Friday, August 29, 2014

Peminat Kueh Putu Mayam Boleh Berfikir Tiga Kali Sebelum Menikmatinya


Kepada peminat kueh putu mayam yang hampir setiap hari memakan makanan ini. Sebenarnya putu mayam merupakan makanan tradisional India yang dibawa oleh kaum India ketika mereka bekerja di Malaysia.


Biasanya putu mayam hanya dijual di kedai mamak tertentu dan ane yang menjaja menggunakan motosikal di petang hari.

Justeru gambar yang di siarkan ini tentu mengecewakan penggemar kueh putu mayam. Sudahlah makanan ini susah diperoleh, kini tersebar pula proses dan lokasi pembuatan putu mayam yang kotor dan menjijikkan.

Dalam satu gambar kelihatan pekerja bertenggek depan besen berisi tepung siap sedia untuk menguli dengan hanya bercawat pelekat tanpa memakai baju. Di atas meja sama terdapat putu mayam yang sudah siap terletak betul-betul di sebelah kakinya.


Amalan tak memakai baju dan hanya memakai kain pelekat ala cawat ini nampaknya turut dilakukan pekerja lain sepanjang proses pembuatan putu mayam di sini. Tong gas jadi bukti lokasinya di Malaysia.


Manakala dalam satu gambar lain, kelihatan sampah sarap dibiarkan di atas lantai tempat putu mayam dibuat.



Sumber

8 comments:

  1. patutlah sedap ada perasa tambahan..dari celah2x ketiak tu..hahah

    ReplyDelete
  2. bkn celah2 ketiak saja..celah2 tuuuuuuuuttt..HARAM MKN

    ReplyDelete
  3. Putu mayam malayu ada bawah tali api manjoi.yg keling punya di cari.

    ReplyDelete
  4. Dekat pulak manjoi ngn batu pahat kan. Ari2 boleh ulang alik beli

    ReplyDelete
  5. Ye le kt badan keling tu ada tulis batu pahay le.tk perasan le pulak.

    ReplyDelete
  6. YA ALLAH - nak TERMUNTAH aku! Aku takkan makan lagi! GELI BETUL!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  7. PEMBETULAN: (Maafkan hambaMU ini YA ALLAH kerana tersasul!)

    Nak TERMUNTAH aku! Aku takkan makan lagi! GELI BETUL!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  8. Ini memang tabiat keling yang datang menumpang cari makan kat Negara ini. Satu rumah kecil tinggal ramai2. Disitu rumah ,disitu tempat masak jualan dan paling leceh disitu tempat basuh perkakas ala kadar saja.

    Orang melayu ni pun bukan tak tau keadaan ini tapi macam tak kisah aja. Itu sebabnya kita bolih lihat macam2 produk dibuat tempat kotor terdapat dalam pasaran . Apa pun orang Islam sendiri kena perihatin. Jangan beli produk yang tidak diketahwi asal usulnya. Bersih atau kotor .Latar belakang kilang yang membuatnya. Dan kalau ada kilang kotor di kawasan sendiri maka tunggu apa lagi ....... hebohlah dalam media social yang tak sampai 10 menit satu Negara bolih tahu.

    Selama mana produk kotor ini mendapat sambutan selama itulah tabiat pengotor pengusha makanan ini akan wujud. Yang hairan tu kenapa tak ada pengusha yang bersih tampil kehadapan memberi saingan. Mungkin kurang sedap kut....sebab asam ketiak tak menitik dalam tepung masa diuli tu kut

    Ingat masa kecil dulu roti mamak yang wangi satu kampong bila dibakar dalam relau dia. Bersih dan sedap pula tu. Sekarang dah tak ada...mamak tu dah balik India.....mungkin dah mati pun....

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.