Saturday, November 19, 2016

Terkini: Polis Sudah Bersedia Untuk Menerima Arahan Daripada Khalid Mantin






[Laporan LANGSUNG #LIVE #Bersih5]

8am: Keadaan tenang menjelang perhimpunan pagi ini
Peserta perhimpunan dijadual berkumpul di Jalan Bangsar dan Masjid Negara. Keadan masih tenang walaupun sekatan jalan raya mula dilakukan. Kelihatan pihak polis sudah siap sedia untuk menerima arahan daripada KPN



Dataran Merdeka di persimpangan Jalan Tun Perak dan Jalan Tunku Abdul Rahman ditutup.

Di Bangsar, jalan dari Jalan Maarof ke Jalan Bangsar telah ditutup di mana Dataran Maybank merupakan salah satu tempat BERSIH akan berkumpul.

Keadaan kelihatan seperti biasa di Jalan Petaling dengan para peniaga membuka perniagaan mereka.

Pengerusi BERSIH Maria Chin Abdullah dan setiausaha sekretariat gabungan itu, Mandeep Singh beserta beberapa ahli politik ditahan

Turut ditahan ialah pemimpin baju Merah Datuk Seri Jamal Md Yunos pada pukul 1.30 pagi tadi.
Malaysian masih dibelenggu krisis politik dan korupsi yang terbesar dalam sejarah negara. Skandal 1MDB mula didedahkan di parlimen pada 2010, tetapi rakyat Malaysia masih belum mendapat jawapan sebenar mengenai isu ini. Perdana Menteri Najib Razak dan Jemaah menteri sebaliknya berdiam diri.

Saman sivil oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (US DOJ) mendedahkan dengan lebih lanjut betapa besarnya skandal 1MDB. Pengakuan oleh Menteri Rahman Dahlan bahawa Malaysian Official 1 (MO1) ialah Perdana Menteri Najib Razak turut mengesahkan bahawa wang daripada skandal 1MDB telah digunakan untuk kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 pada tahun 2013.

Oleh itu, Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH5.0) menegaskan bahawa Perdana Menteri Najib Razak harus meletak jawatan dengan serta-merta untuk membolehkan siasatan bebas dijalankan.

BERSIH5.0 percaya bahawa suatu tindakan protes adalah diperlukan. Rakyat Malaysia harus menyatukan tenaga dan mengambil pendirian tegas menentang skandal korupsi ini dan kegagalan institusi-institusi. Rakyat Malaysia perlu menuntut perubahan.

Tuntutan BERSIH5 – reformasi institusi untuk Malaysia Baru
1. Pilihan Raya Bersih
2. Kerajaan Bersih daripada rasuah
3. Kukuhkan Demokrasi Berparlimen
4. Hak Membantah
5. Memperkasa Sabah dan Sarawak

13 comments:

  1. tuntutan hanya alasan bodoh..demo bersih haram..sponsor haram dari yahudi..langgar undang2 macam bapak diapunya undang2..semua haram..masih nak buat huruhara..pihak berkuasa tolong hancurkan puak2 dajal jahanam perosak agama bangsa dan negara..

    ReplyDelete
  2. Bers/h ke, kepala atuk apa ke, ini semua tak perlu. Ramai yang tiba-tiba sudah jadi bangang dan tidak memahami proses demokrasi termasuklah orang yang pernah jadi PM selama 22 tahun. Kau nak tukar ke, nak sapu bersih ke, buatlah keputusan semasa pilihanraya. Gunakanlah kuasa undi itu. Janganlah buat demonstrasi walaupun namanya mirip demokrasi.

    Aku pun bukan gemar dengan beberapa pemimpin sekarang, tetapi diorang tu dipilih oleh rakyat semasa pilihanraya lepas. Aku, kau dan kita semua kena hormatlah kepada orang yang mengundi mereka. Ini tidak, kalau orang tak sokong kau, kau kata mereka makan dedak ayam, dedak babi. Mana boleh macam tu bro?

    Bila PRU14 esok, kau kempenlah habis-habis, fitnahkan diorang habis-habis, cakaplah apa nak cakap, tak ada orang marah. Selepas menang, kalau dia saman, cakaplah kau cuma bergurau saja. Cara macam ini bersih ke?

    Kita patut ada pertandingan yang berhemah dan profesional semasa pilihanraya. Cakap fasal isu dan manifesto, apa yang kita nak tawarkan kepada rakyat. Rakyat dah tak bodohlah, dah pandai menilai. Jangan tipu rakyat berkali-kali, rakyat akan menghukum setiap kali pilihanraya.

