Tuesday, June 10, 2014

Kajian UM Dapati Syarikat Milik Kaum Cina Lancar Perang Diskriminasi Terhadap kaum Melayu



Ini adalah kajian dua orang pensyarah kanan Dr Lee Hwok Aun dan Dr Muhammed Abdul Khalid dari Jabatan Pengajian Pembangunan, Universiti Malaya.

Apa yang dihasilkan adalah berdasarkan suatu kajian mereka terhadap syarikat-syarikat di sini dengan menghantar ‘resume’ kelayakan calon rekaan terdiri dari Melayu dan Cina yang mempunyai kelayakan yang hampir serupa yang baru lulus universiti kepada syarikat yang mengiklankan kerja kosong.

Analisa jumlah panggilan untuk di temuduga hasil dari permohonan yang mereka hantar itu mendapati secara keseluruhan 22.1% daripada pemohon Cina menerima panggilan untuk ditemu duga berbanding dengan hanya 4.2% pemohon Melayu yang dipanggil.

Dr Lee berkata mereka amat berhati-hati memastikan resume yang dihantar adalah hampir sama dari segi kualiti antara pemohon Melayu dan Cina untuk mengetahui apakah pemilihan berdasarkan bangsa pemohon.

1. Didapati 24% pemohon berbangsa Cina dipanggil untuk temu duga berbanding hanya 6.8% pemohon Melayu diterima untuk temuduga bagi syarikat milik Cina.

 2. Didapati 6.8 % graduan Cina berbanding hanya 4.8% untuk graduan Melayu di syarikat yang di miliki Melayu.

3. Didapati 22.9% calon Cina dipanggi untuk temu duga manakala tidak seorang pun calon Melayu menerima panggilan.

Graduan Melayu didikriminasi oleh syarikat cina walaupun mereka adalah golongan majoriti dalam negara Malaysia.

Bila kita sebut perkataan sahaja "melayu".. kita akan dituduh rasis oleh pecacai DAP dan cina DAP serta orang "melayu" pakatan rakyat. Itu realiti yang orang Melayu lalui sekarang.

11 comments:

  1. Baik NGO-NGO Islam/Melayu buat lapuran polis kerana ini jelas MENYALAHI Artikel 153 Perlembagaan Malaysia, yg. mempertahankan hak istimewa BUMIPUTERA, terutamanya BUMIPUTERA ISLAm/Melayu yg. majoriti, dan kita patut minta kuasa EKSEKUTIF DYMM Yang di-Pertuan Agong dan seluruh Kesultanan Melayu diKEMBALIKAN mengikut Perlembagaan Persekutuan terutamanya Perkara-Perkara 3, 37 (1), 153 dsbnya - terutamanya kat negeri-negeri bawah pemerintahan RASIS-BUAS si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM!

    Kalau pemimpin Islam/Melayu dlm. UMNO/PAS dah tak boleh bela lagi nasib BUMIPUTERA Islam/Melayu; pd. Kesultanan Melayulah, kita harus berpaling untuk minta pertolongan! Lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini yg. membuktikan begitu jelasnya PENGIKTIRAFAN pelansongan kuasa EKSEKUTIF Raja/Sultan Melayu (Executive Monarchy - walau tidak mutlak) dari sebelum PENJAJAHAN British-ZIONIS; semasa Perlembagaan Persekutuan digubal, bukan sekadar “Hiasan/Simbol Adat“ (Ceremonial Monarchy), terutamanya dlm. MEMPERTAHANkan ISLAM/umatnya – sepatutnya PENASIHAT-PENASIHAT mcm Haji Mahamad Naser bin Disa, Peguam Kanan Persekutuan, Ahli Lembaga Pemegang Amanah Dewan Amal Islami (DAMAI) - di lantik sbg. PENASIHAT TULEN dlm MT UMNO, Utusan Melayu dan JPM (ketiganya yg. disyaki sudah dikuasai si LIBERAL-plg-merbahaya) – lihat di https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ , Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam , Haji Mahamad Naser bin Disa[1], 7 April, 2012!

