Bawa kereta mewah-mewah, jam tangan mewah dan acap melancung keluar negeri.

    Apa macam?

    Jawapan Tan Sri mestilah " masa tu Saya bukan Naib Cancelor dan tak tau?"

    ReplyDelete
  6. Anon May 21, 2014 at 8:35 AM
    Salahkah atau berdosakah ...kalau anak orang kaya kalau masuk ke UiTM.... kemasukan berdasarkan merit ..Kalau anak2 bangang macam pengikut PAS dan PKR yg suka berdemo tu sememang WAJIB ditolak kegaung...ha ha ha kao bangang nak mampuus

    ReplyDelete
  7. Inilah jenis BETINAJALANG-PELACUR DAPBANGKAI! Dia ingat dia bijak akan jadi loyar LONGKANG, tapi sebenaqnya BODOH-mcm-LEMBU!

    Si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM yg. begitu DAJAL, asyik nak mempertikaikan hak, sejarah dan identiti BUMIPUTERA terutamanya BUMIPUTERA ISLAM/Melayu - selain dr. patut diPENJARA bawah undg-undg TERORISMA kerana mahu mencetuskan satu lagi 13 Mei, juga patut diSAMAN berjuta - sebab si PENDATANG/PENCEROBOH ni melanggar Kontrak Sosial utk- menghormati kaum Bumiputera di NEGARA ISLAM ini, spt. yg. dipersetujui sbg. syarat pemimpin kita bagi PENDATANG/PENCEROBOH sampai berjuta dpt- kerakyatan dgn. begitu senang! Sedangkan rakyat BUMIPUTERA biasa terutamnya umat Islam/Melayu - tidak ditanya!

    Dahlah PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL ni mendapat Pulau Temasik dgn. begitu mudah dgn. bantuan ZIONIS-Mossad/Israel (lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009), tapi akibat KETAMAKAN yg. amat JAHAT, masih tak berpuas hati - mahu si PENDATANG/PENCEROBOH ni RAMPAS seluruh Tanah Melayu ni! Bahkan ZIONIS/Israel berharap utk. menawan satu lagi 'Palestin' di Tanah Melayu ini, yg. kaya minyak-gas dan boleh disatukan dgn. Singapura, yg. terlalu kecil!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.