    Jadi, kalau kena sembur air dan gas pemedih mata, terimalah dengan hati yang terbuka. Sendiri buat, sendiri tanggung. Pihak polis pun ada tanggungjawab untuk dilaksanakan. Itu kerja mereka, jangan dihina dicaci pulak. Macam kita yang kerja kerajaan, kerja swasta, kerja sendiri ni, bila pergi perhimpunan ni, kita buat satu kerja lain yang tidak ada orang yang halang, cuma risikonya kita sendiri kena hadapi sendiri. Jangan salahkan orang lain.

    ReplyDelete
  3. Biarkan BERSIH n MERAH ni bertempur...

    Baru tahu langit MALAYSIA tu tinggi atau rendah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lauk mata sepet banyak

      Delete
  4. Kalau kecoh kasi sembur water...

    ReplyDelete
  5. Kalau kecoh kasi sembur water...

    ReplyDelete
  6. Kepala buluh kau BERSIH nak bohong pergilah bohong dengan kepala bahlol Yahudi Bapak Dajjal kau.

    Najib tetap menjadi pilihan hati kami semua. Orang dah muak cerita pasal IMDB banyak maklumat luar negara dari dalam negara. mainan politik kotoq Mahadey. Keling putar alam/

    ReplyDelete
  7. Anon 1035, kau tu ler yg bongok. MO1 tu siapa? Duit perbendeharaan tu duit rakyat. Kenapa rahsia pulak auditnya 1MDB? Jadi MO1 bolehlah guna duit sesuka hati dan letakkan bawah OSA. Macam bank sendiri duit rakyat. Ko tu mmg tak sekolah kot, dlm demokrasi, duit rakyat kalau dibelanja, mana boleh jadi OSA pulak penyata akaun! Jadi senanglah yer, kalau ada org2 bongok macam ko tu, penyagak dan penyamun boleh OSA kan sahaja duit yg diguna dari perbendeharaan dan berjoli sesuka hati. Kebodohan manusia tiada hadnya dan ko tu mmg contoh terbaik

    ReplyDelete
  8. 12.48 pm adalah orang yang dikencing hidup-hidup oleh sarawak report.Berpegang lah kamu dengan kepercayaan kamu itu sampai bila-bila.Orang bagi penerangan pun memang buang masa saja.

    ReplyDelete
  9. Anoin 2.25 dah tak boleh fikir lagi fakta kes, sebab itu dia kata buang masa saja. Dia dah tak ada fakta lagi dah nak difikirkan sebab otak kosong

    Lain kali kalau kat surau rumah ko tu ada duit surau dipegang amanah oleh imam, lepas tu dia kata ko tak boleh tanya penyata, dirahsiakan belanjanya, dan pulak kau dipenjarakan disebabkan bertanya, itulah democrazy bengong yang ko agung agungkan. Tapi disebabkan ko tu tak nampak apa sebenarnya demokrasi dan isu tentang amanah yang sebenar benarnya, mmg tak guna sesiapa pun nak terangkan lagi. Otak dah tak ada ..kat kepala lutut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit SPLASH Azmin pula macam mana. Bodoh. Chari la perbandingan seimbang. Ini surau yg takda kena mengena. Awat Chai pembangkang ni mengong sangat lah

      Delete
    2. Ko tulah yg bodoh, klu ada hal dgn Azmin, ko bg ler bukti kat MACC, bukankah BN sekarang yg memerintah. Klu BN tak siasat, mcmna pulak org lain yg bodoh. Gunalah akai yg sekelumit tu

      Pergi le bagi bukti pasal LGE kot pun ye. Siapa yg bersalah tetap salah. Tp skrg ni yang menyekat penyiasatan 1MDB ialah PandiDobi yg carik makan dilantik Najis. IGP pun tak siasat walaupun laporan dah dibuat. Bantuan siasatan dari Pihak Swiss pun mereka kata tak nak bagi! Lepas tu pulak bila ditanya, dia jawab "mana ada bukti, main tuduh". Kalau tiada siasatan dan apa2 siasatan disekat, mana bukti yg boleh tengok dan diteliti, apa pulak lagi audit 1MDB jadi RAHSIA dan tak boleh didedah. Cuma org AMAT BODOH shj tak nampak penipuan Najis.

      Delete
  10. Najis Tong Rosak

    ReplyDelete

Sekiranya anda ingin menghantar artikel untuk di siarkan sila emelkan di pssr_43@yahoo.com. Insyaallah artikel anda akan disiarkan tanpa mengubah sebarang perkataan dan ayat.