    Biaq satu dunia tahu betapa fakta SEJARAH penting ini yg. telah lama diSEMBUNYIkan, betapa DAJALnya agenda PENJAJAH British-ZIONIS dan betapa makin kurang ajaqnya puak PENDATANG/PENCEROBOH RASIS – yg. tidak pernah tahu berterima kasih walau dapat MENJAJAH TEMASIK dgn.begitu mudah, dan bagaimana pemimipin ISLAM/Melayu kita dipaksa memberikan kerakyatan kepada BERJUTA mereka, dgn. begitu mudah, tanpa persetujuan TULEN dari rakyat biasa dari BUMIPUTERA ISLAM/MELAYU pun!

    Dan juga SAMAN BERJUTA syarikat ni dan mana-mana syarikat yg. diskriminasi pd. Bumiputera - apalagi bila terangan melanggar undg-undg spt dlm iklan mencari pekerja tu; termasuklah juga yg. mahukan pekerja hanya bercakap Cina kerana ini melanggar Artikel 152 Perlembagaan Malaysia!

    Patutnya K'jaan PAKSA quota ke atas sy. Bukan BUMIPUTERA termasuk sy. Barat - mereka mesti menghantar lapuran pekerja dan dari situ, dan mana-mana sy. Malaysia yg. hendakkan projek terutamanya yg. mega dan termasuk di Dunia Islam - dari situ, K'jaan boleh menilai samada Bumiputera terutamanya Bumiputera Islam/Melayu diDISKRIMINASI, dan menganalisajuga secara mendalam, kalau ada pekerja Islam/Melayu pun adakah sbg. HIASAN dan hanya sbg. KULI?!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  2. Amat malang menjadi Melayu di malaysia dibawah pemerintahan UMNO/Najib. Dalam sektor perkerjaan, syarikat GLC sendiri rasis jadi tak boleh salahkan syarikat cina. Kalau berniaga pula, peniaga melayu susah dapat pembiayaan bank walaupun bank kerajaan tapi peniaga cina senang2 dapat. Lebih baik UMNO ditumbangkan kerana menjadi pengkhianat bangsa. Pemimpin UMNO semuanya sibuk kira poket sendiri dan bukan membela rakyat macam PKR.

    ReplyDelete
  3. OI anon 9.42pm, JGN. nak MENYAMAQlah! lu punya ekoqni si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAI-CELAKA aaahh?!

    PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGsi KAPIRDAJAL PKRSODOM/DAPBANGKAI-CELAKA-si-RASIS-no-1!

    ReplyDelete
  4. Penindasan sebegini bukan perkara baru lagi dinegara ini. Namun sekarang ini menampakkan jurangnya lebih meluas lagi. Umno sebenarnya bolih dituduh lemah menangani perkara ini seandainya fakta2 tertentu ridak diambil kira. Bukankah kebanyakan rakyat sekarang lebih mementingkan dan mengrealisasikan propoganda2 politik yangmana faktor2 perkauman didahulukan daripada faktor2 perpaduan kaum?

    Andai rakyat itu sendiri terutama kaum yang mewakili rakyat2 kaya dinegara ini lebih mementingka kaum sendiri dengan disokong pula olih cabang politik pihak mereka maka cukup sukar bagi kerajaan Umno mengatasi hal sebegini.

    Apa yang perlu ialah rakyat sendiri terutama kaum yang kena tindas (bahkan banyak perkara lagi belum terdedah) harus bersatu dan bangun berkerjasama membela kaum sendiri dengan kerjasama kerajaan maka hal ini akan dapat dibetulkan. Perbuatan melemparkan tuduhan kepada pihak kerajaan Umno adalah suatu perbuatan bodoh dan tidak bertanggung jawab kerana rakyat kaum sendiri juga yang berpecah belah dalam politik dan senang diperalatkan olih mereka yang lebik kaya . Lidi sebatang mudah dipatahkan tetapi seberkas lidi cukup sukar walaupun hanya dilentur sahaja. Nama bumi daerah ini bolih tukar dari nama bumi Melayu kepada nama lain andai Melayu sendiri sanggup menggadaikannya.

