Monday, June 2, 2014

Benarkah JAKIM DiPaksa Untuk 'Menghalalkan' Coklat Cadbury?




Samada benar atau tidak iaitu tindakan Saudara Faiz Mohd Nor (Pengarah JMM Wilayah Persekutuan) memuat naik status yang kononnya pihak JAKIM diTEKAN agar menghalalkan coklat Cadbury.

Status ini boleh merosakkan nama baik agensi kerajaan seperti Jakim kerana saudara Faiz membuat status tanpa bukti yang kukuh dan ini telah menyebabkan pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kenyataan beliau untuk kepentingan politik mereka.

Sementara itu MENTERI di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengumumkan bahawa tidak ada unsur babi dalam coklat Cadbury yang diuji. 


Tentang sijil halal ke atas produk syarikat Cadbury Confectionary (M) Sdn. Bhd. yang terlibat, Jakim akan memeriksa semula "seluruh rantaian pengeluaran produk" dan membentangkan laporan kepada Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia sebelum ia boleh mengeluarkan semula Sijil Pengesahan Halal Malaysia yang ia tarik balik serta-merta sejak 24 Mei lalu.

13 comments:

  1. Aku syak sampel coklat yg. dihantar JAKIM kat makmal lain tu mungkin dah diTUKAR -sebab takkkanlah Kem. Kesihatan boleh jumpa DNA Babi awalnya dan sekarang dah tak dak pula!

    Yg. aku heran kenapalah Malaysia ni sbg. NEGARA ISLAM dan pusat Halal, tak tubuhkan sendiri MAKMAL ISLAM yg. besar (dgn. bekerjasama dgn. Dunia Islam lain terutamanya yg. kaya dan tidak pro-ZIONIS, cthnya dr. UAE dan Brunei); dgn. SAINTIS-SAINTIS/pekerja ISLAM tulen (bukan PENYAMAQ - mesti disiasat latarbelakang mereka dgn. teliti)! Jadi tak payah bergantung kpd. Kem. Kesihatan atau mana-mana makmal; yg. senang diSABOTAJ si KAPIRDAJAL!

    Sebenarnya ada perancangan halus dr. si KAPIRDAJAL Barat-ZONIS/Israel dan ejen tempatan mereka dr. DAPBANGKAI-CELAKA/PKRSODOM utk.membubuh DNA babi secara RAHSIA, dlm. semua makanan terutamanya yg. halal [melalui bahan perasa (flavours/additive) yg. tidak dinyatakan kandungannya, terutamanya 'serbuk bacon' yg. menyebabkan ketagihan (addiction)], di Dunia Islam - salah satu cara utk. MENGURANGkan jumlah umat Islam global dgn. pelbagai virus dan penyakit yg. amat merbahaya, dlm. Genosid! Bayangkanlah Dunia Islam yg. majoriti penduduk satu negara adalah umat Islam terutamanya di Timur Tengah - amat senang disasarkan dgn. cara ini! Sebab itulah ALLAH SWT MENGHARAMkan babi; kerana ternyata babi sgt. merbahaya - lihat di - http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/12/eating-pork.aspx , Why I Do Not Recommend Pork - Nearly 70 Percent Contaminated with Dangerous Pathogens, By Dr. Mercola, December 12, 2012!

    Dan memang seluruh umat Islam global mahu diKURANGkan melalui pelbagai cara oleh si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS yg. berterusan di samping merompak kekayaan minyak-gas-minerals Dunia Islam - spt. yg. disyaki oleh Dr. Kevin Barrett, termasuk melalui wabak penyakit terbaru yg. sungguh GANJIL, yg. sedang melanda Dunia Arab, terutamanya mungkin juga mensasarkan JEMAAH HAJI yg. BERJUTA - disyaki didalangi ZIONIS-Israel dan sekutu mereka (lihat di http://www.presstv.ir/detail/2014/05/05/361346/bioweapons-could-lead-to-apocalypse/ , Bio-weapons could lead to ‘apocalypse’, By Dr. Kevin Barrett, May 5, 2014; dan di http://www.nst.com.my/latest/mers-cases-reach-more-than-400-more-than-100-dead-1.588584 , MERS cases reach more re than 400, more than 100 dead, 06 May 2014)!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  2. Dah jatuh status RAGU sebab kejap halal kejap tidak, kejap tak halal kejap halal......so fikir la sendiri nak makan ke tidak.

    ReplyDelete
  3. Sebenarnya Jakim yg babi..

    ReplyDelete
  4. Kalau ujian KKM tak boleh dipakai habis lah kita sebab kementerian kesihatan yang bukan sahaja boleh mengesan hala atau tidak tetapi bahan beracun sekarang tidak boleh di pakai lagi!

    ReplyDelete
  5. Bukan JAKIM..
    Tp mohd khir yg BABI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...khir jadi babi

      Delete
  6. Dari kenyataan mohd khir di TV 3 tadi nampak sangat jakim nak tutup malu . itu saja .

    ReplyDelete
  7. Senang cerita,jgn mkn....Cadbury dr israel.

    ReplyDelete
  8. Alasan jamil khir bahawa result ujian keatas sampel yg diambil itu berbeza dgn result ujian yg dibuat oleh kkm sbb jakim ambil dari kilang sementara kkm ambil dari kedai, bagi saya amat tak logik.
    Ujian kimia ni Standard je prosedurnya. Sesapa yg belajar kimia boleh bagitau anda.

    Lgpun apa salahnya kkm ambil sampel dr kedai? Kita pun beli dari kedai bukan dari kilang.

    ReplyDelete
  9. MERAPU BULL SHIT BODOH NAK MAMPOOS!!!!

    ReplyDelete
  10. jakim = cadbury...

    ReplyDelete
  11. Sebenaqnya, aku syaki ini semua perancangan halus si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM utk. menjatuhkan Felda dan JAKIM!

    Siapalah si KEJADAH kat Kem. Kesihatan, yg. disyaki SABOTAJ Cadbury ni - dan kenapa Kem. Kesihatan tak dedahkan kedai mana kononnya, Kem. tu ambil sampel Cadbury tu - kenapa nak BERAHSIA pula kalau benar sampel tu dr. kedai?! Jadi aku syak, mungkin sampel tu di SABOTAJ oleh MUSUH ISLAM dr. DAPBANGKAI/PKRSODOM kat Kem. tu sendiri; utk. menjatuhkan Felda, sbg. sebahagian pemegang saham Cadbury dan juga JAKIM - lihat artikel BERNAS dr. Anak Bukit gantang di - http://anakbukitgantang.blogspot.com/2014/06/cadbury-lagi-serangan-atas-perusahaan.html , Cadbury- lagi serangan atas perusahaan makanan milik equity Melayu Islam, Posted by Anakbukitgantang at Tuesday, June 03, 2014!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  12. Mungkin pegawai yg buat test tu baru lepas makan babi, jadi mungkin dia pegang atau bersin atau bercakap cakap semasa buat test sbb itu ada dna babi dan bukan dna brother anuar bin ibrahim

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.