Tuesday, November 4, 2014

Peguam Anwar Membayangkan Kemungkinan Anwar Tidak Dapat Diselamatkan Lagi


Ketua pasukan pendakwaan, Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah memberi hujah bahawa sampel DNA yang diambil dari rektum boleh bertahan lebih lama berbanding sampel daripada peri-anal.

Shafee juga menyentuh soal sampel air mani yang didakwa pasukan pembelaan sebagai tidak unggul untuk dijadikan bahan bukti. Sambil memetik kes contoh dari luar negara yang relevan, Shafee berhujah bahawa walaupun tidak mendapat sampel yang terbaik dalam kes Saiful, namun bacaan DNA yang diperolehi adalah unggul dan boleh diterima pakai.

Shafee berkata jika Anwar ada bukti beliau tidak ada ditempat kejadian, beliau perlu tampil memberikan bukti. Ini kerana, katanya, Anwar mempunyai tanggungjawab dari segi perundangan untuk menafikan dakwaan yang beliau berada di tempat kejadian berikutan hanya beliau sahaja yang mengetahui apa yang sebenarnya berlaku.

Shafee meneruskan hujah tentang teori perpindahan kesan DNA seperti yang dibangkitkan mengenai seluar dalam yang dipakai Saiful ketika bertemu Dr Osman. Kesan itu dikatakan mungkin terjadi akibat pemeriksaan awal sebelum Dr Osman tidak jadi meneruskannya.

Shafee menyebut tentang kemungkinan ketika Dr Osman Abdul Hamid dari Hospital Pusrawi memeriksa bahagian sulit Saiful, dia telah meninggalkan DNAnya sendiri lalu memberi kesan pada bahan bukti.

Muhammad Shafee berhujah demikian pada hari keenam pendengaran rayuan Anwar Ibrahim terhadap hukuman penjara lima tahun atas kesalahan meliwat bekas pembantu peribadinya, enam tahun lalu.

Peguam Anwar Ibrahim sudah membayangkan agak sukar untuk mencipta keraguan yang munasabah bagi membebaskan Anwar daripada tuduhan meliwat. Nasib Anwar agak baik kerana beliau enggan memberikan DNA semasa disiasat, jika diberi tidak ada apa lagi yang mampu selamatkan Anwar. Kini Peguam Anwar boleh 'bermain dari segi teknikal sahaja' liwat tetap liwat.

Sementara itu beberapa Anwar Ibrahim melakukan beberapa provokasi di hadapan Istana Kehakiman sambil mengutuk institusi kehakiman yang didakwa berat sebelah dan tidak adil kepada pemimpin kesayangan mereka iaitu Anwar Ibrahim.

Provokasi tersebut bertujuan meraih simpati orang ramai terhadap Anwar yang merayu atas hukuman penjara lima tahun terhadap kesalahan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan pada enam tahun lalu.

9 comments:

  1. hidup umno dgn lubang jubur sialful. Lubang tahik saiful juga TUHAN umno. Umno bertuhankan lubang tahik saiful.

    Tiada lubang tahik sialful tiada umno. Jubur didahulukan. Lubang tahik diutamakan. kah kah

    umno lubang tahik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Anwar sondol Adik awak, anak awak keep tak kan UMNO jugs yg salah. Baghal.

      Delete
    2. Bangang pya penjilat anuwar..baru beranak kot? Lupa dh ke dulu manusia yg mula2 kata anuwar meliwat tak lain dan tak bukan karpal singh dan mat sabu. Bila anuwar dh join depa..abis taik2 kat kote anuwar depa jilat..isk.. La ni bila liwat kedua jadi..depa anggap anuwar tu suci dan maksum..kalo dh peliwat tetap peliwat la bangang!

      Delete
    3. mamat 8.28pm cemburu sbb saiful aje yg dpt rasa anwar punya..hehe

      Delete
  2. Ya Allah berilah petunjuk dan hidayah kepada orang orang takbur,mencarut dan fikiran sempit ini. Jadikan mereka orang orang yg beriman dan bertakwa dan dielakkan dari menjadi orang orang yg taksub dan buta hati. Sedarkan lah mereka agar mereka dapat membezakan antara dosa dan pahala.Amiin.

    ReplyDelete
  3. takguna nasihat biar ALLAH BAGI BALA DIA BUKAN BUDAH BAWAH UMUR
    org mcm ni bukan ada guna entah islam entah kafir siapa tau hnya dia yg tau
    sejahat jika org islam waima tak alim skali pun tak tergamak nak tulis sehina begitu

    ReplyDelete
  4. Mengikut kata shafie mamak DNA seseorang tu boleh bertahan lama malah sehingga lebih 10 thn, sepatutnya dlm kes ini tak perlu ambil DNA DSAI lagi krn kes liwat 1 dulu pn maSIH BOLEH DIGUNAKAN NGAPE PERLU AMBIL dna BARU secara tidak sah?......

    ReplyDelete
  5. Bongok tul ko ni.itu kes lain.bpdoh bin bahalol.

    ReplyDelete
  6. Itu anwar masa bebas tak pergi haji...berdoa banyak-2 dkat depan kabah..

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.