    ReplyDelete
  5. Macai 9.42 puak haram PR.. DAP punya pasal jilat kaki cina pun tkpe.. tgk pulau pinang.. PAS melukut tepi JAMBAN.. apa pun tarak.. ken akencing meleleh dgn cina kapir DAP.. tu pun masih bodoh dan garang nk lawan UMNO.. puihh laa macai bodoh 9.42.. ludah muka lu laaa mau jilat lg cina..

    ReplyDelete
  6. Aku keja kt company cina kt penang(di mana cina paling kurang ajar dlm malaysia, maybe di dunia).. mmg menyakitkan hati.. cina yg jawatan sama aku gaji lebih 1.2k dr aku.. bos ckp dgn staf cina boleh gelak2, dgn melayu nak bwk berbincang sikit pn xboleh.. waktu rehat sengaja buat pukul 12-1 supaya susah nak smyg zuhur.. blakang meja aku ada tokong tiga ekor, sekor warna putih, sekor warna merah dgn sekor lg warna hijau.. bodo pnya penyembah berhala.. tggu masa utk cau.. tp aku akn stay kat penang dan lawan anjing2 kuning ni.. Malaysia milik Melayu, walaupun pulau pinang, tetap milik melayu!

    ReplyDelete
  7. dah melayu tak nak jadi taukeh, inilah jadinya. ada melayu yang jadi ceo pun, setakat ceo glc bolehlah. kawan-kawan bagi jawatan ceo sebenarnya, bukannya hebat mana pun. bila dah jadi ceo, lupa diri, lupa bangsa konon diri gah sangat. agenda perjuangan bangsa dalam ekonomi pun dilupakan. kononnya nak tunjuk diri liberal dan profesional. kalau bantu syarikat melayu pun, cuma syarikat kawan-kawan. tak pun ajak kawan-kawan tubuh syarikat untuk ambil peluang sebagai pembekal dan sebagainya. yang jaga insurans atau takaful, ajak kawan-kawan tubuh agnesi dan bagi bisnes korporat kepada agensi yang ditubuhkan. untung komisen makan sama-sama. ceo fgv pun bukan melayu kan, kan, kan.

    ReplyDelete
  8. Sedara perempuan aku lepas grad, masuk kerja dng satu syarikat cina. Sebulan hanya 850 tapi selepas seminggu masuk, ada pulak sekoq betina cina masuk dengan hanya lulusan diploma ditawark0an 1200. Yang sakit hatinya syarikat ni dapat pulak peluang kontrak kerajaan.

    ReplyDelete
  9. Kalau sykt cina x percaya n diskriminasi melayu x hairan krn mrk tetap utamakn kaum mrk tapi macai2 umporno terutama admin tak perasan semasa CIMB bergabung dgn Southern Bank CEO CIMB adik PM lebih percaya pegawai2 Southern Bank (terdiri dr kaum cina) n beri mrk jwtn yg penting membelakangkan pegawai melayu dr CIMB begitulah sikap pemimpin melayu yg berkuasa..... semua ni salah pemimpim melayu jugak.... mmg melayu jugaklh jahanamkan melayu.......

    ReplyDelete
  10. OI anon 4.56pm, lu punya ekoqni si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAI-CELAKA aaahh?!

    PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGsi KAPIRDAJAL PKRSODOM/DAPBANGKAI-CELAKA-si-RASIS-no-1!

    ReplyDelete
  11. Semua orang tahu yang umumnya melayu satu bangsa pegkhianat bangsa sendiri terutama melayu penjawat awam.

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.